Ktm 640

Nu är det dags att byta drev hade jag tänkt mig. Kedjan är lite sliten med så jag funderar på att byta hela skiten med framdrev, bakdrev och kedja.
När jag ändå är igång så funderar jag på att gå ner nga kuggar på bakdrevet så ös på med rekommendationer om detta samt vilken kedja jag ska välja?!?
Gärna bra tips på var man får tag på grejjerna med.
(Åker 640 sm -04).


Gå ner i bak va ska du toppa 200 eller vad är du ev ute efter?

Jag körde mkt med 16-17/42 beroende på om jag körde grus eller motard.
 
Gå ner i bak va ska du toppa 200 eller vad är du ev ute efter?

Jag körde mkt med 16-17/42 beroende på om jag körde grus eller motard.

jag har 40 bak toppar inte mer än 150-160 men vet ej vad det är för frammdrev.
 
Gå ner i bak va ska du toppa 200 eller vad är du ev ute efter?

Jag körde mkt med 16-17/42 beroende på om jag körde grus eller motard.

Hmm... ja du. 40 kanske är för litet. Lutar kanske mer åt 16/17 fram och 45/46 bak :va . Vill ju få upp den lite lättare på bakhjulet med.:confused:
Rekomendationer?? :D
 
Nu är det dags att byta drev hade jag tänkt mig. Kedjan är lite sliten med så jag funderar på att byta hela skiten med framdrev, bakdrev och kedja.
När jag ändå är igång så funderar jag på att gå ner nga kuggar på bakdrevet så ös på med rekommendationer om detta samt vilken kedja jag ska välja?!?
Gärna bra tips på var man får tag på grejjerna med.
(Åker 640 sm -04).

Jag kör med 16/40 nu. Tycker det är en bra kompromiss mellan bus/marchfart. Den toppar ca 160. Hade 17/38 ett tag men då blev den ganska slö, den är mycket roligare att köra med nuvarande utväxling.
 
Jag kör med 16/40 nu. Tycker det är en bra kompromiss mellan bus/marchfart. Den toppar ca 160. Hade 17/38 ett tag men då blev den ganska slö, den är mycket roligare att köra med nuvarande utväxling.

Jag funderade på att slänga på 17/45, det måste väl underlätta att få upp framhjulet?? Men samtidigt vill jag inte att den ska tappa för mkt i toppfart så jag vet inte riktigt hur eller vad jag ska göra.
Original sitter det väl 17/42 på har jag för mig. och en kugge fram är väl ungefär 2.5 kugg bak har jag läst ngn stans i forumet. dvs jag kunde lika gärna köra 16/42 som 17/45 eller?
 
Jag funderade på att slänga på 17/45, det måste väl underlätta att få upp framhjulet?? Men samtidigt vill jag inte att den ska tappa för mkt i toppfart så jag vet inte riktigt hur eller vad jag ska göra.
Original sitter det väl 17/42 på har jag för mig. och en kugge fram är väl ungefär 2.5 kugg bak har jag läst ngn stans i forumet. dvs jag kunde lika gärna köra 16/42 som 17/45 eller?

jag har 16/40 och dom där epc grejjorna är borttagna som du kan se bild på i denna tråd, min går då lätt upp på bakhjulet på tvåan iaf, trean om man rycker lite i styret så funkar det då med.Det sitter annat luftfilter på också.
 
Jag funderade på att slänga på 17/45, det måste väl underlätta att få upp framhjulet?? Men samtidigt vill jag inte att den ska tappa för mkt i toppfart så jag vet inte riktigt hur eller vad jag ska göra.
Original sitter det väl 17/42 på har jag för mig. och en kugge fram är väl ungefär 2.5 kugg bak har jag läst ngn stans i forumet. dvs jag kunde lika gärna köra 16/42 som 17/45 eller?

Jo borde vara ungefär samma.. Jag kör med nu p g a att min kedja blivit lite väl utdragen och jag inte orkat kapa den. Det är ingen höjdare i högre farter så skulle nog rekomendera 16/40 istället.
 
Det är väl viktigt att ALLTID byta kjeda och drev samtidigt, annars slits grejerna extremt mycke fortare.
har jag fåt lära mej i alla fall.
 
Last edited:
Det är väl viktigt att ALLTID byta kjeda och drev samtidigt, annars slits grejerna extremt mycke fortare.
har jag fåt lära mej i alla fall.

Japp, eller du kan byta drev utan att byta kedja. Men när du byter kedja ska du väl byta drev? Har jag för mig...
För er som vill veta hur man gör kan kolla här... Bra sida med lite matnyttiga tips.
http://www.soe.se/mek/drivpaket/drivpaket.htm
:tummenupp
 
Nu har jag stött på lite problem.
Jag och en kompis var ute på en liten resa för några dagar sen då vi åkte 130 mil i sträck på våra motarder. Bågen gick kanon hela vägen med blandad asfalt- och grusvägsåkning.
När jag sedan kom hem så fick sig bågen riktigt rengöring av det mesta utvändigt och luftfilter gjordes även det rent och oljades in. När jag ändå var igång så bytte jag mitt slip-on mot orginalljudämparen då jag snart ska besiktiga.
När jag sedan drog igång så gick den igång direkt utan choke. Nu till problemet. När jag ger mer än kvarts-gas så dör hojen.
Jag slängde på slip-onet igen men samma problem kvarstår.
Någon som har en aning om vad det kan vara för fel?
Hojen är en -02:a och det är bensin i :).
 
Quick question:
Vilket däcktryck har ni fram, resp. bak?
Jag kör endast asfalt...

//Magnus
 
Ok insåg precis mitt misstag, delar av det gamla drevet är i gummi. :näsblod
Men kan bara slita av gummit på något sätt och sätta på det nya. Visserligen är problemet med den större omkretsen kvar, vilket gör att de nya drevet inte går fritt.

Var iväg idag och köpte ett nytt drivpaket, har lyckats få av allting utan några större problem framtills nu. Det nya framdrevet ser inte alls ut som det som satt på. Det är samma splines, men det nya drevet är tunnare, större omkrets (båda har 17t) och en flat baksida vilket inte orginaldrevet har.
Är det gamla drevet tillräckligt bra för att köra på utan att fördärva den nya kedjan helt, eller ska jag åka iväg och jaga ifatt ett nytt direkt imorgon.
 

Bifogat

  • P1010044.JPG
    P1010044.JPG
    33.2 KB · Visningar: 105
  • P1010045.JPG
    P1010045.JPG
    33 KB · Visningar: 130
Last edited:
Ok insåg precis mitt misstag, delar av det gamla drevet är i gummi. :näsblod
Men kan bara slita av gummit på något sätt och sätta på det nya. Visserligen är problemet med den större omkretsen kvar, vilket gör att de nya drevet inte går fritt.

Var iväg idag och köpte ett nytt drivpaket, har lyckats få av allting utan några större problem framtills nu. Det nya framdrevet ser inte alls ut som det som satt på. Det är samma splines, men det nya drevet är tunnare, större omkrets (båda har 17t) och en flat baksida vilket inte orginaldrevet har.
Är det gamla drevet tillräckligt bra för att köra på utan att fördärva den nya kedjan helt, eller ska jag åka iväg och jaga ifatt ett nytt direkt imorgon.

Hmm... bytte precis framdrev men har en liknande fråga... Ska platta sidan vara innåt motorn eller?
EDIT: Jag satte platta sidan utåt och "klacken" på drevet mot lagret och motorn. Passade bäst så, så jag antar att det är rätt.:gnissla
 
Last edited:
Har en fråga angående avgasreningen på lc4an. Det sitter ett litet metallrör mitt emellan grenrörena i toppen som går till någon slags klocka/ventil som öppnar vid undertryck. Nu ska hojjen gå på bana så undrar jag kan man enkelt plugga detta hål på något sätt?

Funderade på att be någon svarva en hylsa i alu som man sedan trycker dit men om det finns något enklare sätt kanske?:tummenupp
 
Har en fråga angående avgasreningen på lc4an. Det sitter ett litet metallrör mitt emellan grenrörena i toppen som går till någon slags klocka/ventil som öppnar vid undertryck. Nu ska hojjen gå på bana så undrar jag kan man enkelt plugga detta hål på något sätt?

Funderade på att be någon svarva en hylsa i alu som man sedan trycker dit men om det finns något enklare sätt kanske?:tummenupp

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=114877

1st PLUG SAS BORE Artikelnr: 58336024000 för att plugga igen hålet mellan utblåsen på cylindern!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top