KTM 640smc med 660 motor ingen gnista

arimoron

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2018
Ort
Tjörn
Hoj
2003 ktm 660smc
Ktm 660 ingen gnista

hejsan alla motardbusar,

har en 640 som tidigare ägare satt en 660 motor på, den ahr gått osvosv men nu sknar den gnista heltplötsligt, började med att den ibland inte startade på kicken,
ägaren innan påstod att den endast gick att rulla igång för att sedan inte starta alls på kicken eller vid rullning numera.

Jag har googlat å felsökt ett par timmar nu blir inte riktigt klok!
nytt stift och batteri
mätte "Pulscoilen" och fick 98ohm vilket jag förtått det vara godkänt (80-120ohm),
jag har klippt tändkabeln 10mm,
kollat stödetsbrytare ok den med,
kollar ni schemat där nere mätte jag även statorn ( röd/svart och vit/röd) fick 13ohm då
förstår jag rätt skall där mäta
(0.45-0,56 ohm)

är statorn kass eller är det fortsatt felsökning för har ingengnista somsagt

KTM660smc.JPG
 
Last edited:
Visade sig att ägaren som bytt motor kört ihop 660 stator osv osv med 640 cdi etc så var ett relä för dödar knappen som gett upp!
 
Otroligt bra gjort att du hittade felet :tummenupp Köp gärna 660 cdi och tändspole så kan den gå några snäpp bättre för den boxen lär ha annan tändkurva. Effektskillnaden kan vara från 0 till 7% någonstanns i registret. som ex så kan den ge typ 5hk mer i mellanreg/botten "eller inte ett skit" och samma på fulla varvtal. Kolla vad cdi och tändspole kostar och fundera på om de är värt chansa på att den går bättre. Kolla in Ebay eller Boris j här på forumet.
 
Otroligt bra gjort att du hittade felet :tummenupp Köp gärna 660 cdi och tändspole så kan den gå några snäpp bättre för den boxen lär ha annan tändkurva. Effektskillnaden kan vara från 0 till 7% någonstanns i registret. som ex så kan den ge typ 5hk mer i mellanreg/botten "eller inte ett skit" och samma på fulla varvtal. Kolla vad cdi och tändspole kostar och fundera på om de är värt chansa på att den går bättre. Kolla in Ebay eller Boris j här på forumet.

Tusen tack för hjälpen :D absolut detta får bli vinterns projekt!
 
Ktm 660 ingen gnista

hejsan alla motardbusar,

har en 640 som tidigare ägare satt en 660 motor på, den ahr gått osvosv men nu sknar den gnista heltplötsligt, började med att den ibland inte startade på kicken,
ägaren innan påstod att den endast gick att rulla igång för att sedan inte starta alls på kicken eller vid rullning numera.

Jag har googlat å felsökt ett par timmar nu blir inte riktigt klok!
nytt stift och batteri
mätte "Pulscoilen" och fick 98ohm vilket jag förtått det vara godkänt (80-120ohm),
jag har klippt tändkabeln 10mm,
kollat stödetsbrytare ok den med,
kollar ni schemat där nere mätte jag även statorn ( röd/svart och vit/röd) fick 13ohm då
förstår jag rätt skall där mäta
(0.45-0,56 ohm)

är statorn kass eller är det fortsatt felsökning för har ingengnista somsagt

View attachment 444622
Hej. Jag har samma problem som du fast jag har en "standard" 660smc och undrar vart du har hittat vad man "ska ha" för mätvärden? Jag mäter 97 Ohm på pick Up, 41 mellan röd-vit å röd-svart. Har du tips tas de varmt emot?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top