KTM 620 -96 koppling/lammeler HJÄLP!

El0l

live to ride, ride to live.
Gick med
5 Nov 2005
Ort
Södertälje
Hoj
CBR600RR 08- STUNT
Hej!

Har renoverat min ktm 620-motor årsmodell -96 med lite lite hjälp utav ktms reparations manual.
När jag väl behöver den som mest så stämmer den inte i gömförelse med min motor.

Montering utav lammeler
Enligt manualen skall man börja med grepp-brickan eller vad jag ska kalla det för och sedan sätta på stål/slit-brickan och sedan montera varannan.
Det ska vara 8 grepp-brickor och 7 stål-brickor.
Jag har 7 stål-brickor och 6 grepp-brickor.
Därför antog jag automatiskt att man börjar med stål-brickan först, då blir det jämt (varannan)
Om man gör som manualen blir det dubbelt upp i slutet med stål-brickor (ojämt)

1197297828_1808160564.jpg


Såhär enligt sprängskiss och manual.
tvärtom för mig, annars blir det som sagt dubbelt med stål-brickor i slutändan. (alltså föreställ er att stål brickorna är grepp-brickorna istället)
Hur som helst det här känns inte rätt så hjälp mig!
Och en fråga till: Hur hårt skall fjäddrarna skruvas fast? hur långt in? hur många Newtonmeter? Fick inte ett direkt svar i manualen vad jag såg.

Jag är mycket tacksam för ett snabbt och bra förklarat svar!
Tack på förhand
 
Last edited:
Hmmmm......
Är kopplingen annorlunda på de där tidiga häckarna eller???:va :va

Du skall börja med en stål innerst och därefter varva utåt.
 
Så många lameller och stålskivor som jag har nu har det alltid varit om dom nu inte vandrat ifrån arbetsbänken vilket dom inte har.
6kg okej, alltså hur många newtonmeter? skall jag skruva in dom helt för att sedan dra fast med moment?
På vissa hojar skall dom ju skruvas in en viss bit.
 
vilket borde bli 6-10nm på ett ungefär. Förallt i världen dra inte 6kg.

Vid närmare eftertanke tror jag utropstecknet betyder 0,6 Kg vilket är mer rimligt. Problemet är bara att 99% av de som skruvar har ändå inte en momentnyckel med precision på så små moment så därför kan man lika gärna dra på frihand.
 
kolla på kopplingkorgen! allså nr 2 på din bild
oftas kan man se slitage (grader) efter hur lamellerna har suttit. då bör du se vad som ska först. stål eller lammel
 
Last edited:
Även 1996 års modell av 620 LC4 ska ha 8 friktionsskivor och 7 stålskivor, så bilden stämmer exakt. Det är troligen någon innan dig som gjort en "ändring". Skruvarna ska dras i botten (korsdras diagonalt) och sedan fästas med 6 Nm - med andra ord en ganska lätt hand.

Har du servicemanualen ? Då ser du också noteringen om det lilla hålet som ska ligga över en pigg i kopplingskorgen och att de skarpa kanterna på stålskivorna ska vara inåt.
 
Har för mig att det var en skiva/lamell som skulle vara tjockare än de övriga. med det var iof en 640-99a, kanske ej lika!

Ja, på den maskinen (99:an) är den innersta skivan annorlunda - dock med samma tjocklek (2,7mm). Så visst finns det skillnader mellan årsmodellerna.
 
Har aldrig sett någon gång att det ska vara ett större antal stålskivor än antal lamellskivor. Låter lite mysko, Vad ska man ha för nytta av stålskivorna som sitter längst ut, dom kan ju inte pressas mot något? Skulle ta en grogg och läsa igen.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top