Ktm 620 -eftervarvar lite

Ecke

Stånkafrälst
Gick med
4 Apr 2003
Hoj
Triumph speed triple -01 KTM 620SCSM -såld!
Nyligen lycklig ägare till en 620scsm -01 men jag tycker att den ligger kvar på gasen en halvsekund eller så efter gasavsläpp, motorn är ombestycked efter boken med öppnad luftburk (ktm orginal luftburklock) så skall det väll inte vara?

Det tyder på att den går snålt när den hänger kvar, din hoj vill troligen ha mer soppa än vad boken anger, eller så är det för kallt väder.

Ecke skrev:
Nyligen lycklig ägare till en 620scsm -01 men jag tycker att den ligger kvar på gasen en halvsekund eller så efter gasavsläpp, motorn är ombestycked efter boken med öppnad luftburk (ktm orginal luftburklock) så skall det väll inte vara?

Prova å kolla på KTMSOMMER hemsida sedan snokar du runt i PDF filerna, de brukar har hygglig koll på vad du bör ha i motorn........ annars kommer nog TOM K snart med ett inlägg hur det ska vara... han åker på en likadan

[spontan reaktion]
halvsekund bara?! min håller ett par tusen varv över tomgång i några minuter innan den sjunker till sin riktiga tomgång.. om den ens sjunker. [/spontan reaktion] :( :confused: :( :confused:

Det kan väll inte vara riktigt? jag har även en Husaberg 600 och den sjunker reptilsnabbt ner till tomgång -känns klart frächare! .Och säg att KTM:en kanske ligger kvar 0,5-1,5 sek

Decson skrev:
[spontan reaktion]
halvsekund bara?! min håller ett par tusen varv över tomgång i några minuter innan den sjunker till sin riktiga tomgång.. om den ens sjunker. [/spontan reaktion] :( :confused: :( :confused:

Alla nya KTM min 625 +2 polares var lika smurfiga i början

Ebbe å Max 660 är precis likadana, time will well !!!

Hur långt har du åkt?

Har kanske kört 1 mil (har inte fått nummerplåten ännu, men kanske i morgon, regbesiktade i måndags) men hojjen har gått 600 mil så det känns inte som ett inkörningsproblem. Tittade på KTMsommer-sidan men hittade ingen info om bestyckning -vet du vart det fanns?

När jag körde med originalystemet (med gnistgallret bortknackat) på min 620 -01 och Dell'Orto-förgasaren, samt luftburkslocket bortplockat, hade jag fortfarande samma lågfartsmunstycke som satt i från början, men blandskruven 1,5 varv ut. Nålmunstycket var bytt till 242 och nålen i originalposition. Huvudmunstycke 190. Det fanns då inga tendenser till eftervarvande, vad jag kan påminna mig. Jag bänkade aldrig hojen och kollade exakt blandningskurva i detta läge.

Däremot ledsnade jag på förgasaren och köpte en Mikuni TM40 istället. Den gör att hojen går jämnare på tomgång, är mer lättstartad när den är varm och inte lägger av vid stoppies. Att den dessutom har returvajer, är ett klart säkerhetsbonus. Kostar runt 3.000kr.

Du kan läsa mer om de modifikationer jag gjort på http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.tuning.html#620sc

Har du SXC-ljuddämparen? det har jag men den är inte moddad, hur mycket skillnad blir det med bortknackat gnistgaller? vart i dämparen sitter det?

Ecke skrev:
Har du SXC-ljuddämparen? det har jag men den är inte moddad, hur mycket skillnad blir det med bortknackat gnistgaller? vart i dämparen sitter det?

Ja, det är originaldämparen för 620SC -01 Enduro. Jag vet inte hur stor skillnaden blir - gallret knackade jag bort redan innan jag startat hojen första gången :) Det sitter i mynningen och ser ut som en te-sil (förre ägaren har nog knackat bort det åt dig ?). Dessutom kapade jag av det S-formade röret inuti.

Det är egentligen bara småsaker att peta med - den stora skillnaden i vrid och effekt får du om du byter till ett mer öppet system. Sebring dubbelblås, Doma eller Akrapovic.

Ecke skrev:
Har kanske kört 1 mil (har inte fått nummerplåten ännu, men kanske i morgon, regbesiktade i måndags) men hojjen har gått 600 mil så det känns inte som ett inkörningsproblem. Tittade på KTMsommer-sidan men hittade ingen info om bestyckning -vet du vart det fanns?

Hehehe jag qvotade den andra killen...... han med 660n hehe

Ang. sommer så spana på:
http://www.ktm-sommer.de/Seiten_03/F_special_03.html

klicka på tuning så ladar du hem nån pdf fil.....där står det kanske

typ det står: lågfart 45, nål#268 pos tre från ovan, 170huvudmunstycke.........

Jag ställde in min 625 efter deras rekomendationer och det enda jag behövde ändra på vid bänkning var blandskruven vid tomgång

Ecke skrev:

Skit i att modda den ljuddämparen, det enda du får är ett burkigare (plåtigare) ljud........ effekten känner du inte någon skillnad på ivf......... jag ångrar som faan att jag kapade med "s" böj, det gav inget men låter illa ivf........... BLÄÄÄÄÄ

Eller vad säger mästerttrimmaren....... Herr Karlsson?

Något tipps på bra slipon då ? inget akratitan för 10000:- bara!

Ecke skrev:
Något tipps på bra slipon då ? inget akratitan för 10000:- bara!

Tja de flesta funkar väl bra verkar det som, men i ärlighetens namn så tror jag inte du tjänar någe mycket effekt på att byta ut den, de som bänkat en sxc vs. slipon verkar mest ha fått lite mera vrid i början........

Frågan är om det är värt pengarna, eller vill du ha ljudet?

Men lyssna inte på mig jag börjar bli gammal å snål :( (ännu snålare, suck)

Hade du haft en 640 så är det vettigt att byta den dämparen men du har ju redan en sxc så, jag skulle låta den vara.

Ja det känns som man klarar sig ett tag, har ju nyss köpt hojjen! Finns ju annat att lägga pengar på och ljudet har jag ju i Husan, egenhändigt tillverkat kolfiberslipon -låter gött! mmm. ,men det är ju inget man kör på vägen så mycket med. - Hur får man in en personlig bild till vänster under användarnamnet?

Tom Byron skrev:
Alla nya KTM min 625 +2 polares var lika smurfiga i början

Ebbe å Max 660 är precis likadana, time will well !!!

Hur långt har du åkt?

iiinte långt! har uppkörning den 27'de så det har bara blivit lite provåkande ett par vändor än, cirka 50mil.
hur långt gick din innan den la av med de där dumheterna? lite jobbig i korsningar med en tomgång på 2-3000 rpm

Decson skrev:
iiinte långt! har uppkörning den 27'de så det har bara blivit lite provåkande ett par vändor än, cirka 50mil.
hur långt gick din innan den la av med de där dumheterna? lite jobbig i korsningar med en tomgång på 2-3000 rpm

Typ mellan 80- och 150mil....... Ebbes var supersmurfig men slutade innan istävlingarna var slut (tror jag)

Max håller på fortfarande runt 100mil.....

Min å brömsarnas 3hojar, blev bra innan 150mil iaf......... så kör å se glad ut skit i tomgången........

Men inte så skojigt att åka i gocarthall så hänger gasen kvar.........hua!

TIME WILL WELL !!!!!

Vad beror dessa höga tomgångar på då?
och varför är det just ktm som har dom?

hade nån mer fråga också, men den kommer jag inte ihåg. kommer väl sen...

Decson skrev:
Vad beror dessa höga tomgångar på då?
och varför är det just ktm som har dom?

hade nån mer fråga också, men den kommer jag inte ihåg. kommer väl sen...

Normalt sett beror det på felinställda förgasare, men jag skulle kunna tänka mig att en förgasare med elektronisk trottelkontroll och som inte är inkörd ännu, kan få för sig sådana saker - men det är bara en ren gissning - jag har inte pysslat med sådant high tech alls.

Tom Byron skrev:
Skit i att modda den ljuddämparen, det enda du får är ett burkigare (plåtigare) ljud........ effekten känner du inte någon skillnad på ivf......... jag ångrar som faan att jag kapade med "s" böj, det gav inget men låter illa ivf........... BLÄÄÄÄÄ

Eller vad säger mästerttrimmaren....... Herr Karlsson?

Burkigt är bara förnamnet! Bäst att låta ljuddämparen vara och istället köpa sig ett helsystem när man känner att det är dags för mer pulver och annat ljud. Först då märks det skillnad i effekt och vrid.

Högre tomgång är förresten ganska trevligt att ha vid banåkning. Jag ställer numera upp tomgången en bra bit, för att få jämnare drag genom hårnålskurvorna. Blir så mycket av/på annars. Men inget att rekommendera för stadstrafik.

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!