KTM 660; helsystem eller slip-on?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Tjena,

Jag har precis skaffat en 660 SMC -04 till vilken jag även införskaffat en kamaxel som ska ge mer effekt i mellanregistret (det finns tydligen två kammar som originaltillbehör, en för mer effekt på höga varv och en för mer effekt i mellanregistret). Jag tänkte passa på och få den monterad vid 100 milsservicen. Till denna tänker jag även förbättra andningen på avgassidan för att få ännu lite mer effekt att leka med.

Jag har hört lite lösa rykten här och där om att en slip-on från Akrapovic funkar ungefär lika bra som deras helsystem som finns och undrar därför om någon här har något slags erfarenhet av detta? Med tanke på att titangrenrören kostar typ 5000:- så är jag inte så sugen på att köpa dessa i "onödan" (Helt i onödan är det ju inte eftersom de fortfarande är GRYMT läckra!!).

Jag är väldigt tacksam om någon som har erfarenheter/kunskaper om detta tar sig tid och svarar mig!

//Eric
 
Akrapovic

Hej ja hade bara slip on på min förra 660 04 men till min nya 660 04 som ja får på onsdag har ja beställt helsystemet så ganska så snart har ja ett svar till dig, men som du sa så är de snygare med helsystem plus att de väger mindre oxå!!! mvh markus
DR-Zätare skrev:
Tjena,

Jag har precis skaffat en 660 SMC -04 till vilken jag även införskaffat en kamaxel som ska ge mer effekt i mellanregistret (det finns tydligen två kammar som originaltillbehör, en för mer effekt på höga varv och en för mer effekt i mellanregistret). Jag tänkte passa på och få den monterad vid 100 milsservicen. Till denna tänker jag även förbättra andningen på avgassidan för att få ännu lite mer effekt att leka med.

Jag har hört lite lösa rykten här och där om att en slip-on från Akrapovic funkar ungefär lika bra som deras helsystem som finns och undrar därför om någon här har något slags erfarenhet av detta? Med tanke på att titangrenrören kostar typ 5000:- så är jag inte så sugen på att köpa dessa i "onödan" (Helt i onödan är det ju inte eftersom de fortfarande är GRYMT läckra!!).

Jag är väldigt tacksam om någon som har erfarenheter/kunskaper om detta tar sig tid och svarar mig!

//Eric
 
På min 625:a gjorde slipon+öppnad luftburk 4,5hk extra på hjulet.Med Akrapovic helsystem ytterligare 5,5hk.Allt bänkat i samma bänk.
 
Busaberg skrev:
På min 625:a gjorde slipon+öppnad luftburk 4,5hk extra på hjulet.Med Akrapovic helsystem ytterligare 5,5hk.Allt bänkat i samma bänk.

Är det lika liten skillnad på effektkurvan i övrigt som på toppeffekten? Hög toppeffekt är inte min högsta prioritet, jag vill hellre ha ett bra mellanregister eftersom jag spenderar större delen av min tid där.

//Eric
 
DR-Zätare skrev:
Är det lika liten skillnad på effektkurvan i övrigt som på toppeffekten? Hög toppeffekt är inte min högsta prioritet, jag vill hellre ha ett bra mellanregister eftersom jag spenderar större delen av min tid där.

//Eric

Är det RALLY kammen du har köpt för tydligen är det den som ska ge mer i mellanregistret samt FR "Factory" kammen ska ge mer på topp!
 
20% effektökning på att byta rör är väl inte så dåligt?Kurvan ligger över original hela vägen,men det är från 5tusen och uppåt som det är störst skillnad.
 
Busaberg skrev:
20% effektökning på att byta rör är väl inte så dåligt?Kurvan ligger över original hela vägen,men det är från 5tusen och uppåt som det är störst skillnad.

Sorry, jag läste fel. Jag tyckte att det stod att den gav 5,5 hk mer än original totalt (dvs 1hk mer än med slip on). 5,5hk ytterligare är verkligen inte illa!

Hmmm... Nu blev jag ju sugen på helsystem...

//Eric
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top