KTM 625 SMC motorras?

  • Thread starter Thread starter RobRas
  • Start date Start date

RobRas

Guest
Hej

Jag var ute och körde idag. När jag var på väg hemåt igen så nöp det till och motorn började rassla. Stängde av motorn så fort jag kunde. Den gick som vanligt innan detta hände.

Har börjat plocka ner motorn, inte kommit så långt än. Tagit bort allt som är i vägen och kollat på ventilerna genom dom små "kåporna". Är som majonäs där, inte jättemycket men lite. Vatten och olja antar jag?
Andra saker som jag har lagt märke till är att dekompen fastnar i det högsta läget, så man måste slå till armen för att den ska komma till rätt läge. Går inte ens att kicka runt motorn. Kolv och cylindern mår kanske inte så bra? Någon som kan ana vad som gått åt helvete?

Tråkigt att detta hände nu när sommaren är på gång..
 
Hur långt har den gått? LC4:orna ska enda/en av få svagheter att kamlager eller om det var kamkedjan som kunde skita sig. Så har den gått hårt och ett helt gäng mil kan det vara det som hänt. Borde avslöja sig genom att du plockar av ventilkåpan.
 
Motorer som inte går runt brukar bli dyrt.....

Är det en -05 så har du alla uppgraderingar som är gjorda i motorn och då är det bara att börja riva. Jag tävlar med LC4 motorer så jag har rätt mycket delar på hyllan om du skulle behöva.....
 
Motorer som inte går runt brukar bli dyrt.....

Är det en -05 så har du alla uppgraderingar som är gjorda i motorn och då är det bara att börja riva. Jag tävlar med LC4 motorer så jag har rätt mycket delar på hyllan om du skulle behöva.....


Gott.

Lyfte av ventilkåpan nyss och vad man ser därifrån så verkar allt ok. Toppen nästa. Den har gått strax över 1200mil. Den var inlämnad på service av förra ägaren vid 974mil. Aja bara att böka vidare.

Ni får gärna lämna fler ideér om vad som kan vara fel.
 
Hur felsöka i 13 enkla steg:

1. Deaktivera dekompmekanismen
2. Lyft av locken i toppen och tryck manuellt ned ventilerna (går de lätt och fint samt fjädrar tillbaka vettigt?)
3. Lyft av transkåpan
4. Går motorn att snurra runt via kopplingen?
5. Ser kamjedjan vettig ut?
6. Demontera plattorna i kopplingen
7. Lägg cykeln i växel och dra runt lådan via bakhjulet. (Låter det bra och går lätt?)
8. Testa att dra runt motorn via kick och med hylsa direkt på veven (går motorn runt alls? trasig kickmekanism?)
9. Hittar du inget externt fel knäck kamkedjan
10. Snurrar det nu? (troligen inte)
11. Lyft av toppen
12. Titta ner och lyft av cylindern
13. Gå in från garaget och kräv ett sympatiligg av cheyen och berätta att det blir nudlar nästa månad först efteråt.....
 
Tappade ur oljan nyss och det var väldigt mycket metallspån =( . Jävla skit...

EDIT: Plockade väck lamellerna och motorn gick runt.. Växellådan och/eller kopplingen? När man snurrar bakhjulet med växel i så fastnar den i vissa lägen.
 
Last edited:
Tappade ur oljan nyss och det var väldigt mycket metallspån =( . Jävla skit...

EDIT: Plockade väck lamellerna och motorn gick runt.. Växellådan och/eller kopplingen? När man snurrar bakhjulet med växel i så fastnar den i vissa lägen.

Typ grattis eller nått....:(

Bara att riva ner helt och byta det som rasat. Jag skall ändå renovera en Lc4 motor till mig själv när jag är hemma under påsk. Skicka din motor med bussgods till Lund så gör jag en extra :fyllisar
 
Någon som vet vad kalaset kan gå på om vi antar att hela lådan är skit? Lika bra att förbereda sig för det värsta..
 
Någon som vet vad kalaset kan gå på om vi antar att hela lådan är skit? Lika bra att förbereda sig för det värsta..

Komplett låda från KTM över 5kkr.... Men jag har en låda som rullat 300 mil du kan få betydligt billigare....
 
Komplett låda från KTM över 5kkr.... Men jag har en låda som rullat 300 mil du kan få betydligt billigare....

Gött, jag får se hur jag gör och hur illa det ser ut. Jag har aldrig klyvt en motor men någon gång måste bli den första! Jag kan skicka ett PM nästa vecka om jag är sugen!

Trevlig helg!
 
Blir nog att jag lämnar iväg den. Jag har nog inte tillräckligt med kunskap och tålamod för att göra detta. Någon som känner till någon duktig (och billig) verkstad i närheten av Växjö/Vetlanda?
 
Jag kommer åka Sthlm - Lund på söndag och kan hämta den längs E4an och dumpa den hos boris om du skulle tycka det låta bra. Frakt tillbaka kan jag dock inte erbjuda.
 
Jag kommer åka Sthlm - Lund på söndag och kan hämta den längs E4an och dumpa den hos boris om du skulle tycka det låta bra. Frakt tillbaka kan jag dock inte erbjuda.

Det var snällt av dig men jag tänkte vänta till slutet av månaden.

Antar att det kommer kosta en del. Vet att det är svårt att uppskatta men frågan är hur mycket det kan gå på? :gnissla
 
Det var snällt av dig men jag tänkte vänta till slutet av månaden.

Antar att det kommer kosta en del. Vet att det är svårt att uppskatta men frågan är hur mycket det kan gå på? :gnissla

Det beror helt och hållet på vad som rasat...

Grundkostnaden är ungefär 1500kr i engångsmaterial typ packningar, kamkedja och lager man byter vid öppning samt en 6-10h debiterbar tid. Till det kommer sedan kostnaden för de rasade delarna som inte direkt går att uppskatta utan att veta vad det är, har du tur är det ett drev á 600kr med lite mer missflyt är det 10000kr (nypris från KTM)....:näsblod
 
Last edited:
Ändrade planer igen. Har blivit lovad hjälp om jag gör det själv och kör fast. Generatorn var alldeles geggig av något "vitt lödder", olja och vatten?

En bild på något annat:

Magnetpluggen under motorn.
 

Bifogat

  • 1.JPG
    1.JPG
    38.6 KB · Visningar: 478
Update..

Delat på motorn och det var ett drev som var trasigt och det jämte är nog lika bra att byta. Något mer man behöver byta? Bilder kommer snart..

EDIT: Kanske skulle skriva vilka drev det var med :3freak Växellådsdrev;
58333002100 MAIN SHAFT 14-T
56533005300 IDLER GEAR 1.G 35-T (1M3)
 
Last edited:
Update..

Delat på motorn och det var ett drev som var trasigt och det jämte är nog lika bra att byta. Något mer man behöver byta? Bilder kommer snart..

Lagren till axlarna i lådan och ev även ramlagren. De är billiga och mår inte kanon av att tugga metall så det är bättre att byta dem nu istället för att det rasar igen om 100 mil...
 
Update..

Delat på motorn och det var ett drev som var trasigt och det jämte är nog lika bra att byta. Något mer man behöver byta? Bilder kommer snart..

När min och polarens 660 hade så mkt spån som du har på fotot, var det ramlagerna som gått. Då hade min gått 1000 mil och hans ca 500 :) Kvalite på KTM´s prylar vet du..
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top