Ktm 640

Ja du måste byta toppackning när du öppnar. Dessutom läge att titta till kolv/ringar.
 
Tack Boris, den har bara rullat 900mil så räknar med att allt är bra. Men ska ta en koll och fota.

Edit: Behöver "three-bond" massa också till toppen också va? Kan lika gärna kolla spelet på ventilerna när jag ändå är där och river.
 
Last edited:
Tack Boris, den har bara rullat 900mil så räknar med att allt är bra. Men ska ta en koll och fota.

Edit: Behöver "three-bond" massa också till toppen också va? Kan lika gärna kolla spelet på ventilerna när jag ändå är där och river.


Ja three-bond är bra, en del använder andra märken.
 
Lägger en beställning på Hondabond HT, ska tydligen ha bättre klassning.

Blir att betala trängselskatt nästa vecka tills hojen är fixad :4skrika
 
-Boris, säljer du fortfarande bestyckningskit till Keihin fcr 41? Jag har handlat en på e-bay och är intresserad av att köpa ett kit av dej om du fortfarande säljer.
 
-Boris, säljer du fortfarande bestyckningskit till Keihin fcr 41? Jag har handlat en på e-bay och är intresserad av att köpa ett kit av dej om du fortfarande säljer.

Nej det gör jag inte. Stoppa i en OBEKR nål och 170 i huvudmunstycke så har du en bra baslinje
 
La in en fråga i teknikforum, men kanske här jag borde ställt den. EPS på -03 och nyare, vilka sladdar är det jag ska rycka loss, och var sitter dem ? Slangar förstår jag, det är det som sitter ovanpå förgasaren, men sen då ?
 
Är ju bara en kontakt kopplad på EPCn. Den andra sladden på förgasaren är TPS sensorn.

http://www.sporthoj.com/forum/showt...akt-p%E5-LC4&p=3683459&viewfull=1#post3683459

Den ska du koppla loss, samt plugga toppen på förgasaren och ventilera L-röret som sticker ut på sidan.

Tackar, och yepp, det blev skillnad. Imponerande att det där satt kvar på en 10 år gammal hoj. Du räddade mitt söndags meck.

Nu, nästa fråga, stödkontakten brytare till tändning. Hur fulkopplas den smidigast ? Känns som den bara är en olycka som väntar på att inträffa.
 
Gött mos!

Stödkontakten är sluten(krets) när stödet är uppe. Följ kablarna och löda ihop dem på lämpligt ställe, och riv bort kontakten. Så gjorde jag iaf för att spara lite vikt.

Olycka som väntar på att inträffa hur ? Borde ju vara större risk om man råkar peta i växeln med stödet nere när man plockat bort den. :va
 
Om det pga en skada på kontakten sluts, så tvärdör ju motorn, klart det bäddar för en olycka.
Tänk om det är i en skarp kurva eller i en situation där det vore farligt, t.ex om man skulle tränga sig in framför en bil eller något annat dumt
 
...eller om det av en händelse skulle bli så att framhjulet lättar och stödet skakar till och stryper motorn tex......helt teoretiskt då.....

Plugga hålet efter avgasreningen i toppen på förgasaren, finnes det några lämpliga pryttlar som är byggda för liknande ändamål ? Jag har fått ihop det, men skulle gärna montera något snyggare, lättare och mer ändamålsenligt nästa gång jag lyfter tanken. Var inne om den lokala ktm handlaren idag, men de hade inget.
 
Så, hade en lös kabel idag som fick lödas inne i lamphuset Fick moppen att tvärdö lite då och då. Är nu fixat. Tydligen inte den första det inträffat för.

När jag var där inne och grotta såg jag att där var en kontakt som bara låg där, 4 kablar fram till den, vitt kontaktdon. Iaf två av stiften gav 12 volt då tändning är på. Ska den ligga där ? Kunde inte hitta något annat att ansluta den till nämligen.
 
Har börjat riva ner min 640 idag men stött på lite patrull..

Hur gör man enklast för att få loss svänghjulet/magneten?
I rep-boken nämns ett specialverktyg som jag inte kan hitta på KTMshop.
Finns det något alternativt sätt att låsa motorn på så man kan ta i rejält för att få loss muttern?
 
Har börjat riva ner min 640 idag men stött på lite patrull..

Hur gör man enklast för att få loss svänghjulet/magneten?
I rep-boken nämns ett specialverktyg som jag inte kan hitta på KTMshop.
Finns det något alternativt sätt att låsa motorn på så man kan ta i rejält för att få loss muttern?

Nej man måste ha specialverktyget för att få loss svänghjulet. Skruven får du loss lätt med mutterknack men svänghjulet sitter ändå på en kona.
 
Nej man måste ha specialverktyget för att få loss svänghjulet. Skruven får du loss lätt med mutterknack men svänghjulet sitter ändå på en kona.

Specialverktyget för att få loss själva svänghjulet har jag redan.

Dock snurrar ju motorn ifall jag försöker lossa på muttern som sitter utanför svänghjulet.
Så frågan är mer hur jag låser svänghjulet för att kunna lossa den muttern?

Tanken var ju att lämna in motorn till någon lokal mcmek här i krokarna, men efter att ha väntat 2veckor på svar så gav jag upp och började själv.
 
Dock snurrar ju motorn ifall jag försöker lossa på muttern som sitter utanför svänghjulet.
Så frågan är mer hur jag låser svänghjulet för att kunna lossa den muttern?

Som boris sa


Med en mutterknack får du lös den. 18v batteri är för klen dock, fick ta till en nätdriven när jag skulle lös med den på min.

Frågan är väll hur känslig man är när man ska tillbaka med den.
 
Specialverktyget för att få loss själva svänghjulet har jag redan.

Dock snurrar ju motorn ifall jag försöker lossa på muttern som sitter utanför svänghjulet.
Så frågan är mer hur jag låser svänghjulet för att kunna lossa den muttern?

Tanken var ju att lämna in motorn till någon lokal mcmek här i krokarna, men efter att ha väntat 2veckor på svar så gav jag upp och började själv.


På framsidan av motorn finns en skruv man sätter i en längre så låser man veven
 
På framsidan av motorn finns en skruv man sätter i en längre så låser man veven

Okej, jag trodde det enbart gällde de äldre motorerna.
Enligt manualen så fick man absolut inte göra det på de nyare motorerna, då den muttern ska vara dragen med 120lbs tydligen..
 
Okej, jag trodde det enbart gällde de äldre motorerna.
Enligt manualen så fick man absolut inte göra det på de nyare motorerna, då den muttern ska vara dragen med 120lbs tydligen..

När du skall plocka ur den är det inget problem. Spänna åt skall du dock inte göra med den låsningen utan då tar du kolvbulten och en skruvmejsel för att låsa veven.
 
Back
Top