KTM 640 haveri

  • Thread starter Thread starter Snowman89
  • Start date Start date

Snowman89

Guest
Jag var och hämtade en KTM 640 -03 med dålig kompression igår.

Idag började jag skruva och lyfte av ventil kåpan först och där såg allt ok ut.

När jag däremot tömde motorn på olja så såg magneten och grovsilen ut som bifogade bilder.
Är det ram lagrena som tackat för sig?

Jag har dock köpt en 660 motor utan topp och funderar på att renovera den och stoppa dit toppen från 640. Går detta eller är det någon skillnad däremellan?
Vad bör göras mer än byta ramlager, kram kedja och ev andra slitna delar vid en renovering av en 660?
uploadfromtaptalk1402161188710.jpg
uploadfromtaptalk1402161213948.jpg
 
Kan väl uppdatera statusen nu efter att jag haft isär överdelen av motorn.

Kolv, cylinder samt vevstake verkar ok.
Inget kännbart glapp i nedre vevstakslagret.
Inga direkta märken i varken cylinder eller kolv, man såg till och med "honingsreporna" i cylindern.

Så nu jag har väl egentligen 2st huvudsakliga funderingar.
-Vart tar kompressionen vägen?
Med autodekompen borttagen så kunde jag enkelt vispa runt motorn med handen.

-Vart kommer alla flisor ifrån?


Hoppas någon kan komma med lite råd då jag inte riktigt vet hur jag ska fortsätta..
 
Mät kolvringsgap, de kan vara stora även om allt ser helt och fint ut. Kan vara någon ventil som läcker också, lägg toppen uppåner och häll på lite t-röd med alla ventiler stängda och ett stift i. Då kan du iaf få en grov indikation om någon läcker riktigt mycket.. lite pärlande i portarna är ok men om det rinner är det garanterat det. Första koll innan det var om du hade något ventilspel på samtliga ventiler, om du haft nollspel på nån av ventilerna så blir det ju också otätt och risk att den ventilen är bränd. Några enklare saker att börja med iaf.
 
Mät kolvringsgap, de kan vara stora även om allt ser helt och fint ut. Kan vara någon ventil som läcker också, lägg toppen uppåner och häll på lite t-röd med alla ventiler stängda och ett stift i. Då kan du iaf få en grov indikation om någon läcker riktigt mycket.. lite pärlande i portarna är ok men om det rinner är det garanterat det. Första koll innan det var om du hade något ventilspel på samtliga ventiler, om du haft nollspel på nån av ventilerna så blir det ju också otätt och risk att den ventilen är bränd. Några enklare saker att börja med iaf.

Tack för tipsen!
Ska prova och hälla lite T-röd eller liknande på toppen och se ifall det läcker.
Ska sätta dit ventilkåpan också och se ifall jag har något spel eller hur det ser ut.
 
Hur långt hade den gått? :-)

Enligt föregående ägare ca 500mil.
Men de kan vara allt från 100mil till 5000mil då motorn är en variant med highflow toppen, dvs 03+ och hojen egentligen är en 00a.

Tyvärr tog batteriet slut i mobilen så jag kunde inte ta mer bilder.
Men jag tar lite bilder imorgon och lägger upp.
 
Det där guldiga kommer från ett lager, ramlager eller staklager är vanligast. Bara att plocka ner och renovera. Kompet kan ju bara försvinna nedåt genom kolv/ringar eller ut via ventilerna. Kan du vispa runt den med toppen på så är något troligen krokigt. Minimum är nya lager i botten, kolvringar och kamkedja.
 
Last edited:
Det där guldiga kommer från ett lager, ramlager eller staklager är vanligast. Bara att plocka ner och renovera. Kompet kan ju bara försvinna nedåt genom kolv/ringar eller ut via ventilerna. Kan du vispa runt den med toppen på så är något troligen krokigt. Minimum är nya lager i botten, kolvringar och kamkedja.

Tack för ditt svar Boris.
Jag tror faktiskt det var mer silvrigt allt skräp än guldigt.
Jag tog bilderna med mobilen så färgen vart väl inte riktigt rätt.

Jo det var inga problem alls att veva runt den med handen ihopmonterat med toppen på.

Om man vill göra renoveringen ordentligt vad bör man göra isåfall mer än det du skrev?
Går det att flytta toppen till en 660 motor?
 
Det visade sig att båda avgasventilerna läcker som såll, den ena mer än den andre.
Är det bara byta dem eller bör man byta ventiler, fjädrar och styrningar samt lämna in toppen för att kolla sätena?

Sen är jag lite fundersam över kolv och cylinder.
Det finns lite suspekta märken i kolven samt lite "repor" i cylindern, dock är inget kännbart med fingret.

cylinder1.jpg
cylinder2.jpg
kolvsida.jpg
kolvsida2.jpg
kolvtopp.jpg

Är det något att bry sig om eller räcker det att stoppa dit nya ringer och köra vidare?
 
Last edited:
Här är en hund begraven.... Ventilerna läcker så mycket att du tappar komp, där finns gott om spånor men ingen solklar adress. Har ventiler och kolv krockat? Stämde kamtimingen när du plockade isär? Hur ser vipplagren ut?
 
Här är en hund begraven.... Ventilerna läcker så mycket att du tappar komp, där finns gott om spånor men ingen solklar adress. Har ventiler och kolv krockat? Stämde kamtimingen när du plockade isär? Hur ser vipplagren ut?

Vipplagrena ser ok ut.

Jag har en teori om spånorna.
Enligt tidigare ägare så hade balansaxeln havererat och vikten spruckit. Detta ska vara åtgärdat på firma och ifall de inte spolat motorn så kanske spånorna kommer från det?
Hojen ska ha varit inlämnad för haveriet och samtidigt gjort ett oljebyte/ventiljustering och kort efter det skedde detta haveri.
Sen blev hojen stående i några år tills jag köpte den.

Det jag gjorde för att se ifall ventilerna var täta var bara att jag vände på toppen och hällde vatten i den. Ena avgasporten kom det mycket vatten ur och den andra kom det lite mindre ur.
Jag har aldrig försökt läcksöka en topp tidigare men är det ok att göra så?

Jag kan inte se på varken kolv eller ventiler att de skulle ha krockat.
Däremot kan jag inte förklara märkena i kolven som du ser på bilden..
 
Last edited:
Du har krockmärken från ventilerna på avgassidan ser jag nu när jag inte sitter på mobilen längre. Så orsaken till taskig ventiltätning har vi hittat. Och du har delat grejerna så vi har ingen aning om kammen stod rätt vid demontering.
 
Det finns bara en vettig sak att göra och det är att plocka isär. Verkar vara för mycket som är okänt och fuskreparerat. Plocka isär, mät upp slitaget och byt alla lager...
 
Du har krockmärken från ventilerna på avgassidan ser jag nu när jag inte sitter på mobilen längre. Så orsaken till taskig ventiltätning har vi hittat. Och du har delat grejerna så vi har ingen aning om kammen stod rätt vid demontering.

Ah okej.. Tyvärr har jag delat grejerna och jag tänkte inte på timingen.
Är kolven klassad som metallskrot eller är det något man vågar använda?
Är det bara köpa ett par nya ventiler till toppen eller bör man lämna in hela toppen för översyn?

Är det något speciellt man bör tänka på när man skruvar LC4a eller kan man lämna in den till vilken hojverkstad som helst?
Att bara plocka isär motorn klarar jag väl av, när det sen kommer till att mäta upp varje del däremot så har jag varken kunskap eller grejer för att göra det..

En till fundering också förresten!
Jag har en komplett 640 motor och en 660 motor som saknar topp och balansaxel.
Kan man bygga ihop något roligt av det?
Typ 660 vevparti/stake +660 cylinder på 640 botten och topp?
 
Alla delarna är bytbara mellan motorerna så det går att bygga hybrider som man själv vill. Nej vilket mc-verkstad som helst kan inte skruva dem, ramlagren kräver specialverktyg och att man är erfaren av konstruktionen. Kolven är skrot. Ventilerna skall bytas frågan är om något mer i toppen är kass, styrningarna kan få på fan av krocken.

Jag känner en kille i Norrköping som kan skruva LC4. Annars kan du skicka motorn med bussgods till mig, jag lämnar dock inga som helst garantier om jag skall sätta i dina beg delar.
 
Alla delarna är bytbara mellan motorerna så det går att bygga hybrider som man själv vill. Nej vilket mc-verkstad som helst kan inte skruva dem, ramlagren kräver specialverktyg och att man är erfaren av konstruktionen. Kolven är skrot. Ventilerna skall bytas frågan är om något mer i toppen är kass, styrningarna kan få på fan av krocken.

Jag känner en kille i Norrköping som kan skruva LC4. Annars kan du skicka motorn med bussgods till mig, jag lämnar dock inga som helst garantier om jag skall sätta i dina beg delar.
Du har strax ett pm :tummenupp
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top