Ktm 640

vad får man pröjsa för ett hel system då? nytt ?m begagnat? vad passar? kan jag kolla på andra modeller?
 
Jag ska byta cylinderfotspackning nu i vinter och undrar om jag behöver/ska byta någon annan packning när jag ändå har cylindern bortplockad?

640, 1500mil, 2005, dubbla avgasrör
 
Jag ska byta cylinderfotspackning nu i vinter och undrar om jag behöver/ska byta någon annan packning när jag ändå har cylindern bortplockad?

640, 1500mil, 2005, dubbla avgasrör

Eftersom att du ändå kommer få ta av topp osv kan du ju passa på att byta toppackningen också :)
 
Jag ska byta cylinderfotspackning nu i vinter och undrar om jag behöver/ska byta någon annan packning när jag ändå har cylindern bortplockad?

640, 1500mil, 2005, dubbla avgasrör

De gamla packningar som du måste ha av kan du inte använda igen, ventilkåpan är det packningsmassa som gäller också så sån lär du behöva köpa.
 
Bytt allihop när du ändå har cylindern borta!
Sen måste du ju inte ha nån ny packning egentligen men då är de inte spec troligt heller att det blir tätt :tungan

Tack för svaren :) Men det jag undrar vad packningarna heter, vilka jag ska beställa hem liksom. Kan inte så mycket om motorer :)


Den jag ska byta är -> 58630035200% CYL. BASE GASKET 0,5MM 05, Nr 2 -> http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=626&c=C05584305_088231

Ska jag tex köpa? -> 58330036000CYLINDER HEAD GASKET 101,3 MM, Nr 7 -> http://www.ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=626&c=C05584362_088231

Någon mer?
 
Körde igenom en djuuuuuup vattenpöl påväg hem från jobbet idag, fick en rejäl kalldusch. 400-500 meter senare började hojen dö typ som när soppan tar slut. Stannade och fick igång den på tomgång men så fort man petar i en växel och försöker åka iväg dör den. Antagligen vatten någonstans, så puttade den till närmsta mack och försökte gå lös med 5-56 på kontakterna vid batteriet och lite andra men det hjälpte inte mycket.

Lät den gå på tomgång 3-5 minuter också för att försöka värma bort vatten med det gjorde ingen skillnad. Är tändhatten känslig för sånt eller? Ska ha loss och kolla den imorn när det är ljust ute, någon annanstans eller något man kan kolla?
 
Stannade och fick igång den på tomgång men så fort man petar i en växel och försöker åka iväg dör den. Antagligen vatten någonstans

Skulle gissa på att givaren till stödet har gått sönder, alltså den som känner av ifall du har stödet nere eller ej, har varit med om det där själv men löste de då genom att koppla förbi den brytare/bygla skiten.
 
Skulle gissa på att givaren till stödet har gått sönder, alltså den som känner av ifall du har stödet nere eller ej, har varit med om det där själv men löste de då genom att koppla förbi den brytare/bygla skiten.

ah nej den är det antagligen inte. Min är redan trasig så har redan kopplat förbi den precis som du.. hojen tvärdör inte heller som den gör när denna ligger på. Det är mer som att hojen inte orkar gå upp i varv med växel i när man ska åka iväg.

tomgången känns också en aning ojämn/seg
 
Jag har monterat en 660 maskin i min 640 och Jag undrar om det är någon annan som har erfarenhet av detta?

Främst då elsystemet och hur man får laddningen att fungera men den nya generatorn på batteriet, Medveten om att den nya generatorn är mindre.

Problemet Jag har är att den laddar ur batteriet både när Jag kör och motorn är avstängd.
 
Jag har monterat en 660 maskin i min 640 och Jag undrar om det är någon annan som har erfarenhet av detta?

Främst då elsystemet och hur man får laddningen att fungera men den nya generatorn på batteriet, Medveten om att den nya generatorn är mindre.

Problemet Jag har är att den laddar ur batteriet både när Jag kör och motorn är avstängd.

640 har 3 fas stator medan du har 1 fas i 660n så du kan inte använda voltregulatorn från en 640. Vilken voltregulator åker du med idag?

Mitt tips är att ta 660 regulatorn och sen bara koppla +- till samma ställe som 640 regulatorn går in.
 
640 har 3 fas stator medan du har 1 fas i 660n så du kan inte använda voltregulatorn från en 640. Vilken voltregulator åker du med idag?

Mitt tips är att ta 660 regulatorn och sen bara koppla +- till samma ställe som 640 regulatorn går in.

Som det är kopplat nu har Jag tillhörande regulator till 660 motorn kopplat direkt till batteriet, och då verkar strömmen krypa bakvägen tillbaka genom generatorn.

Men det du skriver är så uppenbart självklart att Jag blir irriterad på mig själv att Jag inte prövat det:huvet

Provar imogon tack för hjälpen.

/Robin
 
Nä nu jävlar får det vara nog med motard-tramset! Är sugen på att börja åka mer grus och tänker skaffa mig offroad-hjul.

Har sökt runt på annonser efter fälgar men vilka dimensioner är det man ska ha till en lc4? Har läst något om att man behöver distanser till endast vissa bromskivor annars tar oket i ekrarna, vilka är det som passar/inte och var kan man få tag på distanserna?
 
Nä nu jävlar får det vara nog med motard-tramset! Är sugen på att börja åka mer grus och tänker skaffa mig offroad-hjul.

Har sökt runt på annonser efter fälgar men vilka dimensioner är det man ska ha till en lc4? Har läst något om att man behöver distanser till endast vissa bromskivor annars tar oket i ekrarna, vilka är det som passar/inte och var kan man få tag på distanserna?

Finns en hel uppsjö av varianter... Vilken framgaffel har du??? Wp 43 eller 48... Typ äldre än -03 som har Wp 43 med 20mm axel på sm å enduro..Även nyare än -03 har wp 43 på enduromodellen... Sen är det 26mm axel på nyare från -03 oxå... Du kan ta en exc gaffel å montera på me framhjul å broms... Finns massa gaffelmodeller.... Gamla 20mm modelen funkar de rakt av med att byta hjul... Sen används 300mm bromsskiva men ok hållare för den diametern... Funkar även med 260mm skiva å okhållare, samma som på exc å sx modellerna...
Bak har du väl med ryckutjämnaren då... 18" bakfälgen är 2,5" bred då... Bak kan du använda samma distanser som på motardhjulet...
 
Finns en hel uppsjö av varianter... Vilken framgaffel har du??? Wp 43 eller 48... Typ äldre än -03 som har Wp 43 med 20mm axel på sm å enduro..Även nyare än -03 har wp 43 på enduromodellen... Sen är det 26mm axel på nyare från -03 oxå... Du kan ta en exc gaffel å montera på me framhjul å broms... Finns massa gaffelmodeller.... Gamla 20mm modelen funkar de rakt av med att byta hjul... Sen används 300mm bromsskiva men ok hållare för den diametern... Funkar även med 260mm skiva å okhållare, samma som på exc å sx modellerna...
Bak har du väl med ryckutjämnaren då... 18" bakfälgen är 2,5" bred då... Bak kan du använda samma distanser som på motardhjulet...

Ännu mer soppa att leta i då. Har 48mm WP med 26mm axel. Bromskivan är nog 320mm, blir problem då?

Bak är det ryckutjämnare, sitter även på enduro-modellerna som jag förstod det så där ska det inte vara några problem

Som jag förstod ditt svar ligger de flesta(alla?) exc-fälgar till lc4 innan -03 med 20mm axel så dem går inte.
 
Last edited:
Exc har inte org. ryckutjämnare bak då.. Går ju bra utan... -03 å uppåt har 26mm... Husaberg har oxå 26mm från typ -02 -03... Ingen höjade på husaberg då...
Jag har en hoj med den typen av gaffel som du har.. Kan kolla hur ett 21" hjul me 320mm skiva passar....
 
Ah tack som fan för hjälpen :)

Men ska väl inte vara några problem med att bromskivan är 2cm större.

Har försökt söka runt på annonser men det flesta som man hittar verkar antingen vara till mindre crossar eller fälgar för den mindre axeln. Får väl hålla ögonen öppna.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top