Ktm 640

Jonasson/Bushmyra:

Hur blir registret med en rallykam? finns väl andra kamalternativ också om jag inte minns fel? Vilken förgasare rekommenderas till 640:n om man ska byta? Någon som vet om kamkedjan är delbar med lås på 640:n(som på vissa Husor)?

Mvh Kimmen.

Mer kraft i låg/mellan.

Mikuni TM40 brukar vara populär.

Behövs inget lås på kedjan,du lossar drevet med en centrumbult från kammen så får du lossa allt.
 
Ahaa... Där ser man. Då ska det ju inte vara nå större problem att byta kam. Med kolven i övre dödläget så lär det ju finnas en märkning..? Nockarna brukar väl stå snett nedåt åt sidorna på kammen vid 0-läget om jag inte har helt fel. Vad ligger ventilspelet på vid kall motor på en KTM 640..? 0,15-0,20 mm? Mer på avgassidan..?

Förresten, kan man låsa veven på KTM:arna när kolven står i ö d-läge?

Vad går en sån på månne tro, alltså en Mikuni TM40? Har för mig att vissa rekomenderar en TM41?

Mvh K.
 
Last edited:
Ahaa... Där ser man. Då ska det ju inte vara nå större problem att byta kam. Med kolven i övre dödläget så lär det ju finnas en märkning..? Nockarna brukar väl stå snett nedåt åt sidorna på kammen vid 0-läget om jag inte har helt fel. Vad ligger ventilspelet på vid kall motor på en KTM 640..? 0,15-0,20 mm? Mer på avgassidan..?

Vad går en sån på månne tro, alltså en Mikuni TM40? Har för mig att vissa rekomenderar en TM41?

Mvh K.

Problemet är ju att du kanske inte är i rätt cykel när nockarna står som du beskriver.

Du har märken på kamdrev,kam,balansaxel och möjlighet att låsa motorn i ÖD med en skruv via vevparitet i framkant på motorn.

0,12-15 på alla ventiler.

Frågan angånde TM40 eller 41 besvaras bäst i bänken,dock gissar jag på att det finns en andledning till att dom flesta kör med TM40.

Jag har en TMR 41 i kombination med ett helsystem på Duken,dock är toppen för trång på den för att det skall ge full effekt.

Det hela handlar som bekant om flöde och balans imellan insug,topp och utblås.
 
Last edited:
Därför ska man ju helst också Porta toppen när man ändrar flödet och ventillyftet för att uppnå bästa resultatet. Kan ju bli som en restriktion i kanalerna annars, i o m att man drar på större förgasare, samt ändrar kammen.

Men, det får nog räcka med annan kam, och ny förgasare samt annat system på hojen så småningom.

Blev det en enorm skillnad på din Duke när du bytte dessa grejor på den?

K.
 
Därför ska man ju helst också Porta toppen när man ändrar flödet och ventillyftet för att uppnå bästa resultaten. Kan ju bli som en restriktion i kanalerna annars, i o m att man drar på större förgasare, samt ändrar kammen.

Men, det får nog räcka med annan kam, och ny förgasare samt annat system på hojen så småningom.

Blev det en enorm skillnad på din Duke när du bytte dessa grejor på den?

K.

Det som märks mest är förgasaren eller rättare sagt gasresponsen.

Sen är det en del placebo-effekt på känslan av att ha hitta några hk till.
 
Nja har lite bilder!

Obs!!! ena bilden stod kammen fel så det rättades till innan den togs bort!
 

Bifogat

  • Buntband på!.jpg
    Buntband på!.jpg
    77.3 KB · Visningar: 2,505
  • Demonterad ventilkåpa.jpg
    Demonterad ventilkåpa.jpg
    88.5 KB · Visningar: 2,531
  • kamdrevet.jpg
    kamdrevet.jpg
    84.9 KB · Visningar: 325
  • Kamaxel borta!.jpg
    Kamaxel borta!.jpg
    79.3 KB · Visningar: 2,536
  • Mmmm Rallykam monterad!.jpg
    Mmmm Rallykam monterad!.jpg
    72.1 KB · Visningar: 2,496
  • kammen!.jpg
    kammen!.jpg
    101.1 KB · Visningar: 386
Last edited:
Lite till!
 

Bifogat

  • Lossa kamdrevets bult!.jpg
    Lossa kamdrevets bult!.jpg
    65.3 KB · Visningar: 2,505
  • Rally VS orig.jpg
    Rally VS orig.jpg
    87.3 KB · Visningar: 237
  • rallykam.jpg
    rallykam.jpg
    79.4 KB · Visningar: 255
  • Förbereda!.jpg
    Förbereda!.jpg
    75.7 KB · Visningar: 2,500
Gnutten: Tack för bilderna! Vilket kanonforum det här är, alla hjälper ju till :tummenupp
Ser ganska lätt ut att byta kammen. Vad är det för moment på muttern som håller drevet i kammen? Locktitead givetvis va..?

Vad är det för pris på en sån där Rallykam? Är det den som rekommenderas?

Nu får man bara hoppas att 640 Prestigen håller... Köpte en sån istället för 625 eller 660, är svinrädd för ras igen(efter Husahistorien :arsele ) så jag vågar inte gå på de värre modellerna.

Tack! Mvh Kimmen.
 
På min med acra så är det en storlek större huvudmunstycke samt nålen flyttat ett steg fetare.. Åker -02a så har ingen aning om just -06.. Testa å sök ;)
 
Drevning?

Är ny lycklig ägare av en Ktm 640-05 och har lite
frågor ang drevning...
Tror att jag inom en framtid vill ha lite mer kraft även på dem hägre växlarna.
Räcker det med att gå ner till 16 fram eller bör man ändra mer???

Vet att detta varit uppe i en annan tråd då någon bytt till 15/40..
Det låter mycket, vad är att rekommendera???

Vill inte köpa upp hela lelles drevföråd utan gärna byta till en uppsättning!

Tacksam för svar..

En lycklig ktm:are:)
 
Är ny lycklig ägare av en Ktm 640-05 och har lite
frågor ang drevning...
Tror att jag inom en framtid vill ha lite mer kraft även på dem hägre växlarna.
Räcker det med att gå ner till 16 fram eller bör man ändra mer???

Vet att detta varit uppe i en annan tråd då någon bytt till 15/40..
Det låter mycket, vad är att rekommendera???

Vill inte köpa upp hela lelles drevföråd utan gärna byta till en uppsättning!

Tacksam för svar..

En lycklig ktm:are:)

kommer att bytta till 16 drev på torsdag nästa vecka (jobbar, så kan inte bytta innan) då kan jag informera dig hur mycket det ger!
 
Den där kammen trivs nog bra ihop med en portning... ;)


Nja kanske det, men var det inte den här kammen du röstade bort tidigare?

Jo visst portning lockar lite men finns många andra hål andra fyllar pengarna i också tyvärr! :)

Gnutten: Tack för bilderna! Vilket kanonforum det här är, alla hjälper ju till :tummenupp
Ser ganska lätt ut att byta kammen. Vad är det för moment på muttern som håller drevet i kammen? Locktitead givetvis va..?

Vad är det för pris på en sån där Rallykam? Är det den som rekommenderas?
Tack! Mvh Kimmen.

Ska försöka kolla vilket moment det var nu. Ralykammen går på ca 1500:- och du bör komplettera med nya kopparbrickor "5st" som är till de övre skruvarna som håller ventilkåpan! Ja loctite ska köras men kommer inte ihåg om det va 242 men får kolla det sen!

Är ny lycklig ägare av en Ktm 640-05 och har lite
frågor ang drevning...
Tror att jag inom en framtid vill ha lite mer kraft även på dem hägre växlarna.
Räcker det med att gå ner till 16 fram eller bör man ändra mer???

Vet att detta varit uppe i en annan tråd då någon bytt till 15/40..
Det låter mycket, vad är att rekommendera???

Vill inte köpa upp hela lelles drevföråd utan gärna byta till en uppsättning!

Tacksam för svar..

En lycklig ktm:are:)


Vad var orig drevningen nu? 16/42 fungerar bra tycker jag men kanske varvar den lite för mkt så ev 16/40 skulle vara en bra lösning! Kommer själv gå upp till 17/42 då den varvar ut lite för lätt!
 
Last edited:
Nja kanske det, men var det inte den här kammen du röstade bort tidigare?

Jo visst portning lockar lite men finns många andra hål andra fyllar pengarna i också tyvärr! :)

Njaa, inte röstade bort. snarare röstade för att få veta vilka tider/lyft de olika kammarna hade, och kanske på så sätt kunna bedöma lite bättre vilken kam som verkar ge mest pang för pengarna.
 
Njaa, inte röstade bort. snarare röstade för att få veta vilka tider/lyft de olika kammarna hade, och kanske på så sätt kunna bedöma lite bättre vilken kam som verkar ge mest pang för pengarna.

Aha vet man med sig att man får över lite pengar så är det inte helt omöjligt att du får ett till portningsjobb på en KTM! :)
 
Aha vet man med sig att man får över lite pengar så är det inte helt omöjligt att du får ett till portningsjobb på en KTM! :)

Javaf...barnmat, hyra och annat krafs som folk väljer att lägga pengarna på har jag aldrig förstått mig på! :D
Porta är ju det FÖRSTA man gör, sen får man se vad som blir över till familjen...
;)
 
Ahaa... Där ser man. Då ska det ju inte vara nå större problem att byta kam. Med kolven i övre dödläget så lär det ju finnas en märkning..? Nockarna brukar väl stå snett nedåt åt sidorna på kammen vid 0-läget om jag inte har helt fel. Vad ligger ventilspelet på vid kall motor på en KTM 640..? 0,15-0,20 mm? Mer på avgassidan..?

Förresten, kan man låsa veven på KTM:arna när kolven står i ö d-läge?

Vad går en sån på månne tro, alltså en Mikuni TM40? Har för mig att vissa rekomenderar en TM41?

Mvh K.


HAR MIKUNT TM40 FÖRGASARE. G1 KAM,KTM SLIPON. OCH EFTER MYCKET PROVNING KOMMIT TILL RÄTT BESTYCKNING SÅ GÅR DEN OJÄMFÖRLIGT MYCKET BÄTTRE ÄN TIDIGARE.

JA VEVEN KAN DU LÅSA PÅ FRAMSIDAN MOTOR=ÄR ATT REKOMMENDERA
 
Gnutten: Tack för bilderna! Vilket kanonforum det här är, alla hjälper ju till :tummenupp
Ser ganska lätt ut att byta kammen. Vad är det för moment på muttern som håller drevet i kammen? Locktitead givetvis va..?

Vad är det för pris på en sån där Rallykam? Är det den som rekommenderas?
Tack! Mvh Kimmen.

Så ja! Loctite 243 och bulten ska dras med 35Nm
 
Back
Top