Ktm 660

Polaren håller på att leta efter en 660. Antingen en 05-06 för ett bra pris eller eventuellt en 04.

Någon som vet något om denna?
http://www.blocket.se/stockholm/Ktm_660_motard_21567503.htm?ca=11&w=3

Den har varit ute ett tag och det ser ut som ett bra pris. Tänkte på varför den varit ute så länge utan att bli såld.

jag har provkört den. jag hittade inga glapp i hjullager, sving, gaffel osv. allt såg bra ut. den skulle dock behöva lite rengöring av förgasare tror jag för den hängde kvar i varv efter att man släppt gasen. sen dog motorn nästan varje gång man växlade från ettan till tvåan, vet inte vad det kan bero på. annars kändes allt ok. jag kollade på den och en annan. jag köpte den andra, men det var bara för att den andra såg helt ny ut och gick asbra.
 
jag har provkört den. jag hittade inga glapp i hjullager, sving, gaffel osv. allt såg bra ut. den skulle dock behöva lite rengöring av förgasare tror jag för den hängde kvar i varv efter att man släppt gasen. sen dog motorn nästan varje gång man växlade från ettan till tvåan, vet inte vad det kan bero på. annars kändes allt ok. jag kollade på den och en annan. jag köpte den andra, men det var bara för att den andra såg helt ny ut och gick asbra.


Tack för det :tummenupp
Och du fick trasigt elsystem istället :)? Hur går det med det föresten? Hittat något?
 
Tack för det :tummenupp
Och du fick trasigt elsystem istället :)? Hur går det med det föresten? Hittat något?


Jag kollade igenom hela hojen igår. Alltså följde alla elsladdar och kollade kontakter men jag kan inte hitta något som ser trasigt ut. Jag hade hoppats på att hitta några avskavda kablar eller nått sånt. Säkringar kan jag inte hitta några. Borde det inte finnas säkringar?
Jag ska ta isär alla kontakter ikväll och spraya sån där elrengöringsspray på dom. Hoppas det löser mitt problem. Annars måste jag nog lämna in hojen.
Jag är bara så skraj för att lämna in den för jag vill inte få en räkning på 7000kr eller nått sånt för att det tog lång tid att felsöka. Jag hatar verkligen elfel. Tycker det är helt omöjligt att felsöka el. Jag har en voltmeter men det går ju inte att mäta någonstans. Alla kablar är ju inplastade så man kommer inte åt att mäta.

Bytte bakdäck själv igår. Första gången jag gjort det på landsvägshoj. Tog aslång tid. Säkert tre timmar. På crosshojen byter jag på 20 minuter. Tycker det var skitsvårt att få däcket att släppa från fälgen.
 
det var inte cdi som var trasig, kan det vara regulatorn som sitter under luftburken som kan vara orsaken till att man inte får gnista i tändningen?

Jag har bytt tändspole, sladden till tändhatt, tändhatten och tändstift. Skruvade isär kåpan till generatorn och allt såg bra ut. Generatorn alstrar ström för att när jag kickar hojen så lyser displayen upp.

Hojen dog helt plötsligt när jag var ute och körde förigår, jag hade kört ca 5 km innan den slockna. Jag försökte kicka igen men inget hände. Så jag kollade upp gnistan och den är helt borta. Jag har testat skruva loss sladden från tändhatten och känna där men det kommer ingenting.

Kolla om det är pickupen till tändningen.
Skruva bort svänghjulskåpan så sitter där en liten svart sak nära svänghjulet, som har typ 2 kablar som går upp till CDIn (eller ditåt).
Den slutade helt plötsligt fungera för min polare på hans Duke IIa. Den tvärdog och hade ingen gnista. Efter lite felsökning visade det sig vara den det var fel på. Ny på Lelles kostade typ 595kr.
Du kan testa om den fungerar genom att mäta på kablarna med en multimeter när du kickar, då ska den ge ifrån sig lite volt.
Annars kan du mäta resistansen i den, har du ingen resistans i den så är den kaputt. Kommer inte ihåg vad den låg på när den var hel, men typ 600 Ohm eller så kanske?
 
Kolla om det är pickupen till tändningen.
Skruva bort svänghjulskåpan så sitter där en liten svart sak nära svänghjulet, som har typ 2 kablar som går upp till CDIn (eller ditåt).
Den slutade helt plötsligt fungera för min polare på hans Duke IIa. Den tvärdog och hade ingen gnista. Efter lite felsökning visade det sig vara den det var fel på. Ny på Lelles kostade typ 595kr.
Du kan testa om den fungerar genom att mäta på kablarna med en multimeter när du kickar, då ska den ge ifrån sig lite volt.
Annars kan du mäta resistansen i den, har du ingen resistans i den så är den kaputt. Kommer inte ihåg vad den låg på när den var hel, men typ 600 Ohm eller så kanske?

Det är fett skumt, jag kollade alla kablar alla sitter bra, och helt plötsligt får jag gnista igen. Monterar tillbaka allt, drar ut och kör typ 200-300 m och den dör igen. Rullar hem hojen. Monterar av allt igen, kollar tändstift för gnista, ingen gnista. Kollar alla kablar igen, ser okej ut. Monterar av dödarknappen för att kolla efter glapp, ser okey ut. Monterar tillbaka. Kickar. Helt plötsligt gnista igen! Monterar tillbaka, tror att allt är som det ska nu. Kör 200-300 m dör igen. Monterar av. Kollar gnista, ingen gnista. Knas.

Felet ligger inte hos cdi, resistor,tändspole/tändhatt, tändstift,

Jag ska kolla kabeln från svänghjulet igen, såg okey ut när ja kollade på den förut. Ska mäta och se om det är fel på den. Det skumma är ju att hojen plötsligt får gnista, men sen tvärdöd. Ska köpa kontaktspray från macken och spraya alla kontakter, kanske dom är oxiderade lr vad det heter.

JÄVLA EL KABLAR! :huvet

Jag kollade igenom hela hojen igår. Alltså följde alla elsladdar och kollade kontakter men jag kan inte hitta något som ser trasigt ut. Jag hade hoppats på att hitta några avskavda kablar eller nått sånt. Säkringar kan jag inte hitta några. Borde det inte finnas säkringar?
Jag ska ta isär alla kontakter ikväll och spraya sån där elrengöringsspray på dom. Hoppas det löser mitt problem. Annars måste jag nog lämna in hojen.
Jag är bara så skraj för att lämna in den för jag vill inte få en räkning på 7000kr eller nått sånt för att det tog lång tid att felsöka. Jag hatar verkligen elfel. Tycker det är helt omöjligt att felsöka el. Jag har en voltmeter men det går ju inte att mäta någonstans. Alla kablar är ju inplastade så man kommer inte åt att mäta.

Bytte bakdäck själv igår. Första gången jag gjort det på landsvägshoj. Tog aslång tid. Säkert tre timmar. På crosshojen byter jag på 20 minuter. Tycker det var skitsvårt att få däcket att släppa från fälgen.

lycka till min vän, må el kabel guden vara med dig. Hoppas det löser sig.
 
Last edited:
Det är fett skumt, jag kollade alla kablar alla sitter bra, och helt plötsligt får jag gnista igen. Monterar tillbaka allt, drar ut och kör typ 200-300 m och den dör igen. Rullar hem hojen. Monterar av allt igen, kollar tändstift för gnista, ingen gnista. Kollar alla kablar igen, ser okej ut. Monterar av dödarknappen för att kolla efter glapp, ser okey ut. Monterar tillbaka. Kickar. Helt plötsligt gnista igen! Monterar tillbaka, tror att allt är som det ska nu. Kör 200-300 m dör igen. Monterar av. Kollar gnista, ingen gnista. Knas.

Felet ligger inte hos cdi, resistor,tändspole/tändhatt, tändstift,

Jag ska kolla kabeln från svänghjulet igen, såg okey ut när ja kollade på den förut. Ska mäta och se om det är fel på den. Det skumma är ju att hojen plötsligt får gnista, men sen tvärdöd. Ska köpa kontaktspray från macken och spraya alla kontakter, kanske dom är oxiderade lr vad det heter.

JÄVLA EL KABLAR! :huvet



lycka till min vän, må el kabel guden vara med dig. Hoppas det löser sig.

Kolla om du har nåt fel på kontakten till stödet kan ju vara nåt skit med den.
 
Nu har jag tagit isär nästan alla kontakter på min hoj och spraya sån där elkontaktspray i dom. Två kontakter vid framlyset var fan helt omöjliga att få isär men alla andra har jag fått isär. Det hjälpe inte.

Dock hittade jag en sak nu. På höger sida av hojen på utsidan av luftburken sitter det någon fyrkantig metalldosa. Alltså innanför den lilla svarta kåpan som täcker luftburken på höger sida. In till denna fyrkantiga metalldosa går det fyra sladdar. En av mina var av. Den svarta. Den hade gått av längst in mot dosan så jag kunde inte tvinna ihop den för att testa. Kanske kan detta vara mitt fel? Vad gör denna svarta dosa, alltså vad har den för funktion?
 
Spänningsregulator.
Gör att max spänning från stator håller sig på ca. 12V för att inte bränna lamporna.

Jag har ju inte kollat mina glödlamport men eftersom att en av sladdarna till spänningsregulatorn är av kanske alla mina glödlampor är paj? Ska kolla lamporna ikväll.
 
Jag har ju inte kollat mina glödlamport men eftersom att en av sladdarna till spänningsregulatorn är av kanske alla mina glödlampor är paj? Ska kolla lamporna ikväll.

Det är ju bara att sätta en voltmeter nånstans och kolla om du har ström överhuvudtaget.
 
Jag har inga problem att starta min. Du blandar ihop mig med en annan kille här på sporthoj. Min startar bra och går hur bra som helst. Är bara inga lysen som funkar. Bara tutan fungerar.

Den här spänningsregulatorn, måste man köpa en sån ktm orginal eller kan man köpa något liknande på biltema som funkar?
 
Nu har jag varit ute i garaget igen. Nu är jag helt säker på att det är min spänningsregulator som är paj. En sladd till den är ju av och jag kollade glödlamporna i framlyse, blinkers osv. Exakt alla glödlampor är paj.

Finns det någon handlare i stockholm som säljer KTM delar?
Jag vill helst inte använda mig av lelles i uppsala för jag har gjort det någon gång innan och man blir bara arg. Frakten kostar dubbelt så mycket som dom säger och man får ringa dit hundra gånger innan man får tag på någon som kan hjälpa en osv.
 
Nu har jag varit ute i garaget igen. Nu är jag helt säker på att det är min spänningsregulator som är paj. En sladd till den är ju av och jag kollade glödlamporna i framlyse, blinkers osv. Exakt alla glödlampor är paj.

Finns det någon handlare i stockholm som säljer KTM delar?
Jag vill helst inte använda mig av lelles i uppsala för jag har gjort det någon gång innan och man blir bara arg. Frakten kostar dubbelt så mycket som dom säger och man får ringa dit hundra gånger innan man får tag på någon som kan hjälpa en osv.

Beställ av Karlströms i Sala, han har säkert hemma på hyllan också.

http://www.karlstrommotor.se/

Artikel nummer: 80011034000, 675:-, 2 i lager.

Obs, det numret är till en -06, om det är samma till -04 vet jag inte.
Kolla med Karlströms.
 
Last edited:
Beställ av Karlströms i Sala, han har säkert hemma på hyllan också.

http://www.karlstrommotor.se/

Artikel nummer: 80011034000, 675:-, 2 i lager.

Obs, det numret är till en -06, om det är samma till -04 vet jag inte.
Kolla med Karlströms.

675kr är ju cpdyrt. jag har surfat på nätet och jag har hittat spänningsregulatorer för 5kr!! dock har dessa tre kontakter. den på ktm har fyra. det är nu man önskar att man kunde el lite bättre. jag ska ringa runt till några som kan el och se om dom kan hjälpa mig annars får jag väl slanta 675kr plus frakt :-(
 
Jag ringde runt lite men jag kunde inte få fram något snålis alternativ fort så jag beställde delen i alla fall.
 
Nyheter
Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Back
Top