Ktm 640

När du skall plocka ur den är det inget problem. Spänna åt skall du dock inte göra med den låsningen utan då tar du kolvbulten och en skruvmejsel för att låsa veven.

Ah okej, tack så mycket för tipset.
Är det samma bult för 640 som en 525 RFS?
Jag har bara en vanlig bult på 640 medans jag har rätt bult med distans på 525an, så isåfall kan jag åka och hämta den.

Stämmer det att denna mutter är vänstergängad förresten?
 
Ah okej, tack så mycket för tipset.
Är det samma bult för 640 som en 525 RFS?
Jag har bara en vanlig bult på 640 medans jag har rätt bult med distans på 525an, så isåfall kan jag åka och hämta den.

Stämmer det att denna mutter är vänstergängad förresten?

Svarar på min egen fråga ifall någon annan funderar samma sak framöver.

KTM 525 har samma låsning till veven som 640n.
640n verkar dock inte levereras med låsningen men det gör 525an.
Så behöver man låsa veven och känner någon som har en 525a så är det bara och åka och skruva bort pluggen, plocka bort brickan och montera den på 640n så har man låst veven.
 
Svarar på min egen fråga ifall någon annan funderar samma sak framöver.

KTM 525 har samma låsning till veven som 640n.
640n verkar dock inte levereras med låsningen men det gör 525an.
Så behöver man låsa veven och känner någon som har en 525a så är det bara och åka och skruva bort pluggen, plocka bort brickan och montera den på 640n så har man låst veven.
även 660/625 ska ha denna låsbult vad jag vet med en bricka som skjuter ut den orginal. Av någon konstig anledning sitter en vanlig bult där orginal på 640
 
Är det någon som har koll på ifall det är samma kedjebrytare för kamkedjan till en KTM RFS (EXC/SX 01-07) som till LC4an?
Har inte hittat kedjebrytaren/nitaren till LC4 medans det finns originalnummer för den till RFS motorn.
 
Är det någon som har koll på ifall det är samma kedjebrytare för kamkedjan till en KTM RFS (EXC/SX 01-07) som till LC4an?
Har inte hittat kedjebrytaren/nitaren till LC4 medans det finns originalnummer för den till RFS motorn.

LC4 har inget verktyg. Kedjan är ändlös och går att plocka på/ur ihopnitad.
 
Vad tycker ni om denna kolv, kan man använda den igen eller är det bara kasta och köpa ny?
Den har varit i kontakt med avgasventilerna och tydligen också en skruvmejsel vid en ventiljustering..

Är det förresten möjligt att montera en 660 kolv samt cylinder på en 640 utan vidare modifiering?
Eller behöver något mer göras åt motorn?
uploadfromtaptalk1404198461089.jpg
uploadfromtaptalk1404198476717.jpg
 
Last edited:
Du kan montera en 660 cylinder+kolv på en 640, det är same same bortsett borrningen. Tänk dock på att inte mixa motorgenerationer för då passar det inte. Kolven hade jag bytt men det är nog mest smaksak.
 
Du kan montera en 660 cylinder+kolv på en 640, det är same same bortsett borrningen. Tänk dock på att inte mixa motorgenerationer för då passar det inte. Kolven hade jag bytt men det är nog mest smaksak.

Aha så om båda är nya gråa motorn så är det inga problem att skifta dem mellan.

Vad tror du isåfall om denna kolv?
Reporna/märkena är inget man känner med fingret.
uploadfromtaptalk1404202733942.jpg

uploadfromtaptalk1404202795620.jpg
 
Frågan är väl om det är lönt rent effektmässigt :)

Nu är det ju dock så att jag redan har en 660 cylinder och kolv liggande.
Är dessutom 640-kolven skrot så vore det smidigt om jag slapp köpa ny kolv och bara kunde montera 660 cylindern och kolven istället.

Så det handlar inte huvudsakligen om mer effekt, även om det är roligt ifall det ger lite :)
 
Ja det går att komma åt nålen utan att plocka av förgasaren.
Ta av svarta locket så kommer du åt throtteln, kika i sprängskissen först så ser du.
4:e hacket uppifrån har jag läst att folk rekomenderar, om du öppnat upp avgas och luftburken + munstycken då.

Edit: Procycle.us har förlängda bränlseblandningsskruvar,långt jävla ord.
Samt massa annat nyttigt till bst40, då DR650 har samma förgasare.

Har nu testat både 4e och 5e (sista) hacket på nålen vilket gjorde det lite bättre, men inte helt. Den satt på 3e hacket från början. Kan det vara så att jag ska sänka nålen istället?
 
Skulle någon kunna kika vad det står på framsidan av cylindern på er 640?
Det finns nämligen en märkning där som borde vara något i stil med 102/8R V.

Jag skulle vara väldigt tacksam ifall någon skulle kunna kika lite snabbt då jag är lite fundersam på vad det är för cylinder som sitter på min hoj.
 
Står precis det du skrev. 102/8R V

Står väl ett tillverkningsdatum ovanför också stod 01 05 på min (Januari 2005 ?)
 
Har nu testat både 4e och 5e (sista) hacket på nålen vilket gjorde det lite bättre, men inte helt. Den satt på 3e hacket från början. Kan det vara så att jag ska sänka nålen istället?

Sänker du nålen går den snålare på halv/delgas. Är ju ingen bra ide om du öppnat insug och avgas.
 
Skulle någon kunna kika vad det står på framsidan av cylindern på er 640?
Det finns nämligen en märkning där som borde vara något i stil med 102/8R V.

Jag skulle vara väldigt tacksam ifall någon skulle kunna kika lite snabbt då jag är lite fundersam på vad det är för cylinder som sitter på min hoj.
Mät borrningen istället så vet du.
 
Hur delar man oljepumpshuset och locket?
Jag har tagit bort skruven men hur får jag sen bort locket?
 
Du menar den lilla oljefiltret vid fotbromsen så är det 3 st skruvar å den ska lossna lätt...

Nej jag menar inte locket till filtret.
Jag håller på och ska plocka ihop min 640 igen och jag har haft isär hela motorn och ville mäta upp oljepumparna.
Men jag vet inte riktigt hur jag ska dela på själva pumpen..
 
Back
Top