Ktm 640

Piporna blir ju blåanlöpta när avgaserna är varma nog, men jag kan inte förstå varför mina krökar har blivit blåa först framme vid kollektorn. Visst är dom blåa lite framför oxå men inte hela vägen upp till avgasportarna på cyllen.
 
Piporna blir ju blåanlöpta när avgaserna är varma nog, men jag kan inte förstå varför mina krökar har blivit blåa först framme vid kollektorn. Visst är dom blåa lite framför oxå men inte hela vägen upp till avgasportarna på cyllen.

Var tvungen att kolla på min egen när jag läste detta, aldrig tänkt på det =) men det är samma på min, 3-4 cm från cylindern så börjar dom blåna, en bit innan det går ihop
 
Jag hade bara lite blått längst fram på krökarna när jag köpte hojen för 8 år sen, men nu är det klart mer, hela vägen... Jag ser de inte som någe illa varslande utan bara de blir snyggare...
 
Känner mig lite dum att fråga men har sökt utan resultat, hur viktigt är det att hälla 0,6liter olja i ramen vid oljebyte? Går det inte att hälla den mängden i motorn rakt av? Vad är orsaken till att man skall hälla den mängden rakt i ramen? Första oljebyte inkommande och tänkte kolla om det inte går att göra ett steg lättare.
 
Känner mig lite dum att fråga men har sökt utan resultat, hur viktigt är det att hälla 0,6liter olja i ramen vid oljebyte? Går det inte att hälla den mängden i motorn rakt av? Vad är orsaken till att man skall hälla den mängden rakt i ramen? Första oljebyte inkommande och tänkte kolla om det inte går att göra ett steg lättare.

Hur långt är ett snöre?

Anledningen att man häller en del i ramen är att annars måste pumpen pumpa dit det och då tar det längre tid att få upp korrekt oljetryck=sliter på motorn. Ja det går att fuska och hälla allt i motorn men jag rekommenderar det inte.
 
Jag sitter och kikar på en KTM 640 LC4 SM och jag velar mellan den och en DRZ 400 SM. Hur är serviceintervallerna på en 640, är det några barnsjukdomar man ska tänka på? Jag kollar på en modell från 2004.
 
Jag sitter och kikar på en KTM 640 LC4 SM och jag velar mellan den och en DRZ 400 SM. Hur är serviceintervallerna på en 640, är det några barnsjukdomar man ska tänka på? Jag kollar på en modell från 2004.

Likvärdig intervall men DRZ vibrerar så mkt mindre, försökte övertala min flickvän att köpa min DRZ400SM men hon köpte en KTM640SM -03 visst hon tycker den är roligt men hon klagar på vibrationerna trots att jag varnade henne för dem. Det som är svårt är att hitta en fin 640SM somo inte är söndermoddad & sönderkörd!
 
Likvärdig intervall men DRZ vibrerar så mkt mindre, försökte övertala min flickvän att köpa min DRZ400SM men hon köpte en KTM640SM -03 visst hon tycker den är roligt men hon klagar på vibrationerna trots att jag varnade henne för dem. Det som är svårt är att hitta en fin 640SM somo inte är söndermoddad & sönderkörd!

Ah fy fan, vill inte sitta och köra på en tvättmaskin. Jag ska iallafall kolla in en ikväll för att få ett intryck av hur den är. Tack :).
 
Min 640 har börjat ticka mer än vanligt, bytte förgasare och ställde ventiler inför säsongen så svårt att säga exakt när det började. Jag har kollat följande:

*Dubbelkollat ventilspelet
*Kamkedjespännaren
*Decompen
*Trotteln i förgasaren

Är svårt att höra på en film men nån kanske hör om det låter mer än vanligt, har haft 4 st lc4or av olika årsmodeller och den förra tickade också rätt rejält.

 
Plockade av förgasaren idag för rengöring och översyn då hojen fått hög tomgång när den blivit ordentligt varm. Vilket iofs bara verkar ha varit tomgångsskruven som skruvat på sig av vibrationer.

Då har jag 2 frågor.

Finns det något enkelt sätt att plocka av förgasaren från KTM 640? (BST40)
Jag fick förutom att ta bort allt som satt fast i förgasaren även lossa bakramen litegrann och böja den bakåt, men den var väldigt svår att få tillbaka i dom främre fästena.
Är det lättare att plocka bort luftburken istället eller måste all elektronik i bakramen oxå bort i sådana fall?

Fråga 2.
Snorkeln på luftburken är bortplockad och det sitter Sebring slipon utan DB killer i.
Bestyckningen var följande:
Lågfart: 45
Huvud: 170
Nålen var i tredje spåret uppifrån.
Emultionsröret (heter det så? det som huvudmunstycket sitter skruvat i) stod det 689 x6 på.

Har inte kunnat köra någon testrepa och kolla stiftet under dagen och kan inte det förrän tidigast måndag då jag har jour över helgen. Däremot när jag sänkte tomgången något (från när den var så hög) så har hojen börjat smattra/bluddra om avgassystemet på avgasbroms.

Tror ni att bestyckningen står någolunda rätt till? Ska självklart kolla stiftet efter en fullgasrepa och kolla färgen, men jag minns att jag läst att 160 huvudmunstycke är att rekomendera med mina ändringar.

MVH Claes
 
Hallå där..

Rättså nyligen blivit ktm 640 ägare. Kanon nöjd försthojsägare men den har börjat bråka lite med mig. Vid kraftigt gaspådrag är de typ omöjligt att få i 5:ans växel, kan va lite segt när man kör snällt oxå. hojen har gått ca 2300 och är en 03:a. Är de nån som har något tips på vad det kan beropå?? MVH/ Ted
 
Hallå där..

Rättså nyligen blivit ktm 640 ägare. Kanon nöjd försthojsägare men den har börjat bråka lite med mig. Vid kraftigt gaspådrag är de typ omöjligt att få i 5:ans växel, kan va lite segt när man kör snällt oxå. hojen har gått ca 2300 och är en 03:a. Är de nån som har något tips på vad det kan beropå?? MVH/ Ted

Klant till förare?

Är det bara femmans växel så är det otroligt att det är lådans fel, detta då 5an delar växelgaffel med andra växlar och det är ytterst ovanligt att ingreppen på dreven slits på denna växel. Hade växlingen 2-3 varit svår att få i eller faller ur så hade det varit mer troligt att det är lådan.
 
Klant till förare?

Är det bara femmans växel så är det otroligt att det är lådans fel, detta då 5an delar växelgaffel med andra växlar och det är ytterst ovanligt att ingreppen på dreven slits på denna växel. Hade växlingen 2-3 varit svår att få i eller faller ur så hade det varit mer troligt att det är lådan.

haha ja det skulle ju va det isåfall :) nä men seriöst, så är det något som inte är lite vajsing! :( men det började efter jag hade plockat bort kopplingskåpan för att leta efter ett missljud. Trillade direkt ur 2 skruv när jag lyfte bort den, visade sig att de 3 insexskruv till balanshjulet hade gängat ur sig och gått av! Efter de har den tjurat!
 
haha ja det skulle ju va det isåfall :) nä men seriöst, så är det något som inte är lite vajsing! :( men det började efter jag hade plockat bort kopplingskåpan för att leta efter ett missljud. Trillade direkt ur 2 skruv när jag lyfte bort den, visade sig att de 3 insexskruv till balanshjulet hade gängat ur sig och gått av! Efter de har den tjurat!

Det ställer ju saker i en lite annan dager. Har den tuggat metallspån från skruvarna så vet man aldrig vad som skadats. Och har de skruvarna inte varit dragna är det säkert en klåpare som har varit inne och skruvat och DÅ vet man aldrig vad som kan vara fel....

Är där spån på oljepluggen? Några missljud från motorn?
 
Det ställer ju saker i en lite annan dager. Har den tuggat metallspån från skruvarna så vet man aldrig vad som skadats. Och har de skruvarna inte varit dragna är det säkert en klåpare som har varit inne och skruvat och DÅ vet man aldrig vad som kan vara fel....

Är där spån på oljepluggen? Några missljud från motorn?

ja alltså, tyckte det var mycket vibrationer i hela hojen när jag köpt den och då framförallt från bakskärmen, så satte dit orginalskylten ( satt en liten som skaka som tusan) och la lite gummi mattor under skärmen och efter det blev den tystare. Det var då jag upptäckte ett konstigt ljud från motorn men va tveksam om den hade låtit så innan men iaf så tömde jag den på olja och de va ju fullt med spån i den, endel rätt stora flisor, magnetpluggarna helt fulla. Det var då jag tog bort kåpan och upptäckte felet! var inga andra synliga skador såvitt jag kunde se, så fixade till att och gjorde sen 3 snabba oljebyten för att rensa ut all spån och sista gången var oljan fin och pluggarna rena! nu är det inga missljud lr vibrationer, antar att dom skruven vart lösa ända sen jag köpte den så det vart obalans i motorn! surt som du säger med folk som tar sig vatten över huvudet...:(
 
Har det varit fullt med spån i motorn så har du tur att det inte rasat. Hade det varit min motor hade jag plockat ner allt för inspektion och byte av lager. De flesta lager i motorn ogillar att tugga metallspån....

Alternativet är att hoppas det inte rasar och köra vidare. Inget jag rekommenderar men ett alternativ om man inte känner att man har råd att plocka ner utan chansar.
 
Min lc4 tickade men hojen gick som fan, ville dock ha bort ticket så "nollade" ventilerna med motorn i dödläge.
Ticket försvann, skönt tänkte ja men nu känns den inte lika rapp längre!

Tycker den borde gå bättre när ventilerna står rätt inte tvärtom!
 
Min lc4 tickade men hojen gick som fan, ville dock ha bort ticket så "nollade" ventilerna med motorn i dödläge.
Ticket försvann, skönt tänkte ja men nu känns den inte lika rapp längre!

Tycker den borde gå bättre när ventilerna står rätt inte tvärtom!

Ställt dem för tight så lär den inte kunna öppna helt: resultat brända ventiler!
 
Hej!

Har en 640 LC4 årsm 00 som verkar ha glapp i kablarna mellan broms och bromsljus. Trodde först att glödlampan var trasig då det inte lyste starkare alls när jag bromsade. Sedan, häromdagen, så funkade bromsljuset, men bara med fotbromsen. Nu fungerar det inte alls igen.

Var kan felet vara? Försökte se var kopllingarna från fram och bakbroms går ihop men jag hittade inget.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top