Lonsdale
Yamaha Racing
- Gick med
- 14 Mar 2006
- Hoj
- Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag kan ha fel men sitter det verkligen en termostat vid kylaren ..är det inte bara en givare![]()
Nu har jag kokat termostaten, med tempmätare i vattnet. Om jag har läst rätt så ska den öppna vid c:a 70grader. Vid inspektion så var den inte öppen förens vid 90 grader +.
Det kan väll vara så att det tar en stund för termostaten att reagera, att det dröjer till över 90grader innan den öppnar är väll lite väl?
Jag ska prova att köra den med förbikopplad termostat och se om det funkar bättre då, i så fall är problemet löst!
Om givaren för fläkten är trasig så är det väl inte så konstigt om den går för varm, och trycker ut vatten pga överhettning
Det som stör mig är att den går varm på 10min, när jag kör i 4 minusgradet

Nja , Ganska enkelt om fjädern som bestämmer trycket eller om gummipackningen är dålig så att den släpper tryck tidigare än 1,4 bar
Så får man ju problem
Inte så enkelt dock att kolla detta på annat sätt än att byta lock och prova
Har man tur så kanske nån polare kan bytlåna en stund tills man konstaterat om detta är felet
Som sagt jag ska prova utan termostat, funkar inte det så får jag kolla upp och köpa ett nytt lock. Jag känner tyvärr ingen jag kan låna utav.
Last edited: