KTM 640 Kylarproblem

Lonsdale

Yamaha Racing
Gick med
14 Mar 2006
Hoj
Yamaha XSR700 X-T, Yamaha Tenere 700, Yamaha WR450F, Yamaha FZ6-RR
Jag har en 640SM -02 som trycker ut vatten ur kylaren. Då det saknas expansionskärl så töms kylaren gradvis på vätska. Det är precis som om att vattnet kokar, kylarlocket är varmt så satan..

Någon som har några funderingar på vad det kan tänkas vara för fel?

Det som har nämnts är problem med toppen/packningen. Det har även avfärdats utav diverse uttalat sakkunniga.

Jag som är har tummen mitt i handen och vänder mig till det oändliga kunnandets hemvist, SH!

Tacksam för hjälp!

att kylar locket är varmt hör ju till vanligheten, men om du startar hojen när den är kall, bubblar de i kylet ändå då? de kan ju vara så att du får ut komp i vattnet, e de så så är topp packningen dålig

att kylar locket är varmt hör ju till vanligheten, men om du startar hojen när den är kall, bubblar de i kylet ändå då? de kan ju vara så att du får ut komp i vattnet, e de så så är topp packningen dålig

Det är det som är just det, att det inte är någon märkbar reaktion vid nystartad motor..
Kan det vara så att reaktionen blir mer påtaglig efter att motorn har arbetat lite, vid packnings problem?

Enligt föregående ägare så var motorn delad för ca: 600mil sedan. Då borde de ju ha bytt den packningen, eller?

Last edited:
Hur mycket vatten trycker den ur sig? Om man kör utan exp kärl så kommer man aldrig ifrån att den trycker ur sig endel men den slutar ju trycka ur sig vatten när nivån har sjunkit några cm i kylarn. Annars gissar jag också på topp packningen.

Står du still på tomgång? I sådana fall har du felet där.
Dom är ej gjorda för att stå på tomgång :tummenupp

Problemet uppstår när jag har kört en bit och sedan slårav på gasen, om det kan vara till någon hjälp?

Hur mycket vatten trycker den ur sig? Om man kör utan exp kärl så kommer man aldrig ifrån att den trycker ur sig endel men den slutar ju trycka ur sig vatten när nivån har sjunkit några cm i kylarn. Annars gissar jag också på topp packningen.

Det är droppar. Även vid låg vätskenivå..

Last edited:
Nu har jag tömt kylsystemet, kollat vattenpumpen.
Allt verkar vara som det ska, inga missfärgningar eller dofter samt pumpen rör på sig.

Vi fyllde på vätska och startade den och konstaterar att det är värmen som för vätskan att expandera och så småningom sippra ut.

Fläkten gick inte igång, trots värme. Vid "tjuvkoppling" utav fläkten så visar det sig att den funkar, då kommer fråga om termostaten kan vara problemet?
Samt varför blir den så varm på kort tid?

Byt kylarlock

Kolla att inte sätet där locket tätar inte är oxiderat ( lite våtslip papper gör susen)

Annars som tidigare nämdes så trycker system utan kärl ofelbart ur sig vätska
Den sugs normalt tillbaka då motorn svalnar

Byt kylarlock

Kolla att inte sätet där locket tätar inte är oxiderat ( lite våtslip papper gör susen)

Annars som tidigare nämdes så trycker system utan kärl ofelbart ur sig vätska
Den sugs normalt tillbaka då motorn svalnar

Jag är fullt medveten om funktionen med ett expansionskärl.. Det som göra mig orolig är att jag har kört med hojen i ett år inann det händer första gången?

Det e den lilla plastbiten som sitter ungefär där tändstiftet sitter.
Ta bort den o lägg den i kokande vatten för att se om den öppnar.

Ok! Det sitter mig veterligt två termostater på hojen, en direkt på kylaren som reglerar fläkten samt en på slangen som går mellan motor och kylare.

Jag inser att jag blir tvungen att tömma kylsystemet ytterligare en gång :huvet
Men innan så undrar jag om du/ni har något mer att tillägga, tex om luft i systemet, så att jag slipper jobbet med att tömma och fylla på kylarsystemet ytterligare gånger?

Jag är mycket tacksam för alla svar jag har fått hittills:tummenupp

Last edited:
om du har någon möjlighet att provtrycka systemet hade de varit bra, e de så att den börjar sippra ut kan de vara en spricka i topp alt cylinder som vidgar sig när matrialet blir varmt, men då ska du ha behövt att köra den riktigt varm för att en spricka ska ha uppstått. lycka till. "Ps vet en motor till salu som har gått 450 mil för 3000 Kr.Ds":glömdet

Det e den vid motorn du ska kolla!!
Är det verkligen så?

På min gamla hoj sitter temostaten som styr fläkten i höger kylare längst ner, den som sitter i motorn varnar bara genom att tända en varningslampa.

EDIT// Nu förstår jag vad vi pratar om här. Termostaten som sitter under vattenpumpen är den DanTheMan menar.

Last edited:
om du har någon möjlighet att provtrycka systemet hade de varit bra, e de så att den börjar sippra ut kan de vara en spricka i topp alt cylinder som vidgar sig när matrialet blir varmt, men då ska du ha behövt att köra den riktigt varm för att en spricka ska ha uppstått. lycka till. "Ps vet en motor till salu som har gått 450 mil för 3000 Kr.Ds":glömdet

Ny motor ska inte behövas.. Det är den legendariska KTM kvalitén som börjar att visa sig:gnissla

Det e den vid motorn du ska kolla!!

Jag tar och provar båda, när jag ändå håller på. Det blir storkok!

Last edited:
Jasså du tänker så.. En termostat är väll en typ utav givare?

Termostaten är oftast en strömoberoende shuntventil som styr kylvattnet: Recirkulation vid kall motor och genom kylaren vid varm. Termostatens funktion sker oftast mha av en vaxfylld cylinder men även bimetall förekommer.

Tempsensorer kan vara av typ givare eller vakt. Tempgivare används till tex tempmätare, de ger en analog signal som är proportionell mot temperaturen.
En tempvakt ser likadan ut men är av typ on/off. Den slår om vid en viss temperatur. Används tex till högtemplarm eller för att starta/stoppa kylfläkt.

Last edited:
Termostaten är oftast en strömoberoende shuntventil som styr kylvattnet: Recirkulation vid kall motor och genom kylaren vid varm. Termostatens funktion sker oftast mha av en vaxfylld cylinder men även bimetall förekommer.

Tempsensorer kan vara av typ givare eller vakt. Tempgivare används till tex tempmätare, de ger en analog signal som är proportionell mot temperaturen.
En tempvakt ser likadan ut men är av typ on/off. Den slår om vid en viss temperatur. Används tex till högtemplarm eller för att starta/stoppa kylfläkt.

Vi tackar vän av ordning! :glömdet

Vill då åter igen peka på kylarlocket som bestämmer vilket systemtryck man har

Om locket blir dåligt så släpper man ut trycket för tidigt

Även sätet kräver inspektion

Vill då åter igen peka på kylarlocket som bestämmer vilket systemtryck man har

Om locket blir dåligt så släpper man ut trycket för tidigt

Även sätet kräver inspektion

Vad är det jag ska titta efter när jag kollar på locket?
Efter lite undersökningar så ska locket har en gräns på 1,4bar..

Vad är det jag ska titta efter när jag kollar på locket?
Efter lite undersökningar så ska locket har en gräns på 1,4bar..

Nja , Ganska enkelt om fjädern som bestämmer trycket eller om gummipackningen är dålig så att den släpper tryck tidigare än 1,4 bar

Så får man ju problem

Inte så enkelt dock att kolla detta på annat sätt än att byta lock och prova

Har man tur så kanske nån polare kan bytlåna en stund tills man konstaterat om detta är felet

Nu har jag tömt kylsystemet, kollat vattenpumpen.
Allt verkar vara som det ska, inga missfärgningar eller dofter samt pumpen rör på sig.

Vi fyllde på vätska och startade den och konstaterar att det är värmen som för vätskan att expandera och så småningom sippra ut.

Fläkten gick inte igång, trots värme. Vid "tjuvkoppling" utav fläkten så visar det sig att den funkar, då kommer fråga om termostaten kan vara problemet?
Samt varför blir den så varm på kort tid?

Om givaren för fläkten är trasig så är det väl inte så konstigt om den går för varm, och trycker ut vatten pga överhettning

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back