Ktm 660

Tj...hade du snackat med Kim angående kopplingen?
 
TjReal skrev:
2156632 Min koppling tappar trycket hela tiden också, men lokala ktm meken här hade inte hört talas om att det var så på nån 660... .....Så va fan gör man? :va

Din lokala KTM mek började antingen sitt jobb förra veckan eller ljuger jävligt dåligt. Att kopplingen fungerar felfritt från början är lika vanligt som att motorn låter som en symaskin utan en vibrering :rolleyes:

Jag känner då till minst 25 hojar som samtliga är likadana. Har faktiskt inte hört om en enda KTM660 -04 som inte har det där felet.

Det ska bytas på garanti och görs oftast på första servicen vid 100 mil och du ska inte har några kostnader för det.

Cykeln har många fel och brister men fan va kul den är! :banana
 
Last edited:
Finns det nån här på forumet som köpt en ny 660 och lyckats få en hoj som är HELT problemfri..?

He hee* Man börjar ju fundera... :gnissla
 
Mr_M5 skrev:
2157905 Finns det nån här på forumet som köpt en ny 660 och lyckats få en hoj som är HELT problemfri..?

He hee* Man börjar ju fundera... :gnissla

Har du fått ordning på din nu eller?
 
Kulgan skrev:
2157505 Tj...hade du snackat med Kim angående kopplingen?
Japps, men han visste inget om det sa han...

Kreuger skrev:
2157755 Din lokala KTM mek började antingen sitt jobb förra veckan eller ljuger jävligt dåligt. Att kopplingen fungerar felfritt från början är lika vanligt som att motorn låter som en symaskin utan en vibrering :rolleyes:

Jag känner då till minst 25 hojar som samtliga är likadana. Har faktiskt inte hört om en enda KTM660 -04 som inte har det där felet.

Det ska bytas på garanti och görs oftast på första servicen vid 100 mil och du ska inte har några kostnader för det.

Cykeln har många fel och brister men fan va kul den är! :banana

Men jag antar att det är ganska kört att få det gjort på garanti nu när cykeln är en 04'a som har 380 mil ca på mätarn...?

:huvet
 
Hur funkar det nu...måste service vara gjord av en ktm verkstad eller inte för garantier mm?
Om nåt pajar så som kopplingen borde man väl ha 2 år på sig eftersom det är ett solklart fall av fabrikationsfel?
Man har ju iaf reklamationsrätt i 2 år?

Tänkte bara vart man ska lämna in hojen...om jag måste på KTM handlarn eller om jag kan ta han som hade KTM service förut?
Om min koppling nu strular vid 100 mila måste jag kanske till KTM för att fixa det , men inte för att göra första service?
 
TjReal skrev:
2158087 ..........Men jag antar att det är ganska kört att få det gjort på garanti nu när cykeln är en 04'a som har 380 mil ca på mätarn...?

Det är inget att diskutera ens, klart du ska ha kopplingen åtgärdad på garanti gratis. Det är ett solklart fabrikationsfel. Hade det varit en bil eller en Honda hade de kallat tillbaka varenda sålt ex och fixat det på innan det börjar strula men med KTM så ska man tydligen köra till det inte går längre, behöva bli sur över det och själv påpeka att det måste åtgärdas.

I mitt fall visste jag precis vad jag gav mig in på när jag köpte en ny KTM660 -04a eftersom snart sagt varenda kompis har en. Jag visste att kopplingen skulle krångla, att främre avgasröret är för kort och säkert kommer ett behöva bytas, att lampor skulle vibrera sönder, att man tappar blinkers, att ljuddämparen vibrerar sönder, att man kan få kicka som en idiot ibland och svära genom den rinnande svetten när fanskapet inte vill starta, att el och instrument bara kanske fungerar ibland och ändå blev jag faktiskt lite förvånad när hojen bara lägger av och det visar sig att jag tappat förgasaren. (Den hade lossnat och hoppat ur gummitutan.)

Min har gått 100 mil nu och originaldäcken är helt sopslut utan att jag burnat något alls med dem.

Men jag har haft våldsamt roligt och tycker om hojen och har lärt mig att skratta åt alla fel som väl egentligen inte borde behöva finnas där.
 
Kreuger skrev:
2159312 .....snip....
Men jag har haft våldsamt roligt och tycker om hojen och har lärt mig att skratta åt alla fel som väl egentligen inte borde behöva finnas där.


Det är precis den mentaliteten man måste ha när man kör KTM, förväntar man sig driftsäkerhet som en Goldwing så har man hamnat på fel cykel. KTM är så lättmeckat så det är oftast inga problem att få fart på grejerna igen. Tuta och kör så är man glad tills man somnar :)
 
Kreuger skrev:
2159312
Jag visste att kopplingen skulle krångla, att främre avgasröret är för kort och säkert kommer ett behöva bytas,


För kort främre avgasrör?:va Det var nytt för mina öron?
Vad menas, och hur kommer framtida problem se ut pga det?
 
Jag lyckades tappa två av tre skruvar i ena motorfästet, tur att nån upptäckte det..

Finns det någon info nånstans om oljeläckage vid ventilkåpan?
 
SVooSh skrev:
2159378 För kort främre avgasrör?:va Det var nytt för mina öron?
Vad menas, och hur kommer framtida problem se ut pga det?

Kröken kommer hoppa ur röret vid sidan av motorn,när du kört ett tag.

Går att fix med en klassisk avgasklämma till bilen ifrån Biltema.

eisbaer skrev:
2159404 Jag lyckades tappa två av tre skruvar i ena motorfästet, tur att nån upptäckte det..

Finns det någon info nånstans om oljeläckage vid ventilkåpan?

Kan vara kåpan men ofta kommer det ifrån skruven till avgasflänsen på höger sida (sett framifrån) översta högra skruven har samband med en av bultarna som håller toppen,t ur skruven och doppa i valfri packningsmassa och problemet är löst.
 
Kreuger skrev:
2159312 Det är inget att diskutera ens, klart du ska ha kopplingen åtgärdad på garanti gratis. Det är ett solklart fabrikationsfel. Hade det varit en bil eller en Honda hade de kallat tillbaka varenda sålt ex och fixat det på innan det börjar strula men med KTM så ska man tydligen köra till det inte går längre, behöva bli sur över det och själv påpeka att det måste åtgärdas.

Gäller det även fast jag är andra ägaren på hojen, eller hur fungerar det..?
 
sånt ska väl inte ha ngn som helst betydelse vad jag vet...det är ju hojen som är paj... :3freak
 
SVooSh skrev:
2159378 För kort främre avgasrör?:va Det var nytt för mina öron?
Vad menas, och hur kommer framtida problem se ut pga det?

Precis som Långa Farbrorn säger hoppar kröken löst i skarven på sidan om motorn. Det börjar med att det läcker lite och hörs att avgaserna delvis tar sig ut den vägen och om man låter hojen stå på tomgång och gasar till så ser man att det rör sig och är löst där.

Lagningen med avgasklämma kanske funkar för vissa men anledningen till att felet uppstår är oftast att den kröken som skarvas där är för kort eller iaf felaktig på något vis. På de flesta cyklarna har den behövts bytas för att verkligen få en bra lösning.
 
Långa farbron skrev:
2159532 Kröken kommer hoppa ur röret vid sidan av motorn,när du kört ett tag.

Har kört 100mil än så länge och det enda jag hittils upptäckt, peppar peppar... är att det läcker olja från packningen bakom slavcylindern..

Kreuger skrev:
2159635 Precis som Långa Farbrorn säger hoppar kröken löst i skarven på sidan om motorn. Det börjar med att det läcker lite och hörs att avgaserna delvis tar sig ut den vägen och om man låter hojen stå på tomgång och gasar till så ser man att det rör sig och är löst där.

Lagningen med avgasklämma kanske funkar för vissa men anledningen till att felet uppstår är oftast att den kröken som skarvas där är för kort eller iaf felaktig på något vis. På de flesta cyklarna har den behövts bytas för att verkligen få en bra lösning.

Får verkligen hoppas dom bjussar på ett fungerande system ifall jag får samma problem, för jag har inga planer på öppnare helrör.

Har du haft alla problem du beskrivit redan?
 
Långa farbron skrev:
2159889 Inga problem,var bara lite bakfull och låg och sov i soffan :hihi

Funkade det för er ?

Jo de gick bra, (hoppas jag :rolleyes: )
Va inte så lurigt när man bara kom på hur man skulle tvinga sig på de jäkla ventilerna :huvet .

Hur gick de med ditt projekt idag då?
 
Back
Top