KTm 640 LC4 2003 Enduro - demontera/montera hjul?

Sezzi

Utforskare
Gick med
3 Feb 2013
Hoj
2003 KTM 640 Enduro
Hejsan!

Jag har en KTM 640 Enduro 2003a som jag går och funderar på att byta däck på..

Jag är mer eller mindre total novis vad det gäller mekande, typ bytt hjul på bilar och lite kåpor och kopplingshandtag på min gamla hoj (Bandit 600). Har dock inte tummen mitt i hand i allmänhet och brukar kunna ha rätt lätt att lära mig saker..

Då jag nu tänkte byta däck så tänkte jag att det verkar jobbigt att kränga av och på med nya på en MC, har ju gjort det på cyklar ett antal gånger och bara det kan va pilligt ibland tycker jag.. Hörde därför med ett gäng firmor, som kunde byta däck för allt från 250-400 pix ca per däck med balansering (det där med balansering är ytterligare ett skäl till att däckbyte verkar aningen avancerat för mig att göra själv..).

Dock så vill firmorna (nästintill alla) enbart byta däck om man lämnar in dem på fälg, dvs inte montera av/på från hojen. Så jag tänkte, kan jag göra det själv?

Vad tror ni, kan jag som aldrig just mekat med hojar klara av att kränga av/på hjulen? Finns det nån bra guide? Nått speciellt man ska tänka på? Speciella verktyg som krävs?

Känns som det vore en bra lärdom att göra detta, är inte motståndare till att bli bättre på att skruva, känns som detta är en hoj där det är en fördel att kunna lite sånt.. :D

Lätt som en plätt. Inga speciella verktyg krävs, bara fasta nycklar/hylsor i rätt storlekar. När hjulet är av, tänk på att inte belasta bromsskiva. Lägg inte hjulet ner på skivan. Fixa en verkstadsmanual för din hoj, där kan man läsa sig till det mesta.

* Köp Offroad-lyft från Biltema: www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Verkstadsutrustning/Offroad-lyft-82177/. Pallar 160 kg, så det är på håret för din LC4a. Låt framgaffeln vila på en planka uppställd mellan två plastbackar eller liknande, så blir det bättre viktfördelning
* Lyft upp.
* Skruva av bromsok, dra av från skivan, häng upp i ståltråd/plaststripes så att oket inte hänger i bromsslangen.
* Lossa framaxel, ut med axel, av med hjulet.
* Ungefär samma princip bak. Av med bromsok, häng upp, lossa bakaxel, tryck hjulet framåt, häng av kedjan, av med hjulet.
* Tänk på att balansen på hojen ändras när du tar av hjulen, se till att den står stabilt.
* Lämna in och få däcken bytta. Sätt i nya slangar och kanske även fälgband när du ändå byter, om slangarna är gamla. Biltemas slangar duger utmärkt för offroad och asfaltskörning som håller sig i sansade hastigheter.
* Skruva tillbaka enligt samma metod som när du tog av. Passa på att rengöra/fetta in hjullager samt hjulaxlar, samt köra lite Loctite på bultarna för bromsok/hjulaxlar. Biltema har lagerfett samt gänglåsning likt Loctite. Dra åt med rätt moment, gärna med momentnyckel. Eller dra åt "lagom" hårt.
* Ut och gasa. :yoparty

Last edited:
Perfekt! Med din beskrivning känner jag mig absolut som jag ska klara av detta :)

En lyft ska jag fixa, var tveksam till 160kg ba (inte långt borta med full tank iaf..). Såg denna med som ska palla mer tydligen och inte var så dyr:
http://www.24mx.se/mekpall-twenty-svart-heavy-duty

En ny hyls-sats skall också inhandlas, jag såg faktiskt och sökte idag och hittade denna deal som verkar lovande då mina nuvarande verktygssatser suger:
http://www.clasohlson.com/se/Verktygssats-Bahco-91-delar/40-8857

Funderade även på denna: http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Ha...yg/Momentnycklar/Momentnyckel-20210-Nm-10241/

Har läst mycket trådar om biltemas momentnycklar, och många verkar vara överens om att den funkar rätt bra för en småmekare.. rätta mig om jag är ute och åker mc! :P Annars får man väl dra åt "lagom" som när man byter hjul på farsans bil till vintern!

Men bra bra, detta ska gå fint det :D

Edit: Kuriosa är att när jag en gång bytte däck på min första mellanklass-hoj, då lämnade jag in hojen på en firma som skötte allt (framdäcket var det jag bytte då, föregående ägare hade nyligen bytt bak tror jag det var..). Jag åkte ner och betalade, hämtade ut hojen.. Körde genom stan och hörde plötsligt "klonk klonk klonk". Tänkte "jag stannar och kollar", men frambromsen gjorde absolut NADA. Tur man har bakbroms..
Klev av hojen och såg att frambromsoket hängde och dinglade, så de hade väl knappt skruvat dit det, om ens alls.. Kände mig jävla glad att det inte trillade loss när jag skulle panikbromsa i 100km/h+ .. Var ganska förbannad på den firman sen.. :smasha

Last edited:
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...