Ktm 625

centertanksen

Medlem
Gick med
10 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR900RR
Känns som att det är ett gäng här på sporthoj som nyligen skaffat oss KTM 625. Dock så har det även uppkommit väldigt många trådar och det börjar bli svårt att hålla reda på alla. Så tänkte därför att det borde finnas en 625-tråd likt med 660 och 640.

Kan ju börja med att fråga vilken inställning på fjädringen man ska ha när man kör motard. Vet inte riktigt vad jag har nu men det känns aningen för mjukt.
 
Känns som att det är ett gäng här på sporthoj som nyligen skaffat oss KTM 625. Dock så har det även uppkommit väldigt många trådar och det börjar bli svårt att hålla reda på alla. Så tänkte därför att det borde finnas en 625-tråd likt med 660 och 640.

Kan ju börja med att fråga vilken inställning på fjädringen man ska ha när man kör motard. Vet inte riktigt vad jag har nu men det känns aningen för mjukt.

Hell yeah! Har tänkt samma sak själv flera gånger. Några smyger ju in sig lite i 660-tråden ibland :) Det är ju iofs inte tokmycket som skiljer 625 och 660 emellan, men ändå. Bra initiativ.
 
Helt rätt med en tråd för 625 !!

Passar på att frågar hur alla ni andra med 625.or har byggd om baken på hojjen?
Lägg gärna upp bilder mm....
 
Känns som att det är ett gäng här på sporthoj som nyligen skaffat oss KTM 625. Dock så har det även uppkommit väldigt många trådar och det börjar bli svårt att hålla reda på alla. Så tänkte därför att det borde finnas en 625-tråd likt med 660 och 640.

Kan ju börja med att fråga vilken inställning på fjädringen man ska ha när man kör motard. Vet inte riktigt vad jag har nu men det känns aningen för mjukt.

helt rätt! har inte börjat kika på fjädringen än men det ska göras framöver, har bara hunnit strypa av den än.. upplever den oxå som lite mjuk...
 
Förresten någon som vet hur man ställer in hjulstorleken och vilken hjulstorlek det ska vara på hastighetsmätaren? Den visar ju helt galet när jag satt på motardfälgarna.
 
Gött mos. :tummenupp

Fjädringen är, iaf om ni har en SMC, ett kapitel för sig. För min egen del som väger strax över hundringen så är bakfjädern egentligen alldeles för klen. Som det ser ut nu har jag returen på 1 (av 7 där 1 är hårdast) och jag spände upp bakfjädern så jag har ett häng utan förare på mellan 15 o 20 mm, kompet var schysst standard. Fram har jag 13 klick upp från standard på returen och fyra klick på kompet.

Jag provade ut det hela på Ålandslägret och dum som jag var ställde jag inte fjädringen förrän sista dagen. Det hela resulterade i alla fall i att om jag bromsade på samma ställe som med originalinställningarna så stod jag still innan kurvan och om jag höll samma kurvhastighet som innan så körde jag ut i gräset - på insidan.
Det var en helt sjuk skillnad, en mer kvickstyrd hoj med högre kurvhastighet är ju aldrig fel.

Har inte testat att gazza så mycket offroad sen dess men jag kan tänka mig att den är lite styv för crossbanan nu i alla fall... :hihi
 
Förresten någon som vet hur man ställer in hjulstorleken och vilken hjulstorlek det ska vara på hastighetsmätaren? Den visar ju helt galet när jag satt på motardfälgarna.


2205 för offroad
1882 för motard


Bakom lykhuset finns det en kontakt som är triangelformad. Dra ur den och sen pila fram till där hur många timmar den har gått. Håll inne den vänstra knappen på tripmastern tills det blinkar till och du kommer till en meny med alla andra saker finns som trip - clock - timantal - maxspeed mm. Du pilar förbi dem med den vänstra knappen på tripmastern till WS blinkar i högra hörnet. Nu trycker du på den högra översta knappen på tripmastern så får du upp siffror. Nu är det bara att hålla in antingen övre eller nedre knappen för att ändra siffrorna.
 
2205 för offroad
1882 för motard


Bakom lykhuset finns det en kontakt som är triangelformad. Dra ur den och sen pila fram till där hur många timmar den har gått. Håll inne den vänstra knappen på tripmastern tills det blinkar till och du kommer till en meny med alla andra saker finns som trip - clock - timantal - maxspeed mm. Du pilar förbi dem med den vänstra knappen på tripmastern till WS blinkar i högra hörnet. Nu trycker du på den högra översta knappen på tripmastern så får du upp siffror. Nu är det bara att hålla in antingen övre eller nedre knappen för att ändra siffrorna.
Tack! Ska pröva direkt när jag kommer hem.
 
Kolla så att det sitter ett batteri i mätaren också.
 
Mycket bra tråd....


Då kommer min första fråga, vad skall jag ha för grussprutarfälgar till min 06:a? antar att det är 21/18" men kan man bara ta ett par fälgar från en sxc och sätta rakt över på min smc? eller vad skall man ha för distanser?:va
 
Mycket bra tråd....


Då kommer min första fråga, vad skall jag ha för grussprutarfälgar till min 06:a? antar att det är 21/18" men kan man bara ta ett par fälgar från en sxc och sätta rakt över på min smc? eller vad skall man ha för distanser?:va

Nu är jag inte helt säker men tror SXC fortfarande kör med den smala axeln i fram. Skulle satsa på ett framhjul från en RFS "tror det var från 2004" då deras hjul använder samma axeldiameter som SMC dvs 26mm. Sen ska du fräsa ur oket lite tror jag körde 5mm för att ekrarna inte ska ta i. Spider här på SH tror jag gjorde samma sak fast kanske det var 5,5mm? Men visst kan du ta fälgar från en
SXC men då får du fixa en framaxel som har samma diameter som SXC och skaffa distanser som KTM säljer!
 
Nu är jag inte helt säker men tror SXC fortfarande kör med den smala axeln i fram. Skulle satsa på ett framhjul från en RFS "tror det var från 2004" då deras hjul använder samma axeldiameter som SMC dvs 26mm. Sen ska du fräsa ur oket lite tror jag körde 5mm för att ekrarna inte ska ta i. Spider här på SH tror jag gjorde samma sak fast kanske det var 5,5mm? Men visst kan du ta fälgar från en
SXC men då får du fixa en framaxel som har samma diameter som SXC och skaffa distanser som KTM säljer!



Från en "RFS"? kanske är jag som inte förstår en förkortning men vet faktist inte vad RFS är? någon som kan förklara:tummenupp hmm det där låter lite omständigt. men varför skulle en 21" fäl gå i oket?:va
 
Från en "RFS"? kanske är jag som inte förstår en förkortning men vet faktist inte vad RFS är? någon som kan förklara:tummenupp hmm det där låter lite omständigt. men varför skulle en 21" fäl gå i oket?:va
KTM 4t 250-525.Hjul från KTM/Husaberg -03 och nyare går bra att använda och har rätt axeldiametrar.Det blir lite annan vinkel på ekrarna med 21" fälg istället för 17",därför tar det i.Funkar bra att göra nya distanser och flytta hjulet i sidled också,om du inte vill fräsa i oket.
 
Från en "RFS"? kanske är jag som inte förstår en förkortning men vet faktist inte vad RFS är? någon som kan förklara:tummenupp hmm det där låter lite omständigt. men varför skulle en 21" fäl gå i oket?:va

Har i och för sig gjort åt andra hållet(sxc till sm) och har två olika ok. Men då behövs iallfall en distans för att flytta framhjulet i sidled. Fast är inte imponerad av bettet i bromsen med fyrkolvsoket så vet inte om jag gjort helt rätt.
 
Jag har motardkit från en "RFS" på min 625 SXC, och jag har inte flyttat varken hjul eller bromsok i sidled.

/ Andreas
 
Har i och för sig gjort åt andra hållet(sxc till sm) och har två olika ok. Men då behövs iallfall en distans för att flytta framhjulet i sidled. Fast är inte imponerad av bettet i bromsen med fyrkolvsoket så vet inte om jag gjort helt rätt.

Luft kvar i systemet när du bytte ok kanske? Är framgaffeln mjukt ställd i fjädringen så tappar man mycket känsla med.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top