Ktm 640

Någon som har nåt bra tips på backspeglar till min 05a?
Har kollat efter prodnummer till nyare "Kåttar" men verkar ju inte finnas speglar att köpa.

Jag har ev ett par. Köpte ett par nyare snyggare speglar till min 03 då killen sade att de skulle passa men det är mindre gänga på de och det finns inga vänstergängade mutteradapters i hela universum verkar det som :huvet

Så de har bara legat hemma i en låda och är helt färska...
 
jo, det har du rätt i! ;)
så här löste jag det nu iaf...

ska göra det ordentligt i vinter.


Tjenixen!

Deb där gula plastraketen på bilden är köpt i Gävle eller?isåfall min gamla haha!såg den ute på blocket med,själv så har jag hunnit avverka en speed triple och åker nu KTM.
 
Tjenixen!

Deb där gula plastraketen på bilden är köpt i Gävle eller?isåfall min gamla haha!såg den ute på blocket med,själv så har jag hunnit avverka en speed triple och åker nu KTM.

Kastar in en liten fråga:
Jag är på väg att sälja min 640 LC4 -03 för att skaffa mig en Speed Triple -05 och framåt, du har gjort tvärtom. Får man fråga varför?
Min tanke är att jag vill ha en lite större hoj för lite längre turer, LC4:an ger mig vibrationsskador om man är ute en längre stund :gnissla

Och hey, YOU CAN'T BRING ME DOWN !!!! :yoparty
 
Dags för ett oljebyte nu, det första i min regi. Någon som har koll på KTMs nummer till "Finfiltret" samt oljefiltret? :)
 
Last edited:
Har skaffat en 640 duke -02 och har funderat på en sak! Den lilla extra spaken ovanför kopplingshamdtaget... Vad är den till för? Han bubbla om något med komp men fattar ändå inte vad det är till för och när det ska användas!?!
 
Decomp, du använder den när du ska kicka igång hojen.

Drar du in den kan du utan vidare motstånd lätt kicka runt motorn till rätt läge, släpp sedan upp den och kicka till ordentligt så ska den förhoppningsvis hoppa igång :) (handlar mer om teknik än kraft)
 
Ska mer eller mindre totalrenovera hojen i vinter och sitter och planerar projektet. Motorn renoveras först och sen får man se hur mycket pengarna räcker till.

En tanke är att pulverlacka fälgarna, men vet inte hur jag vill ha det. Vad tror ni om halva fälgbanan svart och halva orange? Kanske blir för mycket disco av det hela :P

Andra tips/bilder för upphottning utseendemässigt välkomnas! Behöver lite inspiration :tummenupp
 
Ska mer eller mindre totalrenovera hojen i vinter och sitter och planerar projektet. Motorn renoveras först och sen får man se hur mycket pengarna räcker till.

En tanke är att pulverlacka fälgarna, men vet inte hur jag vill ha det. Vad tror ni om halva fälgbanan svart och halva orange? Kanske blir för mycket disco av det hela :P

Andra tips/bilder för upphottning utseendemässigt välkomnas! Behöver lite inspiration :tummenupp

Vad skall du renovera i motorn?
 
Ah då har du lite vuxenmekano att se fram emot :tungan

Haha precis, nästan så man längtar till snön kommer och man ställer in hojen :näsblod

Vad skall du renovera i motorn?

Jadu bra fråga :D Hade tänkt alla lager först, resten får vi ser hur det ser ut! Kopplingen behöver nog kärlek också. Räcker pengarna ska jag ta titt på att ge toppen lite godis och antagligen ny kam. Har redan roligare förgasare(tmr41) och helsystem i titan. Nästa steg blir väl att pilla i toppen och roligare kam innan man tittar åt bigbore-hållet

Första gången jag kommer att dela en motor :yoparty Förutom mopeden för 8 år sen...:rolleyes:

EDIT: Sett att du sålt fina ktm-saker förut Boris, har du något till en lc4 -03 så är det bara att säga till! Kan behöva det mesta från packningskit till trimkam

EDIT2: Kom på att ni som är lite mer rutinerade på detta kanske har fina tips på verktyg man kan behöva också, helst billigt såklart :tummenupp Som olika lageravdragare osv...
 
Last edited:
Haha precis, nästan så man längtar till snön kommer och man ställer in hojen :näsblod

Jadu bra fråga :D Hade tänkt alla lager först, resten får vi ser hur det ser ut! Kopplingen behöver nog kärlek också. Räcker pengarna ska jag ta titt på att ge toppen lite godis och antagligen ny kam. Har redan roligare förgasare(tmr41) och helsystem i titan. Nästa steg blir väl att pilla i toppen och roligare kam innan man tittar åt bigbore-hållet

Första gången jag kommer att dela en motor :yoparty Förutom mopeden för 8 år sen...:rolleyes:

EDIT: Sett att du sålt fina ktm-saker förut Boris, har du något till en lc4 -03 så är det bara att säga till! Kan behöva det mesta från packningskit till trimkam

EDIT2: Kom på att ni som är lite mer rutinerade på detta kanske har fina tips på verktyg man kan behöva också, helst billigt såklart :tummenupp Som olika lageravdragare osv...

Just nu har jag nytt följande:
Komplett vevparti 640 och 660 (78 och 80mm slag)
Cylinder 101,102,105mm (640/660/700 factory)
Kopplingslameller
Samtliga lager i motorn
Det mesta i Pbox, o-ring och packningsväg
Drivpaket med blingbling kedja+drev

Avdragare behöver du till svänghjulet resten går i princip att fixa med saker som finns i garaget. Dock är ramlagren lite halvnoga att få rätt vid återmonteringen om man inte bygger om till kullager.
 
Härligt härligt! Om du kan fixa ihop komplett packningskit + pboxar/renoveringskit till framdämparna till trevligt pris plockar jag det gärna :)

Vevparti, hmm.. Hade tänkt byta lagrena där bara(om man klarar det som hemmaklåpare)

Kommer nog behöva dela motorn innan jag vet mer exakt vad jag behöver. Men alla "måste-ha" saker för renovering som du har är intressant! PM:a gärna med lite priser och så.

Bygga om till kullager istället för de vanliga ramlagrena hmm.. Detta har jag 0 koll på.
 
Härligt härligt! Om du kan fixa ihop komplett packningskit + pboxar/renoveringskit till framdämparna till trevligt pris plockar jag det gärna :)

Vevparti, hmm.. Hade tänkt byta lagrena där bara(om man klarar det som hemmaklåpare)

Kommer nog behöva dela motorn innan jag vet mer exakt vad jag behöver. Men alla "måste-ha" saker för renovering som du har är intressant! PM:a gärna med lite priser och så.

Bygga om till kullager istället för de vanliga ramlagrena hmm.. Detta har jag 0 koll på.

Att bara byta ramlager är bortkastat då är det lika bra att bara köra motorn tills lagren ger upp. Vevstake och vevstakslager byter man och det måste pressas och riktas av proffs. Jag fixar dig en helt ny vev billigare än vad vevstakskit+arbete kostar.

Ramlagren består av en ytterbana i blocket och en innerbana påkrympt på veven. Avståndet mellan innerbanorna måste bli detsamma efter lagerbytet för korrekt spel. Alternativet som jag gör på racemotorer är att byta ramlagren till kullager där innerbanan är flytande på veven. Fördelen är att veven tillåts flexa mer utan att lagren rasar. KTM gör detta på sina SM racemoppar och det är en vanlig modd bland raceteam. Aningen overkill för gatåka dock....

101mm toppackning+fotpackning+blockpackning+pboxar fixar vi...
 
Tjenixen!

Deb där gula plastraketen på bilden är köpt i Gävle eller?isåfall min gamla haha!såg den ute på blocket med,själv så har jag hunnit avverka en speed triple och åker nu KTM.

det är inte omöjligt.
kommer inte ihåg vart jocke köpte den.
ja, jag tror den ligger ute på blocket nu.
han köpte också en ktm och nu står det gula skrället bara och skräpar i garaget ;)
 
Tjenare..
Har prexis införskaffat en ktm 640-01 och vill få tag i ett par extrafälgar med däck som passar för grusbus.Vilka passar till den?Har ni några kompletta att sälja så hör av er!!
 
Har tänkt på en sak.
Alla hojar som säljs på blocket (under 40k) ligger på ett miltal runt 1400mil.
Är det så jävla dyrt att göra 1500mil servicen eller vad är det frågan om?
Jag skulle inte tveka att köpa en som gått 2k mil om den är skött därefter.
 
Och vipps så står det en ktm 640 2003a i mitt garage. Den kommer nog funka fint som pendlarhoj och lite bus blir de.
 
Har tänkt på en sak.
Alla hojar som säljs på blocket (under 40k) ligger på ett miltal runt 1400mil.
Är det så jävla dyrt att göra 1500mil servicen eller vad är det frågan om?
Jag skulle inte tveka att köpa en som gått 2k mil om den är skött därefter.


Man kan inte lita på miltalen..... man får gå på känsla :va
Många hojar har orimligt låga miltal.
varför köpa en hoj om man inte använder den ?
 
Back
Top