Ktm 660

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 990 SMR
18/21 eller 17"? Med skivor, ryckutjämnare, däck? Färg?

Byta mot trimbitar?


Det gäller endast orginal fälgarna (17"). Enbart dom. Inget extra. Nya kostar dom 5282:- fram och 6005:- bak, (tot: 11 287:-) på Johans MC. Nya i kartong.

Är dom 5" breda bak och, hmm någon som vet bredden fram?
 
Last edited:

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Tänkte höra med experterna här..
Det är så att jag höll på att byta drivpaket idag, fram&bakdrev, samt kedja dvs.

Då jag satt fast dreven och ska sätta på kedjan så kommer den till framdrevet sedan tar det stopp, jag kollar vad det kan vara, och ser att den tar emot en insexskruv som håller i vid motorblocket (i höjd med mitten av framdrevet), den hade blivit lite sliten då kedjan gick av förra veckan, så jag tänkte att den kanske blivit böjd på något sätt, och slipar ner den så långt det går utan att den ska bli oanvändbar.

Testar sätta fast kedjan igen, samma sak händer.. tyvärr hade jag ingen kamera med mig den här gången, den är på morsans jobb 3mil härifrån.

Fick höra att framdrevet kanske ska vara flytande, dvs att det ska kunna röra på sig åt sidan. Det sitter en fjäder innanför, och när fjädern inte spänns så går kedjan att använda utan att den tar i något, men skruvar jag åt muttern så hårt det går så tar kedjan i den där insexskruven, eventuellt även en liten del av motorblocket.

Det sitter en liten metallbit mellan bulten och muttern, som man kan slå ner så att muttern låses fast. Bör detta räcka för att hålla drevet på plats? vad kan annars vara felet??

Blev mycket skrivning nu, men jag börjar bli sjukt frustrerad på saker som ska vara simpla alltid ska strula på sistone.
 
Last edited:

Vegaard

Åker hellre än bra...
Gick med
9 Apr 2009
Ort
Götet
Hoj
KTM 660 Aprilia DD
Tänkte höra med experterna här..
Det är så att jag höll på att byta drivpaket idag, fram&bakdrev, samt kedja dvs.

Då jag satt fast dreven och ska sätta på kedjan så kommer den till framdrevet sedan tar det stopp, jag kollar vad det kan vara, och ser att den tar emot en insexskruv som håller i vid motorblocket (i höjd med mitten av framdrevet), den hade blivit lite sliten då kedjan gick av förra veckan, så jag tänkte att den kanske blivit böjd på något sätt, och slipar ner den så långt det går utan att den ska bli oanvändbar.

Testar sätta fast kedjan igen, samma sak händer.. tyvärr hade jag ingen kamera med mig den här gången, den är på morsans jobb 3mil härifrån.

Fick höra att framdrevet kanske ska vara flytande, dvs att det ska kunna röra på sig åt sidan. Det sitter en fjäder innanför, och när fjädern inte spänns så går kedjan att använda utan att den tar i något, men skruvar jag åt bulten så hårt det går så tar kedjan i den där insexskruven, eventuellt även en liten del av motorblocket.

Det sitter en liten metallbit mellan bulten och drevet, som man kan slå ner så att bulten låses fast. Bör detta räcka för att hålla drevet på plats? vad kan annars vara felet??

Blev mycket skrivning nu, men jag börjar bli sjukt frustrerad på saker som ska vara simpla alltid ska strula på sistone.

Ta en bild för jag fattar inte din beskrivning...
Men...
1. Drevet skall INTE vara flytande.
2. Låsbrickan + loctite + 60Nm moment krävs för att drevet skall sitta!
 

Bifogat

  • untitled.JPG
    untitled.JPG
    24.1 KB · Visningar: 70

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
Låsbrickan behöver du inte slå fast heller, räcker att du skruvar fast bulten ordentligt med loctite var det svar jag fick frå en gubbe på lelles
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Tack för svaren! ska testa snart, tar med mig kameran om det skulle strula igen.

Jag hade visst skrivit bult istället för mutter med i min text, inte så lätt att fatta då heller.

edit: jag ringde en KTM återförsäljare som sa att drevet ska sitta åt andra hållet från det jag har försökt med ändå, så jag ska ut o skruva igen och hoppas allt går vägen.
 
Last edited:

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Nu är allting fixat, det var drevet som satt åt fel håll. Förstår inte hur det gamla drevet (som jag inte satt dit) har fått plats åt fel håll dock.

Första dagen med GoPro kameran med så jag har filmat en del, ska lägga upp om en stund :)
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Haha omkörning på trottoar, var är moraltanterna dom kommer älska de här :D

Bra skit för övrigt :)

Hehe ja en fördel med motard om det inte är någon som använder den. Hade bra sikt och bilarna stod still så jag anser inte det som något farligt i alla fall.

Tackar :banana
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
hahah ja körning i sann motardanda, gillar heeelvete vad bilen framför kör sakta! Äähhh ut på gräsmattan istället
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Va faan! här har jag varit ute o halvt kört omkull idag igen, och ska redigera lite hade man tänkt, också fungerar inte kameran längre! den bara laddar, får inte igång den. Hoppas den funkar då den laddat klart.
 

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Jävla skitstad man bor i..

Igår körde en kompis som kör en xr650 om en civilsnut, som kallade på förstärkning så 2-3 andra bilar följer efter med, efter ca 20mins åkande så tappar dom bort honom, men dom såg hans regnr och har allt inspelat. Han kan inte åka dit för någonting men nu "håller vi koll på er!" "den där oranga hojen som har kamera på hjälmen med!", tror jag ska skippa wheelandet i stan iaf hehe, inte så sugen på att tappa kortet under sommaren direkt.
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Dreving

Lite erfarenheter...
14 - 42 är lite väl bra.. Toppar ca. 130km/h och är nästan ohanterbar på 1:an och 2:an. Plockar lätt upp den på alla växlar. framdrevet är dessutom för litet så det sliter sönder kedjestyrare och nöter ut skyddsplasten ;)

Så nu är det bara att köpa in nya delar och byta upp till 16 fram :tummenupp

Jävla skitstad man bor i..

Igår körde en kompis som kör en xr650 om en civilsnut, som kallade på förstärkning så 2-3 andra bilar följer efter med, efter ca 20mins åkande så tappar dom bort honom, men dom såg hans regnr och har allt inspelat. Han kan inte åka dit för någonting men nu "håller vi koll på er!" "den där oranga hojen som har kamera på hjälmen med!", tror jag ska skippa wheelandet i stan iaf hehe, inte så sugen på att tappa kortet under sommaren direkt.

Vad är problemet om ni ändå inte stannar? :yoparty
 
Last edited:

sewerin

Braap
Gick med
30 Mar 2008
Ort
Umeå
Hoj
Superduke 990 -09
Lite erfarenheter...
14 - 42 är lite väl bra.. Toppar ca. 130km/h och är nästan ohanterbar på 1:an och 2:an. Plockar lätt upp den på alla växlar. framdrevet är dessutom för litet så det sliter sönder kedjestyrare och nöter ut skyddsplasten ;)

Så nu är det bara att köpa in nya delar och byta upp till 16 fram :tummenupp



Vad är problemet om ni ändå inte stannar? :yoparty


Jag har aldrig blivit jagad, och skulle nog bli rätt nervös. Då dom dessutom försöker prejja en och kör upp på grusvägar och skiter i alla lagar själv så är det inte så kul att dom vet vem man är, dem verkar anse att det är bättre om dom kör på oss och vi slutar åka än att man kör lite snabbt.
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top