Ktm 660

bmwjohan skrev:
2393011finns det instruktioner specifikt för 660 där? jag vet ju hur man gör för att ställa ventiler rent allmänt. jag har ju ställt ventilerna på min ktm 525sx.

Finns för 625 men det är ju samma motorkonstruktion
 
Ur med stiftet dra runt motorn tills du hör ett tydligt "klick" då står den nästan rätt,leta upp märket på svänhjulet och känn sedan på vipporna,står den rätt så är alla vippor lösa så att dom glappar lite.
 
Långa farbron skrev:
2393162 Ur med stiftet dra runt motorn tills du hör ett tydligt "klick" då står den nästan rätt,leta upp märket på svänhjulet och känn sedan på vipporna,står den rätt så är alla vippor lösa så att dom glappar lite.

jo jag förstår att man ska göra så, men måste man låsa motorn i detta läget med enlåsskruv eller kan man bara ställa ventilerna trots att motorn ej är låst?

är det inte någon som kan säga vilken storlek det ska vara på tändstiftsnyckel så att jag köper rätt imorgon? jag kunde inte sticka ner något att mäta med så jag vet inte vilken storlek på nyckel det ska va.
 
Här är en bild på min fixade skruv!

Visst kan du säkert låta den stå med hacket synligt men det känns säkrare att kunna låsa motorn!
 

Bifogat

  • Ventiljustering.jpg
    Ventiljustering.jpg
    116.8 KB · Visningar: 91
bmwjohan skrev:
2393177 jo jag förstår att man ska göra så, men måste man låsa motorn i detta läget med enlåsskruv eller kan man bara ställa ventilerna trots att motorn ej är låst?

är det inte någon som kan säga vilken storlek det ska vara på tändstiftsnyckel så att jag köper rätt imorgon? jag kunde inte sticka ner något att mäta med så jag vet inte vilken storlek på nyckel det ska va.

Mmm fick du inte med verktygen med hojen???

EDIT: storlek 16!
 
Last edited:
bmwjohan skrev:
2392961 nu har jag gjort mitt första försök att ställa ventilerna på min 660.
det sket sig.

(massa text)

känns inte bra.

Plocka bort fläkten, spolen och så kopplar du loss decompen (bara haka av vajern). Att ta bort hela kylaren är abosolut onödigt extrajobb!

Sen kommer du åt, det är trångt med absolut inte omöjligt. Någon låsskruv använde jag inte, känn så vipporna är lite glappa (allihopa) så är du rätt. Nu är det bara börja böket med bladmåtten...
 
Suomalainen skrev:
2393204 Plocka bort fläkten, spolen och så kopplar du loss decompen (bara haka av vajern). Att ta bort hela kylaren är abosolut onödigt extrajobb!

Sen kommer du åt, det är trångt med absolut inte omöjligt. Någon låsskruv använde jag inte, känn så vipporna är lite glappa (allihopa) så är du rätt. Nu är det bara börja böket med bladmåtten...

Plockar man bort allt är det gott om plats! använder heller ingen "låsskruv"...:tummenupp
 

Bifogat

  • DSC00073.JPG
    DSC00073.JPG
    64.4 KB · Visningar: 152
  • DSC00074.JPG
    DSC00074.JPG
    58.2 KB · Visningar: 147
  • ventiljustering.JPG
    ventiljustering.JPG
    47.8 KB · Visningar: 170
motardnisse skrev:
2393195 Mmm fick du inte med verktygen med hojen???

EDIT: storlek 16!

jag har inte fått med några verktyg alls till min hoj. när jag läser i manualen verkar det som att man ska ha fått med en liten plast/tygpåse med verktyg. i denna påse kan jag tänka mig att det finns låsskruv och tändstiftsnyckel och sånt. ska denna verktygspåse följa med hojen orginal?
isåfall saknar jag både verktygspåse och den snygga bakstänkan(jag fick bara med bögläppen).

storlek 16! tack!
 
bmwjohan skrev:
2393358 jag har inte fått med några verktyg alls till min hoj. när jag läser i manualen verkar det som att man ska ha fått med en liten plast/tygpåse med verktyg. i denna påse kan jag tänka mig att det finns låsskruv och tändstiftsnyckel och sånt. ska denna verktygspåse följa med hojen orginal?
isåfall saknar jag både verktygspåse och den snygga bakstänkan(jag fick bara med bögläppen).

storlek 16! tack!

Japp den ska finnas med! original ligger den i väskan på bakskärmen..
 
Inspirerad av sladdande GP-hojar på tv, så tog jag ut min 660 på en smått lerig grusväg idag.
Måste säga att det var fan bland det roligaste jag har gjort med den här hojen! :yoparty
Så sjukt kul det börjar bli att köra grusväg nu :) Förra sommarn var man rädd för minsta lilla grus på vägen, men efter lite nötande så går det hyffsat bra!
Riktigt jävla kul är det iaf :tungan
 

Bifogat

  • P1010002.jpg
    P1010002.jpg
    135.1 KB · Visningar: 140
  • P1010007.jpg
    P1010007.jpg
    139.4 KB · Visningar: 135
  • P1010009.jpg
    P1010009.jpg
    123.7 KB · Visningar: 127
bmwjohan skrev:
2393358 jag har inte fått med några verktyg alls till min hoj. när jag läser i manualen verkar det som att man ska ha fått med en liten plast/tygpåse med verktyg. i denna påse kan jag tänka mig att det finns låsskruv och tändstiftsnyckel och sånt. ska denna verktygspåse följa med hojen orginal?
isåfall saknar jag både verktygspåse och den snygga bakstänkan(jag fick bara med bögläppen).storlek 16! tack!


Du får INTE med låskruven i origverktygssatsen om inte säljaren hade köpt det tidigare!
 
skoteridioten skrev:
2394068 Inspirerad av sladdande GP-hojar på tv, så tog jag ut min 660 på en smått lerig grusväg idag.
Måste säga att det var fan bland det roligaste jag har gjort med den här hojen! :yoparty
Så sjukt kul det börjar bli att köra grusväg nu :) Förra sommarn var man rädd för minsta lilla grus på vägen, men efter lite nötande så går det hyffsat bra!
Riktigt jävla kul är det iaf :tungan

Fan va nice!! skulle vilja testa det ordentligt också!! har bara hittat nån liten stackars grusväg än.. men det är ju sjukt kul att åka på sidan :yoparty
 
bmwjohan skrev:
2392961 nu har jag gjort mitt första försök att ställa ventilerna på min 660.
det sket sig.
det är exakt samma grejer man ska göra som på min ktm 525 så jag trodde att det skulle gå lika enkelt, det var dock inte alls lika enkelt på 660 som på 525. det är så förbannat mycket saker ivägen! tändspole och elfläkt sitter ivägen. vevhusventilationen sitter rakt på främre ventilkåpan? trångt som fan att få bort den. ännu värre var dock att fästet till dekompen sitter även den rakt i främre ventilkåpan.

det som gjorde att det tog stopp för mig idag var dock två andra saker. jag hade plockat med mig alla verktyg från landet till storstan trodde jag men jag hade glömt tändstiftsnyckeln kvar på landet.
fråga 1: vad ska det vara för storlek på tändstiftsnyckeln. på 525 är det 16 men jag tyckte att denna såg mindre ut. någon som vet? tänker köpa en ny.

den andra saken som satte stopp var att jag inte kan hitta låsskruven för att låsa motorn i ÖD. på 525'an sitter den nertill framtill. man skruvar ut en skruv, tar bort en bricka och sedan skruvar man tillbaka denna medspetsigtoppskruv i rätt läge och så har man låst motorn.
det finns ingen skruv på samma ställe på 660'in. jag hittar en skruv som sitter typ innanför oljefiltret på framsidan nertill. om man skruvar ut denna finns det dock ingen så där tjock bricka man kan ta bort och denna skruv har inte heller någon spets som man kan sticka in i låsspringan.
fråga 2: är denna skruv jag hittat låsskruven(det ser ut som att man ser en kamaxel i hålet), eller är det bara rätt hål jag hittat. ska man ha någon annan skruv som man ska skruva in? eller skruvar jag på helt fel skruv?

jag hoppar verkligen att det finns någon här som har ställt ventilerna på sin 660 som kan berätta vad som gäller. om det nu är någon här som kan svara på dessa frågor, hur mycket har du plockat av då för att komma åt att ställa ventilerna framtill? har du tagit bort kylare, fläkt och sånt också?

kom på en fråga tre också föresten. på vilket sätt vågar man skruva bort dekompen? är det vara att skruva bort skruven som håller den på plats och sen skruva tillbaka den igen, eller måste man se till att någon i toppen står i rätt läge på något sätt när man skruvar dit den?

jag måste verkligen ställa mina ventiler nu. min hoj hade gått 526 mil när jag köpte den och den är uppe i 545 nu utan att 500 mils servicen är gjort. känns inte bra.
Va inte liiiiite frågor där.....

Tändstiftsnyckel....
Samma som till 525.

Elfläkten.....
Två skruvar så e den borta ju. Inga problem.

Tändspolen....
Är den i vägen så häng av den då. Enklaste grejen i världen.

Vevhusventen....
Som ovan.... Är den i vägen.......

Dekompen....
Bara och släppa på justeringen, hålla upp dekomparmen och haka av viren. Lätt som en plätt. Då du monterar tillbaka den gör du bara tvärt om och sen justerar du så att du har någon mm glapp i dekomphandtaget. Finns en liiiiten detalj med allt detta dock. Var försiktig med fästet som viren sitter i, godset är inte det starkaste så skruva inte för hårt å så.

Svänghjulslås.....
Du har hittat rätt hål MEN skruven man skall skruva in är ett tillbehör som köpes separat. Du hittar den alltså inte på hojen.

.
 
Cervantes skrev:
2394126 Fan va nice!! skulle vilja testa det ordentligt också!! har bara hittat nån liten stackars grusväg än.. men det är ju sjukt kul att åka på sidan :yoparty

Fan se till och skaffa offroadhjul och häng med på www.soe.se körningar. Senaste körningen var i helgen mälaren runt på grus.

Jäklar vad roligt det var att kör ifrån HD killarna på bakhjulet! :yoparty
 
bange skrev:
2391198 Att balansera en ekrad fälg är onödigt/går inte. Dom är för mjuka. Att det sitter balansvikter där är bara för att tjäna pengar. Det är vad en gummigubbe sa till mig förut, själv är jag helt okunnig inom området men sist struntade jag i att balansera och märker ingen skillnad.

Gummigubbe ? Var han av Latex då ? :D

Ekrade fälgar är obalanserade i sig själva. Endurofälgar kan vara upp till 60-80 gram fel beroende på fälglås o.d. Motardfälgar brukar hamna mellan 10-40 gram av vad jag själv haft erfarenhet av. För lägre farter spelar det dock ingen större roll. Ska man börja köra lite fortare och kanske ligger på gränsen för vad däcken har grepp (vid kurvtagning), så vill man inte ha någon obalans som stör. Fortfarande ingen stor påverkan, men kan man förbättra oddsen lite så...

Balanseringen kan dock göras av fälgen och sedan kan däck bytas utan ombalansering så länge som markeringen på däcken läggs på samma ställe (vid ventilen). Däcken är det sällan någon större obalans i.

Vikterna köper man i remsa för några tior på närmaste däcksverkstad, så det är inga stora summor vi pratar om.
 
motardnisse skrev:
2395026 Fan se till och skaffa offroadhjul och häng med på www.soe.se körningar. Senaste körningen var i helgen mälaren runt på grus.

Jäklar vad roligt det var att kör ifrån HD killarna på bakhjulet! :yoparty

Funkar det med crossdäcken som finns till 17" fälgarna? såg nått sjukt billigt på lelles..
 
jag tycker min 660 är lite jobbig när den är kall. den kan inte stå på tomgång då utan att dö. man måste hela tiden leka lite med gasen och det är väldigt jobbigt när man åker till jobbet inne i stockholm city. det är bara krypkörning hela tiden. jag funderar på att ställa upp tomgången lite så att jag slipper detta. jag har läst om tomgång och vad jag förstår så finns det enbart en anledning till att den ligger så lågt som den gör och det är för att få låg förbrukning. finns det någon annan nackdel med att höja tomgången lite förutom att man får 1% högre förbrukning?

jag kollade min förgasare nu föresten och jag har 48 som lågfartsmunstycke och 170 på det andra (huvudmunstycke eller vad det heter), trots detta så smäller det om min hela tiden när jag släpper gasen.
 
Cervantes skrev:
2395211 Funkar det med crossdäcken som finns till 17" fälgarna? såg nått sjukt billigt på lelles..

Nja kan bli lite oroligt på grusväg men visst fungerar det säkert, bättre att ha en uppsättning andra fälgar så slipper du hålla på kränga av mm!

bmwjohan skrev:
2398216 jag tycker min 660 är lite jobbig när den är kall. den kan inte stå på tomgång då utan att dö. man måste hela tiden leka lite med gasen och det är väldigt jobbigt när man åker till jobbet inne i stockholm city. det är bara krypkörning hela tiden. jag funderar på att ställa upp tomgången lite så att jag slipper detta. jag har läst om tomgång och vad jag förstår så finns det enbart en anledning till att den ligger så lågt som den gör och det är för att få låg förbrukning. finns det någon annan nackdel med att höja tomgången lite förutom att man får 1% högre förbrukning?

jag kollade min förgasare nu föresten och jag har 48 som lågfartsmunstycke och 170 på det andra (huvudmunstycke eller vad det heter), trots detta så smäller det om min hela tiden när jag släpper gasen.


170 känns mkt, har du helsystem eller?

Hur står luftskruven?
 
Last edited:
bmwjohan skrev:
2398216 text...

Bättre att ställa upp tomgången lite! motorn mår ju inte bra av för låg tomgång heller.. Min dör bara när jag startar den kall.. dör första gången sen kickar jag igen så funkar det kanon! orkar aldrig ta av mig handskarna och pilla efter choken :)

motardnisse skrev:
2398406 Nja kan bli lite oroligt på grusväg men visst fungerar det säkert, bättre att ha en uppsättning andra fälgar så slipper du hålla på kränga av mm!

Jo visst är det ju bättre med riktiga offroad fälgar men tänkte mest för att prova mm Kostar ju en slant med nya fälgar och bromsar.. såg att det fanns crossdäck för under tusenlappen fram och bak i lämplig dimension.. kunde va ett bra alternativ till att testa!
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top