Ktm 640

Nu har Jag kopplat in generatorn motsvarande original inkopplingen, nu till nästa problem:)

660ins elsystem är inte avsett för tändningslås men Jag vill ju gärna koppla in så jag kan använda t-låset på min 640.

kollar just nu i ett kopplingsschema för en 660 och funderar på vart Jag ska bryta strömmen för att den inte ska gå att starta.

Alternativen är

* CDI -> tändspole
* CDI -> Jord
* Generator -> CDI 2st kablar som går direkt från generator och verkar således som att CDIn drivs av växelström?
* CDI -> Pick up

Något som är att föredra? Hur/vart bryter den strömmen original på en 640?

Mvh Robin
 
Nu har Jag kopplat in generatorn motsvarande original inkopplingen, nu till nästa problem:)

660ins elsystem är inte avsett för tändningslås men Jag vill ju gärna koppla in så jag kan använda t-låset på min 640.

kollar just nu i ett kopplingsschema för en 660 och funderar på vart Jag ska bryta strömmen för att den inte ska gå att starta.

Alternativen är

* CDI -> tändspole
* CDI -> Jord
* Generator -> CDI 2st kablar som går direkt från generator och verkar således som att CDIn drivs av växelström?
* CDI -> Pick up

Något som är att föredra? Hur/vart bryter den strömmen original på en 640?

Mvh Robin

Bäst är att jorda tändspolen precis som dödarknappar gör.
 
Men då kan Jag inte använda t-låset och dess funktioner då alla kablar där är strömmatade?

Om Jag skulle koppla in ström-matningen till cdi:n efter t-låset så skulle funktionen bli densamma eller tänker Jag fel?

Om man gör på ditt sätt kan man väl inte använda t-låset som brytare om man inte tar bort övriga ström-matningar?
 
Men då kan Jag inte använda t-låset och dess funktioner då alla kablar där är strömmatade?

Om Jag skulle koppla in ström-matningen till cdi:n efter t-låset så skulle funktionen bli densamma eller tänker Jag fel?

Om man gör på ditt sätt kan man väl inte använda t-låset som brytare om man inte tar bort övriga ström-matningar?

CDI är inte matad av annat än brytpulsen från statorn och den skall du inte fippla med. "Mitt sätt" är den variant KTM själva använder på de marknader där EXC modellerna tvingas använda tändningslås. Anledningen är att det är minst risk för störningar och att man eldar upp något dyrt.
 
CDI är inte matad av annat än brytpulsen från statorn och den skall du inte fippla med. "Mitt sätt" är den variant KTM själva använder på de marknader där EXC modellerna tvingas använda tändningslås. Anledningen är att det är minst risk för störningar och att man eldar upp något dyrt.

Kommit så långt som att Jag har monterat dit ett relä som styrs av tändningslåset, Men förstår inte riktigt vilken ström du föreslår att Jag ska bryta?

*1 Skall Jag bryta signalkabeln vid tändspolen?

*2 Skall Jag bryta jordkabeln som går från tändspolen ner till chassiet?

*3 skall Jag montera en brytare som gör att signalkabeln blir jordad?

Mvh
 
Kommit så långt som att Jag har monterat dit ett relä som styrs av tändningslåset, Men förstår inte riktigt vilken ström du föreslår att Jag ska bryta?

*1 Skall Jag bryta signalkabeln vid tändspolen?

*2 Skall Jag bryta jordkabeln som går från tändspolen ner till chassiet?

*3 skall Jag montera en brytare som gör att signalkabeln blir jordad?

Mvh

*4 Läser kopplingschemat för 660 och enligt det så går det en svart/gul kabel från cdi:n upp till dödarknappen. Denna Kabel är INTE inkopplad på min hoj så min tanke är att om Jag strömlägger den så kommer hojen inte gå att starta.

Låter ju väldigt enkelt att bara prova men har hojen stående i sovrummet samt så vill Jag inte bränna Cdi:n :p
 
*4 Läser kopplingschemat för 660 och enligt det så går det en svart/gul kabel från cdi:n upp till dödarknappen. Denna Kabel är INTE inkopplad på min hoj så min tanke är att om Jag strömlägger den så kommer hojen inte gå att starta.

Låter ju väldigt enkelt att bara prova men har hojen stående i sovrummet samt så vill Jag inte bränna Cdi:n :p

NEJ NEJ NEJ NEJ

Läs hela elschemat och inte bara halva. Den svart-gula skall jordas då startar inte cykeln. Är kretsen öppen så startar cykeln.

Strömlägger du så eldar du upp allt.
 
Nu har jag halkat dit, har köpt en 640-00 grå så ja den är inte vacker direkt (förlåt till er som gillar det gråa)
Har tankar på att modifiera om och göra kåporna lite mer raka än orginal. Många som gjort samma sak utan att byta bakram osv? (Ev bilder?)

Den är helt orginal förutom en KTM race burk. Tips på annat jag kan göra för att få den rappare? ( jag har inte kört den ännu då vädret inte riktigt tillåtit mig den äran.

Tacksam för svar:tummenupp
 
Nu har jag halkat dit, har köpt en 640-00 grå så ja den är inte vacker direkt (förlåt till er som gillar det gråa)
Har tankar på att modifiera om och göra kåporna lite mer raka än orginal. Många som gjort samma sak utan att byta bakram osv? (Ev bilder?)

Den är helt orginal förutom en KTM race burk. Tips på annat jag kan göra för att få den rappare? ( jag har inte kört den ännu då vädret inte riktigt tillåtit mig den äran.

Tacksam för svar:tummenupp

Om du ska göra den rappare föreslår jag en ny förgasare. Det sitter en vacuum-förgasare på din och den bör bytas mot en "falt-side", typ FCR, HSR42 el. liknande.
 
Ett billigt sätt är ju att dreva om den. Lite väl seg med originaldrevning. Men som sagt ovan fuggebyte är guld
 
Finns ett billigare altenativ till förgasare å de är dellorto 40... Den gör klar skillnad...
Vissa kallar även den grå för silver... Lite vakrare me silver än grå då.... Hehe...
 
Okej, var hittar man dom, dyrt? drevning lär de bli ändå. med fugge är väll samtidigt en del av planen :)
 
En ny förgasare ger dig en helt ny hoj. Du får inte en massa nya hästkrafter, men cykeln blir mycket rappare.
Jag köpte en begagnad HSR42 hos http://braigasen.se/. Jag fick lite info här på SH om hög och lågfartsmunstyckerna och det var bara att säga hur jag ville ha det, så fixade han det.
Skulle dock tro att en FCR39 är att föredra, men den är lite dyrare.
 
Jag har kanske en FCR 39 över för billig peng. Har ju slutat sälja förgasare men där ligger en kvar.
 
Nu har jag halkat dit, har köpt en 640-00 grå så ja den är inte vacker direkt (förlåt till er som gillar det gråa)
Har tankar på att modifiera om och göra kåporna lite mer raka än orginal. Många som gjort samma sak utan att byta bakram osv? (Ev bilder?)

Den är helt orginal förutom en KTM race burk. Tips på annat jag kan göra för att få den rappare? ( jag har inte kört den ännu då vädret inte riktigt tillåtit mig den äran.

Tacksam för svar:tummenupp


Här får du lite bild idé om rakare bakskärm då....026.jpg027.jpg028.jpg
 
Nu har jag inte kollat så noga på min än, men kapa du orgskärmen? hur långt går bakramen? slapp du kapa den?

Jag köpte den av en kille beg. Påminner om en org. utan baklampa då... Sen är det exc skylthållare med baklampa....
Passar direkt på bakramen utan någe modd.
 
Back
Top