Ktm 660

Vet att de här är 660 tråden men känns onödigt att skapa en ny enbart om min fråga.

Vad är de som skiljer 625,640,660?

Har provkört 640 -04 0ch den var slö!
Är de så stor skillnad mellan 625 och 660 att de är värt att gå på 660? (rent effektmässigt menar ja)
 
Slappa skrev:
2576165 Vet att de här är 660 tråden men känns onödigt att skapa en ny enbart om min fråga.

Vad är de som skiljer 625,640,660?

Har provkört 640 -04 0ch den var slö!
Är de så stor skillnad mellan 625 och 660 att de är värt att gå på 660? (rent effektmässigt menar ja)

Som det har skrivits tidigare så skillnaden mellan 625/640 enbart förgasaren och avgasystemet och inget annat. Ja det är skillnad mellan 625/660 sisådär 625cc/654cc. Rent effektmässigt så är 660 bättre men ibland är det skönt med el-start "625" även om de är äckligt enkla att starta!
 
Slappa skrev:
2576165 Vet att de här är 660 tråden men känns onödigt att skapa en ny enbart om min fråga.

Vad är de som skiljer 625,640,660?

Har provkört 640 -04 0ch den var slö!
Är de så stor skillnad mellan 625 och 660 att de är värt att gå på 660? (rent effektmässigt menar ja)

Det finns oändliga många trådar om skillnaden mellan hojarna. 625 och 640 hars samma motor dvs 625cc osv. Fast 625 har en mycket bättre förgasare, mindre tank, osv. 660 har 654cc och lite vassare kam än 625 och 640. Samma förgasare som 625. Tyvärr så saknar 660 elstart som 625 och 640 har... Sen har 640 skjutsfotpinnar.. Det var nog allt

jag har ägt Duke2 (samma som 640), 625 -02 och -04. Nu en 660 -04.
Duken var slöaste av alla på grund av kass förgasare och tung som attan. 625 -02 och 04 var ungefär samma men 04 känns bättre. 660 är klart starkast av alla men den känns tyngre än 625orna..
 
Henkepenk skrev:
2577073 Ska byta munstycken på hojen. Var sitter de egentligen?


Titta under förgasaren (i botten) där sitter en stor bult/skruvskalle,lossa den och under den sitter huvudmunstycket.

Lågfart sitter i framkant längst ner i insuget på förgasarn.
 
Långa farbron skrev:
2577092 Titta under förgasaren (i botten) där sitter en stor bult/skruvskalle,lossa den och under den sitter huvudmunstycket.

Lågfart sitter i framkant längst ner i insuget på förgasarn.

Tackar! *Springer ner i garaget och fortsätter*
 
Henkepenk skrev:
2577236 Tackar! *Springer ner i garaget och fortsätter*

Tänk på att all bensin som finns i förgasaren rinner ut när du skruvar upp stora skruven i botten..
 
Cervantes skrev:
2577244 Tänk på att all bensin som finns i förgasaren rinner ut när du skruvar upp stora skruven i botten..

Klart! Det fixade jag, inga problem.

Men jag skruvade av locket längst upp på förgasaren, men hittade inget som liknade ett munstycke där... Försökte jag på fel ställe?
 
Henkepenk skrev:
2577335 Klart! Det fixade jag, inga problem.

Men jag skruvade av locket längst upp på förgasaren, men hittade inget som liknade ett munstycke där... Försökte jag på fel ställe?

Är det lågfart du inte hittar?? För om det är högfart så tittar du på fel ställe..:D
 
Rasorblade skrev:
2577349 Är det lågfart du inte hittar?? För om det är högfart så tittar du på fel ställe..:D

Har bytt huvudmunstycket som satt underst på förgasaren, inga problem.

Nu ska jag byta det andra, tror det heter lågfart. Långa farbrorn sa att det satt uppe nånstans. Men var?
 
31 mil körde jag i helgen :yoparty
bra va!

börjar bli jävligt kallt att köra ny tycker jag. jag skulle vilja montera värmeslingor i hantagen. kan man göra det? var hittar man det isåfall?
jag körde med brutaltjocka skidhandskar idag för det var den enda chansen att kunna köra.

jag börjar tveka lite på att lägga ner ordentligt i kurvorna nu, men behöver man egentligen göra det? när man provbromsar så verkar fästet vara lika bra som mitt på sommare och däcken blir klart varma.

idag när jag wheelade på e4/e20 mellan södertälje och stockholm så mötte jag en 660 som kom på bakhjulet bland bilarna. det var maffigt. killen hade svart tröja och kammobyxor tror jag. någon som känner sig skyldig :D
synd att jag inte wheelade samtidigt bara för det hade varit maffigt.

bra många sidor bak i denna tråd skrev jag att jag köpte ett skitbilligt däck från tyskland. shinko heter det. ca 900kr inkl frakt för ett bakdäck. jag har nu kört 400 mil på det sens typ september. klart nöjd faktiskt. verkar vara ett bra däck. dock har jag inte provat några andra så jag har inget att jämföra med.
 
Denna delen sitter mot luftburken.
Sitter på mamma-majsans dator så jag har ingen sprängskiss att skicka upp ,någon av hålen i underkant på tratten är det.



cab3_2.jpg
 
Last edited:
vet att jag är lite sen...... men tänkte gå tillbaka ett part rutor och fortsätta lite där andra lade av..... det är ganska många skillnader på ktm´s "stora" cyklar..... förutom det dom andra skrev..... så är det bland annat olika utväxlingar i låda samt slutväxel om man nu ska kalla det så.... inte bara dreven skilljer sig alltså, på vissa skiljer sig smörjsystemet. 640´n har järnram bak, samt en hel del andra detaljer i järn som åxå är aluminium på 660´n.... 640´n är bra mycket bredare..... inte vid anblick men vid körning.
den e klumpigare helt enkelt..... men det finns så mycket mer som är olikt..... dom tre hojjarna i mellan..... provkör och känn efter.....:tummenupp
 
sacsters skrev:
provkör och känn efter.....:tummenupp

Skulle gärna provköra om man bara fick, har inte träffat på en ända ktm handlare som kan tänka sig att starta varken 660 eller 625, 640 är det flera som erbjudit dock.
Den sega grejen med alltihop är ju att de är den som är minst intressant då ja provkört den flertalet ggr o hittade aldrig tjusningen!
 
Henkepenk skrev:
2577360 Har bytt huvudmunstycket som satt underst på förgasaren, inga problem.

Nu ska jag byta det andra, tror det heter lågfart. Långa farbrorn sa att det satt uppe nånstans. Men var?
Lågfarten sitter framför huvudmunstycket.Du kommer åt det genom samma "plugg".
 
Gisses! Först händer det inget på den här tråden i flera dagar sen exploderade det och nu är vi uppe i 2000 svar. Fan också jag som tänkte plocka svar 2000. Men Busaberg hann före :)

Tycker också att det börjar bli bra kallt att köra. Har typ -3 grader på kvällen nu :gnissla
 
NisseNutz skrev:
2578536 Gisses! Först händer det inget på den här tråden i flera dagar sen exploderade det och nu är vi uppe i 2000 svar. Fan också jag som tänkte plocka svar 2000. Men Busaberg hann före :)

Tycker också att det börjar bli bra kallt att köra. Har typ -3 grader på kvällen nu :gnissla


He he var ute och körde nattorientering med www.soe.se, efter 10 tim konstant körande så avbröt vårt lag pga bla kylan. Väl hemma så var det -5.
 
Måste byta kylarvätska på min -04. Är det 1L som gäller?

Har endel glykol för renault/volvo som jag har för mig är anpassad för alukylare. Funkar det att köra med eller kommer det börja skumma och ha sig?
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top