Ktm 625 - bakhulet låser sig efter blivit varmt?

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Ort
Sverige
Hoj
KTM 625 SMC -05
Nu när vårvärmen visade sig så passade jag på att ta en sväng med min KTM 625 SMC. Efter att kört ca 10 minuter börjar bakhjulet gå trögare och trögare. Jag trodde jag hade fått i fel växel, eftersom jag märkte att motorn fick svårare och svårare att orka med) men efter ca 20 meter så låste sig däcket i princip helt och det bidde kärringstopp på motorn (låg som tur var bara i 40-50kmh). Det gick då knappt att rulla cykeln av vägen utan bakdäcket fick släpa över asfalten. Var ingen skillnad vare sig jag drog in kopplingen eller dekompen.
Fick ringt dit en kärra, när den väl anlände efter ca 5-10 minuter så gick det lättare att rulla bakhjulet och när vi rullade av cykeln från kärran (ytterliggare 20-30 minuter senare) så rullade den som vanligt.

Va f*n kan det vara för nåt?? Vart skall jag börja leta? Nån som har några ideér?
 
Det tror jag med. Eller ev att justera tryckstången till slavcylindern så den får någon mm spel. Om muttern till tryckstången vibrerar loss så brukar spelet försvinna och man matar in mer och mer tryck i bromsoket. Slavcylindern kan kärva oxå.
 
Last edited:
Skivan borde ju ha vart tokvarm :/ Hur ser beläggen ut, risk för att bromsvätskan "kokat" och behövs bytas?
 
Tack för alla förslag, skall kolla upp det snarast. Låter lite lugnade att så många gissar på att det har nåt med bromsen att göra, så det inte är nåt svinigt dyrt i motorn som rasat (håller mina tummar). Kunde faktiskt inte avgöra om bakbromsen låg på då när det hände. Stod lite illa till och det var svårt att göra kontrollen ensam.
 
Lufta systemet. Eller släpp trycket iaf.

Jag råkade ut för samma sak när hojen stått ett tag. Mitt i en kurva så börjar det mota som fan, fick stopp i en backe.

Det som var sjukt, var att vid sidan av vägen där jag stannat så bodde det en medelålders kille som åkte cross. Han frågade vad problemet var, sen sprang han in och hämtade verktygslådan :yoparty

Fixade det åt mig på 5 minuter sen bad han mig slanga en bit uppför backen så hans lill-grabb skulle få se :D

Det finns guldkorn lite överallt!
 
Tack för alla förslag, skall kolla upp det snarast. Låter lite lugnade att så många gissar på att det har nåt med bromsen att göra, så det inte är nåt svinigt dyrt i motorn som rasat (håller mina tummar). Kunde faktiskt inte avgöra om bakbromsen låg på då när det hände. Stod lite illa till och det var svårt att göra kontrollen ensam.

Du la inte märke till ifall det var kedjan eller bromsen som stannade hjulet? Om det var nåt i motorn så skulle ju bakhjulet inte vara helt stumt, då kedjan alltid har lite mån som gör att hjulet går att snurra någon grad fram och tillbaka. Skulle nästan kunna lova att det är bromsen som låg på, hade du känt på oket eller skivan när den stannat hade du nog bränt dig rejält. När bromsen börjar ligga på så blir det snabbt väldigt varmt, vilket leder till att vätskan expanderar ännu mer och bromsen ligger på ännu hårdare ända tills hjulet låser sig.

Har du justerat bromsen på något sätt? Samma sak hände mig när jag justerat så att bakbromsen tog lite tidigare, skruvade för långt och råkade göra så att bromsen låg på. Du kan ju testa att skruva ut "pinnen" som trycks in i bromsvätskecylindern ifall den är justerbar på din hoj.
3218.jpg

Pinnen längst till vänster (som går in i bromsvätskebehållaren) är det jag syftar på. Längden på den kan oftast justeras genom att man skruvar på den (skruva ut låsmuttern först). Men först kan du, som sagt, kolla så att den inte är överfylld med bromsvätska.
 
Förutom alla andra tips så får du 2 standard:

1. Är returen i pumpen ok? Är det "muggigt" i behållaren kan man misstänka att det pyttelilla hålet är igensatt och då tar det tid innan trycket så sakteliga avtar. Rengöring och renoveringssats brukar hjälpa.

2. Är slangen skadad eller klämd? Lite mer långsökt är det härliga gamla fenomenet att den murknar inifrån eller att klämskada gjort att den s a s bildar backventil.

Värmen som bildas brukar spä på problemet för att sedan avta när vätskan svalnar. Kan vara mumbojumbo från min sida och att det istället har med tiden att göra. Angående det där med att bromspedalen inte går upp kan jag dra en gammal anekdot. På min antika Kawa 1000 -77 ville fotpinnen vibrera loss och tryckte då på bromsen tills den uppförde sig som du beskriver. Inte gör man väl fortfarande så stupida konstruktioner?

Lycka till!
 
Lufta systemet. Eller släpp trycket iaf.

Jag råkade ut för samma sak när hojen stått ett tag. Mitt i en kurva så börjar det mota som fan, fick stopp i en backe.

Det som var sjukt, var att vid sidan av vägen där jag stannat så bodde det en medelålders kille som åkte cross. Han frågade vad problemet var, sen sprang han in och hämtade verktygslådan :yoparty

Fixade det åt mig på 5 minuter sen bad han mig slanga en bit uppför backen så hans lill-grabb skulle få se :D

Det finns guldkorn lite överallt!

Det där låter ju ganska likt vad jag upplevde. Skall se över bromsen nu i helgen när jag får lite tid över, tackar!
 
Du la inte märke till ifall det var kedjan eller bromsen som stannade hjulet? Om det var nåt i motorn så skulle ju bakhjulet inte vara helt stumt, då kedjan alltid har lite mån som gör att hjulet går att snurra någon grad fram och tillbaka. Skulle nästan kunna lova att det är bromsen som låg på, hade du känt på oket eller skivan när den stannat hade du nog bränt dig rejält. När bromsen börjar ligga på så blir det snabbt väldigt varmt, vilket leder till att vätskan expanderar ännu mer och bromsen ligger på ännu hårdare ända tills hjulet låser sig.

Har du justerat bromsen på något sätt? Samma sak hände mig när jag justerat så att bakbromsen tog lite tidigare, skruvade för långt och råkade göra så att bromsen låg på. Du kan ju testa att skruva ut "pinnen" som trycks in i bromsvätskecylindern ifall den är justerbar på din hoj.

Pinnen längst till vänster (som går in i bromsvätskebehållaren) är det jag syftar på. Längden på den kan oftast justeras genom att man skruvar på den (skruva ut låsmuttern först). Men först kan du, som sagt, kolla så att den inte är överfylld med bromsvätska.

Smart tänkt där ang. kedjan, hade jag inte en tanke på men nu när du säger det så fanns det ju ingen glapp utan bakhjulet var ju stumt, så då bör ju felet ligga på bromsen antar jag.
 
Förutom alla andra tips så får du 2 standard:

1. Är returen i pumpen ok? Är det "muggigt" i behållaren kan man misstänka att det pyttelilla hålet är igensatt och då tar det tid innan trycket så sakteliga avtar. Rengöring och renoveringssats brukar hjälpa.

2. Är slangen skadad eller klämd? Lite mer långsökt är det härliga gamla fenomenet att den murknar inifrån eller att klämskada gjort att den s a s bildar backventil.

Värmen som bildas brukar spä på problemet för att sedan avta när vätskan svalnar. Kan vara mumbojumbo från min sida och att det istället har med tiden att göra. Angående det där med att bromspedalen inte går upp kan jag dra en gammal anekdot. På min antika Kawa 1000 -77 ville fotpinnen vibrera loss och tryckte då på bromsen tills den uppförde sig som du beskriver. Inte gör man väl fortfarande så stupida konstruktioner?

Lycka till!

Kikar över även detta i helgen, får se över bromsen ordentligt. Tack!
 
Jag hoppade ju av och kollade lite om det var nåt som kilat fast sig, skivan bak var helt blå av värmen (hade ändå bara kört ungefär 100 meter med anliggande belägg).

Satte tummen på skivan och smälte en bit av handsken :brinnerup
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top