KTM 640 dog efter tvätt

vilmax

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Ort
västerås
Hoj
ktm 640
hej!

har en ktm 640 sm års 05. tvättade cykeln idag och efter när jag startade så la han av efter ca:5 sek. de lät typ som han fick soppatorsk och nu vill han inte starta igen. de är som att han inte tänder.

vore tacksam för lite hjälp om någon av er har varit me om samma.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vatten i tändhatten.....

Plocka av och blås med tryckluft...
 

Meckoholic

Vroom
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640(såld), KTM 950sm -06 (såld), XR650R(såld), KTM 690 smc, cbr954rr (nuvarande)
tömt förgasaren på soppa efter tvätt? ganska liten chans men kanske kommit in vatten i den

annars, som boris frågade, är det bra att veta om du får gnista på tändstiftet
 

vilmax

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2010
Ort
västerås
Hoj
ktm 640
nu har jag fått igång den! men den lägger av så fort som jag gasar.. de låter som att han kanske inte får tillräckligt me soppa! de går att ge lite gas men om jag gasar för mycket så lägger han av. gnista har jag! jag har tummen mitt i handen när de gäller skruva haha
kan de va att de kommit in vatten i förgasaren? och om de är så försvinner de av sig själv om han får stå?
 

RaceMe

Ny medlem
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
nu har jag fått igång den! men den lägger av så fort som jag gasar.. de låter som att han kanske inte får tillräckligt me soppa! de går att ge lite gas men om jag gasar för mycket så lägger han av. gnista har jag! jag har tummen mitt i handen när de gäller skruva haha
kan de va att de kommit in vatten i förgasaren? och om de är så försvinner de av sig själv om han får stå?

Vatten i lågfartsmunstycket. Men det försvinner inte genom att låta den stå. Med lite envishet får du bort det genom att starta och låt den gå, ge små korta snabba gaspådrag, utan att döda motorn. Till slut brukar det ge med sig. Annars gör rent förgasaren från vatten som har kommit in. Och låt bli att spola på luftintaget nästa gång du tvättar. :D
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Vatten i lågfartsmunstycket. Men det försvinner inte genom att låta den stå. Med lite envishet får du bort det genom att starta och låt den gå, ge små korta snabba gaspådrag, utan att döda motorn. Till slut brukar det ge med sig. Annars gör rent förgasaren från vatten som har kommit in. Och låt bli att spola på luftintaget nästa gång du tvättar. :D

Eller så enkelt att luftfilter faktiskt är fullt med vatten. Samma fenomen
 

Team Stiff Bike

Ny medlem
Gick med
18 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
TM 450 SMX 2011
Accpump

Mitt tips är vatten i accpump, skruva av de tre stjärnskruvarna i botten av den runda stosen i sidan av förgasaren. Torka rent gummit och skruva tillbaka...
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
hej!

har en ktm 640 sm års 05. tvättade cykeln idag och efter när jag startade så la han av efter ca:5 sek. de lät typ som han fick soppatorsk och nu vill han inte starta igen. de är som att han inte tänder.

vore tacksam för lite hjälp om någon av er har varit me om samma.


Nu var det ett tag sedan, men hur löste du problemet? Fick nämligen samma fenomen idag när jag tvättat min :va
 

Lindev

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2012
Ort
Lund
Hoj
CB1000R
Nu var det ett tag sedan, men hur löste du problemet? Fick nämligen samma fenomen idag när jag tvättat min :va

Såg att han (vilmax) inte varit aktiv sen tråden startades så ett svar kan nog vara svårt och få.
Men har du kollat alla tipsen över? Vatten i tändhatt, luftfilter, lågfartsmunstycke?
Startar den och dör sen vid gaspådrag eller helt död?
Får du gnista?
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
hej!

har en ktm 640 sm års 05. tvättade cykeln idag och efter när jag startade så la han av efter ca:5 sek. de lät typ som han fick soppatorsk och nu vill han inte starta igen. de är som att han inte tänder.

vore tacksam för lite hjälp om någon av er har varit me om samma.

Såg att han (vilmax) inte varit aktiv sen tråden startades så ett svar kan nog vara svårt och få.
Men har du kollat alla tipsen över? Vatten i tändhatt, luftfilter, lågfartsmunstycke?
Startar den och dör sen vid gaspådrag eller helt död?
Får du gnista?

Hoppsan, glömde jag kolla! Om han varit aktiv alltså :)

Men till problemet, det är utebliven gnista som är mitt problem. Har tagit isär de flesta kontakter, tändspole, cdi-box tändhatt etc och riktat 2 kupé-värmare mot hojen i garaget för att torka ut all eventuell fukt. Lät den stå så i 4h ungefär men utan resultat. Vart ska man börja? Den har alltså ingen gnista alls!
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Uppdaterar men att jag nu rivit isär varenda sockerbit/kontakt och rengjort/sprayat med Electro-cleaner samt bytt till ett nytt stift men utan resultat. Ingen tillstymmelse till gnista!

Kan jag mäta värden innan/efter tändspole på något sätt samt vad ska dessa värden vara på? Tänkte just för att utesluta lite..
 

BayIcon

Ny medlem
Gick med
21 Aug 2011
Ort
Östersund
Hoj
Ingen, för tillfället
Efter alla hjälpsamma svar (ironi) så har jag kommit fram till problemet om någon råkar ut för samma sak. Det var den lilla "triggern", någon givare som kallas "58439034000" och sitter monterad enl bild:

http://ktmshop.se/index.php?parts=y&hideleft=y&id=626&c=C05584390_088231

..som nummer 10.

Hade fått höra att den skulle ge utslag vid mätning, vilket min inte gjorde. Beställde en ny för 600kr, monterade och vips så startade den direkt och går hur fint som helst!

Förmodligen något kabelbrott eller liknande!
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top