Ktm 660

Om man vet hur en motor fungerar är det inga större problem. Finns en rätt bra guide här http://www.soe.se/mek/ventilspel/ventilspel.htm
Men som sagt, en svårstartad 660 brukar bero på tekniken eller att ventilerna felar lite grann, på så sätt vet man när det är dags :tummenupp

blev tyvärr ingen besiktning idag. svårstartad som bara den. köpte nytt tändstift idag och provade. blev en viss skillnad. startar när den är kall, "men fortfarande tjurig" helt död när den är varm.. provade med varmstarten med men då small den bara till..
 
Nån annan vars 660, kylarfläkten aldrig startar för?

Har sett tempraturer upp mot 107 grader och fläkten gör inte ett skit :(
 
nån som har koll på vad de kostar att bygga om bakdelen till en -05a?

Lista på det mesta man behöver förutom smågrejer som skruvar. Har inte koll på dom dagsaktuella priserna, men sök på Karlströms på dom här artikelnummerna.

Ramen är det dyraste så har man lite tålamod är ett tips att kolla efter begagnat på ebay (både tyskland och england brukar funka bra) där det dyker upp såna lite då och då . Jag hitta en i england som jag hade hemma för ca 1000 spänn, och då va hälften av det fraktkostnad! :huvet

lever + screw cpl. 05 ---------- 58607051044-----127,46 kr
seat lock cpl. 05 -------------- 58607050044----368,50 kr
seat smc 05 ------------------- 58607040100----1 197,21 kr
filter box cover l/s 05 --------- 58606003000----219,17 kr
filter box cover r/s 05 ---------58606004000----219,17 kr
fender rear black 05 -----------5860801400030a----665,78 kr
rear light cpl. Red 05 ---------- 58614040044----584,65 kr
wiring harness rear 05 --------- 58611076000----114,54 kr
rear base ------------------------58608019000-----180,12 kr
"subframe cpl. ""p5"" ----------- 5860300204430----5 435,24 kr

Summa: 9111,84 kr
 
Last edited:
Nån annan vars 660, kylarfläkten aldrig startar för?

Har sett tempraturer upp mot 107 grader och fläkten gör inte ett skit :(

Jag har aldrig sett eller hört att min fläkt har varit igång, dock adrig kollat tempen i vattnet



Ny fråga om drevning igen :P
Jag är ute efter en lite starkare drevning än vad jag har nu (15-40)
kom o tänka på att 14-42 är original va? eller nån som har testat det? iaf tror ni den drevningen kan fungera för mig, kör mest på vägar där jag typ adrig håller över 120.
tacksam för svar :)
 
Last edited:
Lista på det mesta man behöver förutom smågrejer som skruvar. Har inte koll på dom dagsaktuella priserna, men sök på Karlströms på dom här artikelnummerna.

Ramen är det dyraste så har man lite tålamod är ett tips att kolla efter begagnat på ebay (både tyskland och england brukar funka bra) där det dyker upp såna lite då och då . Jag hitta en i england som jag hade hemma för ca 1000 spänn, och då va hälften av det fraktkostnad! :huvet

lever + screw cpl. 05 ---------- 58607051044-----127,46 kr
seat lock cpl. 05 -------------- 58607050044----368,50 kr
seat smc 05 ------------------- 58607040100----1 197,21 kr
filter box cover l/s 05 --------- 58606003000----219,17 kr
filter box cover r/s 05 ---------58606004000----219,17 kr
fender rear black 05 -----------5860801400030a----665,78 kr
rear light cpl. Red 05 ---------- 58614040044----584,65 kr
wiring harness rear 05 --------- 58611076000----114,54 kr
rear base ------------------------58608019000-----180,12 kr
"subframe cpl. ""p5"" ----------- 5860300204430----5 435,24 kr

Summa: 9111,84 kr


oj här va de en som orkade engagera sig :O
de va väldigt snällt av dig men satan va dyrt de va :P
 
Jag har aldrig sett eller hört att min fläkt har varit igång, dock adrig kollat tempen i vattnet



Ny fråga om drevning igen :P
Jag är ute efter en lite starkare drevning än vad jag har nu (15-40)
kom o tänka på att 14-42 är original va? eller nån som har testat det? iaf tror ni den drevningen kan fungera för mig, kör mest på vägar där jag typ adrig håller över 120.
tacksam för svar :)

Originaldrevning på en 04:a är 16-38 :tungan
 
har lite prob med läckage från ventilkåpan bla. på min 660 -04. Någon som plockat ner vetilkåpan o tätat om? har förstått att det är ett vanligt fenomen på 660 :(

att lämna in den kommer inte på tal. gjort många renoveringar mm på motorer men aldrig på KTM:s maskineri. några tips att tänka på? med vad har ni tätat?

Har också funderat en del på om man kan fräsa nya överfall till kammen så att man kan använda en riktig packning mellan topp o kåpa, så man slipper detta tätandet hela tiden (inte första gången det är åtgärdat på den). självklart fräsa ur original från ventilkåpan..

mvh // Micha
 
har lite prob med läckage från ventilkåpan bla. på min 660 -04. Någon som plockat ner vetilkåpan o tätat om? har förstått att det är ett vanligt fenomen på 660 :(

att lämna in den kommer inte på tal. gjort många renoveringar mm på motorer men aldrig på KTM:s maskineri. några tips att tänka på? med vad har ni tätat?

Har också funderat en del på om man kan fräsa nya överfall till kammen så att man kan använda en riktig packning mellan topp o kåpa, så man slipper detta tätandet hela tiden (inte första gången det är åtgärdat på den). självklart fräsa ur original från ventilkåpan..

mvh // Micha

Det känns som det kommer bli kostsamt & göra överfall mm men jag har kört med Threebond som även KTM rekommenderar. Dock hade jag problem med min ventilkåpan som tog lång tid innan jag förstod vad det var. I vänstra främre hörnet på vattenpumpssidan så var det inte riktigt plan. Hammarström på Mcsport slipade till den & då var det kanontät efter det.
 
Det känns som det kommer bli kostsamt & göra överfall mm men jag har kört med Threebond som även KTM rekommenderar. Dock hade jag problem med min ventilkåpan som tog lång tid innan jag förstod vad det var. I vänstra främre hörnet på vattenpumpssidan så var det inte riktigt plan. Hammarström på Mcsport slipade till den & då var det kanontät efter det.

jo de kostar nog en del, men fan va skönt de vore :tummenupp

Threebond säger du, var hittar jag de? Har massa annat skit på jobbet men det du rekomenderar kanske är bättre.

Min läcker på exakt samma ställe... kanske e att den är lite skev. Hur är det med toppen på dom här maskinerna, är dom känsliga för hårdkörning, o blir dom lite missformade efter dito? någon som vet?
 
jo de kostar nog en del, men fan va skönt de vore :tummenupp

Threebond säger du, var hittar jag de? Har massa annat skit på jobbet men det du rekomenderar kanske är bättre.

Min läcker på exakt samma ställe... kanske e att den är lite skev. Hur är det med toppen på dom här maskinerna, är dom känsliga för hårdkörning, o blir dom lite missformade efter dito? någon som vet?

threebond har istort sett varenda hojaffär köpte hos yamahacenter själv,ventilkåpan duger det gott med biltemas packningssilikon annars.
är ju så lätt o komma åt varit värre o chansa på blockhalvor o liknande med mer rivning,kört med feltemas runt ett år utan läck vid ventilkåpan
 
Hur är det med toppen på dom här maskinerna, är dom känsliga för hårdkörning, o blir dom lite missformade efter dito? någon som vet?
Betydligt större risk att ventilkåpan blir skev av klantmeck än av hårdkörning i vilkt fall...
 
nämen va lustigt.. min läcker också vid hörnet vänster fram på ventilkåpan, verkar som det ska va så kanske :D
kan man inte köpa ett packningsark och klippa till en egen packning? måste väl va bättre än bara kladd?
 
nämen va lustigt.. min läcker också vid hörnet vänster fram på ventilkåpan, verkar som det ska va så kanske :D
kan man inte köpa ett packningsark och klippa till en egen packning? måste väl va bättre än bara kladd?

Inge bra ide då överfallen trycker på kamaxellagren, så sätter du en packning "icke massa" så är risken att den inte trycker ner lagren ordentligt. Imitt fall har jag inte bänt upp ventilkåpan med mejsel eller nåt. Har kört med plastklubba då jag har tagit bort kåpan. Varför den var skev där diskuterade vi hos Hammarström men kom inte på vad det kunde ha orsakat det.
 
Inge bra ide då överfallen trycker på kamaxellagren, så sätter du en packning "icke massa" så är risken att den inte trycker ner lagren ordentligt.

precis. de va därför jag ville fräsa nya överfall o ta bort de som sitter i ventilkåpan. då kan man ha vilken tjocklek på packningen man vill :tummenupp
 
precis. de va därför jag ville fräsa nya överfall o ta bort de som sitter i ventilkåpan. då kan man ha vilken tjocklek på packningen man vill :tummenupp
Väldigt mycket enklare att täta med någon bra silikon istället.Det håller garanterat tätt tills det ändå är dags att öppna motorn av andra orsaker.
 
Last edited:
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top