Ktm 660 sms

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Var och hämtade den 660SMS som stått på Lelles sedan 2007. Frågade personalen där och ingen visste något om tidigare ägare på cykeln eller om vad som var gjort på den. Där tillverkades ju inte så många och än färre tog sig till Sverige så jag hoppas någon här känner igen den.

KTM 660 SMS 2002, helt original bortsett från Sebring dubbelsystem

2014-11-28 11.30.16.jpg3824177610.jpg3849747567.jpg

Skulle gärna komma i kontakt med tidigare ägare. I dagsläget är den något tilltufsad så min plan är att ge den en varsam kosmetisk renovering samt gå igenom motorn och stoppa i garagets finaste komponenter.
 
Last edited:
Det var väl på tiden att nån köpte den.
Inte för att jag vet vad du ska ha den till, men grattis! ;)
 
Det var väl på tiden att nån köpte den.
Inte för att jag vet vad du ska ha den till, men grattis! ;)

Jag vet inte riktigt heller vad jag skall ha den till men det har aldrig hindrat mig förut:näsblod

Nackdelen med Sebring piporna är att gasar man lite så faller duvorna ur himmeln och rysk signalspaning blir intresserad. Lär bli svårt att åka bana med.:brinnerup
 
Det är inte den Anders Jansson åkte på?

Jo det tror jag är en bra gissning. Säljaren i butiken sa att den byttes in 2007 men hur säkert det är vete tusan. Och googlar man lite så körde Anders Jansson Lelles SXS Racing Team SM Skutskärs MS KTM 660 i supermoto SM 2003. Och även Pikes Peak 2003.
 
Jo det tror jag är en bra gissning. Säljaren i butiken sa att den byttes in 2007 men hur säkert det är vete tusan. Och googlar man lite så körde Anders Jansson Lelles SXS Racing Team SM Skutskärs MS KTM 660 i supermoto SM 2003. Och även Pikes Peak 2003.

Ganska säker på att det är samma hoj som stod hos KTM i Valbo runt 2004-05.
Då pratade säljaren om att det var Anders Janssons Pikes Peak hoj.
 
Har sett att den legat på blocket länge länge. Vad är skillnaderna mot en vanlig SMC? Effekt?
 
Skulle du kunna lägga upp en bild helt bakifrån?
Skulle gärna vilja se ljuddämparna lite tydligare, lite storleksskillnad mot övriga lc4:or haha :tummenupp
 
Har sett att den legat på blocket länge länge. Vad är skillnaderna mot en vanlig SMC? Effekt?

Det är ganska få grejer som är standard SMC.

Ramen och sving är special
Stötdämpare och gaffel är SXS special
Frambromsen är Brembos raceprylar och inte produktionsgrejerna
Bakbromsen är standard
Motorn har samma borr/slaglängd som en SMC men kam,portning och koppling mm är special.
Alla plastdetaljer är special gjutna i kolfiber och kostar lösa en 60 000kr

Motorn levererar ganska mycket mer kräm än standardmotorn
https://www.youtube.com/watch?v=mhuP-vV1BEw

Jag skall plocka ner motorn och se vad den befinner sig i för skick, stand in motorn under tiden blir min 710cc motor som står på bänken. Levererar gott om kräm...:banana
 
Motorn är nu urplockad för renovering. Ingen vet hur mycket den gått och om/när den renoverades sist så jag tar det säkra före det osäkra och plockar ner den.
 
Denna tråden hade jag missat.. Kul projekt, jag följer tråden! :) Kommer ihåg jag sett annonsen på blocket ett antal ggr.. Har själv en 660 SMC -04.
Är den ämnad enbart för tävlingsbruk eller kan man ta den i trafik?
 
Denna tråden hade jag missat.. Kul projekt, jag följer tråden! :) Kommer ihåg jag sett annonsen på blocket ett antal ggr.. Har själv en 660 SMC -04.
Är den ämnad enbart för tävlingsbruk eller kan man ta den i trafik?

Ja den är enbart för tävlingsbruk. Finns några registrerade i England med deras liberala lagstiftning för specialreg.
 
Ja den där har man kikat många gånger under dess tid på Lelles. Den är fördjävla läcker!
 
I veckan har det blivit några timmar i garaget:

* Nya motorn monterad i ramen. Det är en FastbyBoris 710cc spis som jag hade stående på bänken. 105mm borr satt där på fabrikscyklarna men original är det 102mm. 82 mm slaglängd är special och KTM tillverkade ett fåtal sådana vevar till fabriksteamen i Paris-Dakar då det fortfarande var tillåtet att byta motor varje natt.
Originalmotorn får vila i ett hörn i garaget tills den dagen jag har mer tid över.

* Nya kylarlsangar i silikon. Valde blå då där är en del aluminium blir eloxerat orange och risken är att nyanserna inte matchar.

* Passade på att spara lite vikt. Hon väger ju 112kg och är bara 114cm hög dvs BMI 72. Grav övervikt!!!:gnissla
Alla M8 bultar är idag bytta mot titandito. Sparade 238g på hela cykeln. Då är frågan om det är rimligt att även byta alla icke belastade M6 till aluminium och de belastade i Titan. Det är ju snyggt när det är enhetligt men särdeles gratis är det ju inte även om jag råkar känna en kille i branchen så jag får grossistpris.:va

*Original är gaffelbenskydden, framskärmen och nummerplåten tillverkade i plast. Kolfiberdito är beställt och dyker upp vilken dag som helst.
 
Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Back
Top