Ktm 640 lc4 2002 heldöd (ingen gnista)

Okej tack! Hur mätter jag och kollar den på bästa sätt?

Du laddar hem mekmanualen i pdf från en piratbukt nära dig. Där finns en bra guide för felsökning och mätvärden för de olika delarna.

Behöver du hjälp så går det att hyra in mig för felsökning.
 
View attachment elschema.pdfTittar du i ett elschema över din modell så gör följande:

27 är du CDI. Därifrån går jordning 13, se till att den har bra jord. Jorda direkt i blocket.

46 är pulsgivaren som sitter vid statorn. Snurra på motorn och se om där kommer en signal

21 är tändspole. Kontrollmät den. Blå/vit vs jord 0,5 ohm. Blåvit vs sladdwen till stiftet 10 000-15 000 ohm.

O som i orange kabel är strömmatning till CDI. Denna matar ström enbart om batteriet ger tillräcklig spänning och stödswitch,dödarknapp etc fungerar. Börja med att mäta om där kommer fram ström. Prova sedan att mata CDI direkt via kabeln och se om det startar

rs/sr är kablar från statorn. Dessa ger pulser in. Går att mäta men är lite bökigt. Guide finns i manualen.
 
View attachment 385252Tittar du i ett elschema över din modell så gör följande:

27 är du CDI. Därifrån går jordning 13, se till att den har bra jord. Jorda direkt i blocket.

46 är pulsgivaren som sitter vid statorn. Snurra på motorn och se om där kommer en signal




21 är tändspole. Kontrollmät den. Blå/vit vs jord 0,5 ohm. Blåvit vs sladdwen till stiftet 10 000-15 000 ohm.

O som i orange kabel är strömmatning till CDI. Denna matar ström enbart om batteriet ger tillräcklig spänning och stödswitch,dödarknapp etc fungerar. Börja med att mäta om där kommer fram ström. Prova sedan att mata CDI direkt via kabeln och se om det startar

rs/sr är kablar från statorn. Dessa ger pulser in. Går att mäta men är lite bökigt. Guide finns i manualen.


har försökt mäta överallt nu men mina kunskaper värka sätta stopp är inte ngn hejare på detta med el,

men känns som det kan vara den pickupen coilen som klyddar,? ngn ide var man kan få tag på en sån?
 
Om du tar loss kontakten till pickup coil och sedan mäter resistansen genom kontakten. Vad får du för värde då?
 
Säker på att du mätt resistans? Om du är osäker, se röda ringen i denna bild. Den skall du ställa in multimetern på. http://s13.postimg.org/xdqwgswlj/1287492563_copy.jpg

Du skall ha någonstans kring 100Ω motstånd i pulsgivaren. Eftersom att hojen går att rulla igång så tror jag som Boris att det kan vara statorn. Dock kan det vara så att det är pulsgivaren(pickup coil) ändå eftersom att hojen går att starta när den är varm men inte kall. Jag hade bytt ut pulsgivaren först!
 
Säker på att du mätt resistans? Om du är osäker, se röda ringen i denna bild. Den skall du ställa in multimetern på. http://s13.postimg.org/xdqwgswlj/1287492563_copy.jpg

Du skall ha någonstans kring 100Ω motstånd i pulsgivaren. Eftersom att hojen går att rulla igång så tror jag som Boris att det kan vara statorn. Dock kan det vara så att det är pulsgivaren(pickup coil) ändå eftersom att hojen går att starta när den är varm men inte kall. Jag hade bytt ut pulsgivaren först!

Okej, hade min på den där står 20m och omega tecknet, som på den gröna ringen, ska dubbel kolla idag igen, kan ju hoppas det är coilen som är kass, försökte hitta en sån på nätet igår men utan resultat du vet inte var man får tag i en sån?
 
Okej, hade min på den där står 20m och omega tecknet, som på den gröna ringen, ska dubbel kolla idag igen, kan ju hoppas det är coilen som är kass, försökte hitta en sån på nätet igår men utan resultat du vet inte var man får tag i en sån?

De är standard ktm och finns hos närmsta handlare. Du kan låna en av mig..
 
Okej, hade min på den där står 20m och omega tecknet, som på den gröna ringen, ska dubbel kolla idag igen, kan ju hoppas det är coilen som är kass, försökte hitta en sån på nätet igår men utan resultat du vet inte var man får tag i en sån?

ktmshop.se eller närmsta verkstad som servar ktm. Ser att Boris JR är villig att låna ut sin så du kan prova om det är pulsgivaren som felar :) En ny borde kosta 5-600kr i runda slängar, så det kan ju vara värt att testa med en annan så du inte köper nytt i onödan.
 
Jag ska bara dubbel kolla, jag mäter på dom 2 stiften i kontakten till givaren?

Grön och vit kabel
 
Jag sätter mina fem på pulsgivaren :tummenupp
det var det på min -01a med liknade symtom, köpte min på hos KTM handlare, under 500 spänn vill jag minnas...
 
Ska dubbel mäta när jag kommer hem hoppas på att det är givaren bara som klyddar, je68 kunde få hem en ny på 2 dagar kostar ca 650kr kanske finns det att hitta billigare.
 
Vi har mätt på stiften och nere vid givaren, får inte fram något värde, kvittar vad man än ställer instrumentet på.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top