Ktm 660

Cervantes skrev:
2390354 Ventiljustrings kurs!

Satt och funderade lite.. Visst måste det väl finnas nån här som är duktig på att ställa ventilerna?

Och visst finns det väl ett stort antal ktm lc4 ägare som inte vet hur man gör?? jag med fler skulle gärna betala en slant för att lära sig en gång för alla.. Visst jag har sett instruktionen på soe och hört folk säga hur lätt det är.. Men är man inte van att meka så skulle en ventil justering under överseende av en kunnig.

Så det borde ju lätt gå att dra ihop lite folk som vill lära sig justera ventlier på sin lc4 och där med inte behöva lämna in den för det.. och borde säkert finnas nån som vill ha betalt för att visa skaran hur?
http://www.soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm

Bra sida!:tummenupp
 
Cervantes skrev:
2390386 Jo jag vet och jag har läst den! Men som sagt skulle va skönt med en som vet hur sakerna ska sitta som står och tittar över axeln första gången.. Är inte helt säker på mekandet även om jag tycker det är grymt kul! :tummenupp
Så det du söker är en "isär/ihop 660" kurs. Examensprovet är att det går på tid samt man ska kunna göra det i mörker.:tummenupp :yoparty
 
Ivil skrev:
2390423 Så det du söker är en "isär/ihop 660" kurs. Examensprovet är att det går på tid samt man ska kunna göra det i mörker.:tummenupp :yoparty


Haha njaa nöjjer mig med en ventil justerings kurs utan tid och mörker :tummenupp
 
bmwjohan skrev:
2389168 ännu enklare än crossdäck? låter nästan för bra för att vara sant!

Om man nu inte skulle vilja/orka göra det själv, så är et bara att tahjulet i handen och åka till en däckfirma och fråga snällt.
Själv betalade jag senast igår typ 50 spänn för ett däckbyte.
 
Cervantes skrev:
2390386 Jo jag vet och jag har läst den! Men som sagt skulle va skönt med en som vet hur sakerna ska sitta som står och tittar över axeln första gången.. Är inte helt säker på mekandet även om jag tycker det är grymt kul! :tummenupp


Stort sett samma grej!

http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.ventiljustering-620.txt

Det stämmer som på sidan att det ska vara 0,15 både in/ut även på 660
 
Suomalainen skrev:
2390057 Balansera kanske? Har man tur så kanske det funkar, men senast jag bytta bak så satt det nog ca 8kg vikter på fälgen. Vill inte ens tänka på hur det skulle blivit utan balansering....


Att balansera en ekrad fälg är onödigt/går inte. Dom är för mjuka. Att det sitter balansvikter där är bara för att tjäna pengar. Det är vad en gummigubbe sa till mig förut, själv är jag helt okunnig inom området men sist struntade jag i att balansera och märker ingen skillnad.
 
Cervantes skrev:
2391128 Joo men som sagt man ska våga ge sig på det också :)


Det e bara till att köra hårt. Friskt vågat hälften vunnet eller vad det nu heter :) Nej men att ställa ventiler ingen rymdteknologi. Har man en bra manual/beskrivnings som vi såg på länken från soe.se så är det väl inga konstigheter. Men visst kan man ju va lite nervös kanske för att man ska "in" i motorn, men håll bara huvet kallt och ta det lugnt och metodiskt så ska det nog gå fint.

Edit: än så länge har jag inte ställt in ventilerna på min 660 - men har gjort det på många andra motorer....
 
ny plast

ni pratar om att det e bara att köpa ny plast om den ser för jävlig ut..

vad kostar ett helkitt med plast då?
Och vart skall jag köpa det......
 
olaisson skrev:
2391878 ni pratar om att det e bara att köpa ny plast om den ser för jävlig ut..

vad kostar ett helkitt med plast då?
Och vart skall jag köpa det......

Den billigaste kostar ca. 1400:- och finns på Superbike i gbg
 
Vad kan man göra för att få bakbromsen att gnissla som en lastbil?

Och ungefär hur mycket toppfart tappar man om man drevar ner en fram och två upp bak?
 
Last edited:
Henkepenk skrev:
2392045 Vad kan man göra för att få bakbromsen att gnissla som en lastbil?

Och ungefär hur mycket toppfart tappar man om man drevar ner en fram och två upp bak?

Mmm räkna ut själv!
 

Bifogat

  • ratioselect.gif.png
    ratioselect.gif.png
    75.8 KB · Visningar: 92
nu har jag gjort mitt första försök att ställa ventilerna på min 660.
det sket sig.
det är exakt samma grejer man ska göra som på min ktm 525 så jag trodde att det skulle gå lika enkelt, det var dock inte alls lika enkelt på 660 som på 525. det är så förbannat mycket saker ivägen! tändspole och elfläkt sitter ivägen. vevhusventilationen sitter rakt på främre ventilkåpan? trångt som fan att få bort den. ännu värre var dock att fästet till dekompen sitter även den rakt i främre ventilkåpan.

det som gjorde att det tog stopp för mig idag var dock två andra saker. jag hade plockat med mig alla verktyg från landet till storstan trodde jag men jag hade glömt tändstiftsnyckeln kvar på landet.
fråga 1: vad ska det vara för storlek på tändstiftsnyckeln. på 525 är det 16 men jag tyckte att denna såg mindre ut. någon som vet? tänker köpa en ny.

den andra saken som satte stopp var att jag inte kan hitta låsskruven för att låsa motorn i ÖD. på 525'an sitter den nertill framtill. man skruvar ut en skruv, tar bort en bricka och sedan skruvar man tillbaka denna medspetsigtoppskruv i rätt läge och så har man låst motorn.
det finns ingen skruv på samma ställe på 660'in. jag hittar en skruv som sitter typ innanför oljefiltret på framsidan nertill. om man skruvar ut denna finns det dock ingen så där tjock bricka man kan ta bort och denna skruv har inte heller någon spets som man kan sticka in i låsspringan.
fråga 2: är denna skruv jag hittat låsskruven(det ser ut som att man ser en kamaxel i hålet), eller är det bara rätt hål jag hittat. ska man ha någon annan skruv som man ska skruva in? eller skruvar jag på helt fel skruv?

jag hoppar verkligen att det finns någon här som har ställt ventilerna på sin 660 som kan berätta vad som gäller. om det nu är någon här som kan svara på dessa frågor, hur mycket har du plockat av då för att komma åt att ställa ventilerna framtill? har du tagit bort kylare, fläkt och sånt också?

kom på en fråga tre också föresten. på vilket sätt vågar man skruva bort dekompen? är det vara att skruva bort skruven som håller den på plats och sen skruva tillbaka den igen, eller måste man se till att någon i toppen står i rätt läge på något sätt när man skruvar dit den?

jag måste verkligen ställa mina ventiler nu. min hoj hade gått 526 mil när jag köpte den och den är uppe i 545 nu utan att 500 mils servicen är gjort. känns inte bra.
 
Last edited:
jag kollade just på sprängskisser av motorn och det ser ut som att det är rätt låsskruv jag har varit och pillat på. innanför det hålet i motorn som blir ifall man tar ut låskruven finns "vevaxelpartiet" och i "vevaxelpartiet" finns det ett jack på sprängskissen. jag antar att nu att man måste ha en speciel låsskruv som man skruvar in i detta hål i rätt läge. den skruv som sitter där nu är bara en helt vanlig skruv som täpper till hålet. borde inte en sån här låsskruv följa med hojen? måste man köpa den som extrautrustning?

Cervantes skrev:
2392978 Får väl säga som alla andra.. Har du läst instruktionen på soe? under meksidan och sen ventilspel.. :tummenupp

finns det instruktioner specifikt för 660 där? jag vet ju hur man gör för att ställa ventiler rent allmänt. jag har ju ställt ventilerna på min ktm 525sx.
 
Last edited:
bmwjohan skrev:
2393011 jag kollade just på sprängskisser av motorn och det ser ut som att det är rätt låsskruv jag har varit och pillat på. innanför det hålet i motorn som blir ifall man tar ut låskruven finns "vevaxelpartiet" och i "vevaxelpartiet" finns det ett jack på sprängskissen. jag antar att nu att man måste ha en speciel låsskruv som man skruvar in i detta hål i rätt läge. den skruv som sitter där nu är bara en helt vanlig skruv som täpper till hålet. borde inte en sån här låsskruv följa med hojen? måste man köpa den som extrautrustning?



finns det instruktioner specifikt för 660 där? jag vet ju hur man gör för att ställa ventiler rent allmänt. jag har ju ställt ventilerna på min ktm 525sx.


Eller så slipar du till din egen!
 
motardnisse skrev:
2393030 Eller så slipar du till din egen!

man måste alltså köpa en låsskruv eller tillverka en själv?

jag läste instruktionerna på soe och det var ju för lc4 motorn så det var suveränt men jag fattade inte av den texten ifall man ska låsa motorn med låsskruv eller ifall det räckte med att se till att hacket i vevaxelpartiet står i rätt läge?
 
Borde väll räcka med att den står i rätt läge. Gäller ju bara att ingen kommer och börjar veva runt med kicken,eller nått.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top