KTM 620 -95 vilka lameller ??

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Får aldrig ordning på min stackars hojj...
I regbeviset är det en KTM 620 från 1995 med beteckningen "KTM 620 GS RD". Detta finns inte i verkstadshandböckerna, inte heller hos återförsäljarna av reservdelar.

Har fått fel lameller två gånger nu, samtliga ha varit för stora i diameter för min hojj. Därför jag har tagit kort på lamell + mellanskiva för att visa vad jag har i min motor just nu.

Den slirar och drar, men "funkar" såtillvida att jag kan köra i 70km/h+ med den, men inte dra på för mycket utan slir. Man ser tydliga förslitningar i lamellerna + mellanskivorna.

Problemet är att jag inte nu vet vilken motor/hojj jag ska beställa FÖR! Alla grejjer jag får är för stort... KTM LC4 -98 och framåt är för stort. KTM LC4 620 var för stort (från cross enduro, ska även passa KTM 400 SX/SC enligt spec).

Frågan är, vaf*n har jag för motor ?? skickar med en bild på motor samt lameller under.

Allt tydde på att jag hade en KTM 620EGS från 1995 förut. Nu vet jag inte längre....

Vad jag kan se är det KTM's gamla LC4 motor, den innan KTM 640. Finns ingen startmotor på och det var org. Dellorto 40 förgasare på. Har märken för 2 tändlägen - KTM 400 och KTM 620 enligt boken.

Men kopplingen vettifan....

Har totalt: 6 lameller, 7 mellanskivor (som satt så när jag köpte den, OBS den slirade då också, därför jag köpte den).

Enligt alla andra ska man ha 1 mellanskiva MINDRE än lameller. Monterar jag det jag har så "ser det rätt ut" och det ser inte ut att kunna sitta fler lameller eller skivor i, varken mer eller mindre.

En stor stark utlovas för den som löser gåtan :)

Bifogat

• lameller.jpg
    lameller.jpg
    87.2 KB · Visningar: 138
  • lameller_skivor.jpg
    lameller_skivor.jpg
    185 KB · Visningar: 115
  • IMG_0667.JPG
    IMG_0667.JPG
    148.6 KB · Visningar: 111
Lelles har en del gamla lameller liggandes som ska passa LC4 -93 till -97, tror det ska vara dom... har mailat dom bilder på mina + denna länken.

Håller tummarna på det och åker isåfall dit i veckan och hämtar skiten annars blir jag aldrig klar!

Verkar vara dessa artikelnr, tack vare Micke944:

620 EGS WP 37KW 20LT D (088140)
http://www.ktmworld.com/ktm_oem_parts_schematic.asp

6 x KTM Part No: 58032011100 ORGANIC DISK 3MM (lameller)
2 x KTM Part No: 58032112000 STEEL DISK 4-STR. 1,4 MM (mellanskivor)
5 x KTM Part No: 58032012500 STEEL DISK 2MM 4-STR. (mellanskivor)

Ska prata med Lelles istället idag.

Här är en bild på korgen... måste vara rätt.
Den som är nyare verkar inte ha dom där strecken i mitten utan är mer som en skål typ.

Stämmer det Micke ?

Bifogat

• IMG_0378.JPG
    IMG_0378.JPG
    152.8 KB · Visningar: 170
Här är en bild på korgen... måste vara rätt.
Den som är nyare verkar inte ha dom där strecken i mitten utan är mer som en skål typ.

Stämmer det Micke ?

Japp det stämmer.
Tror att den stora skillnaden mellan den gammla korgen som du har och den nya är att din inte har några ryckutgämnare, kan de stämma?

Korgen såg ju rätt sliten ut så du bör nog slipa till den annars kan du få problem med att den inte vill koppla ur riktigt.

Du menar att det är avtryck i på splinesen ?
Beställde 6 lameller och 6 fjädrar till denna kopplingen (-94'ans 350-620 LC4 koppling). Mellanskivorna kostade 3000kr totalt så det väntar jag med...

Hur tycker du jag ska slipa till det då ? Jag vill ju inte ha för stort glapp

Du menar att det är avtryck i på splinesen ?
Beställde 6 lameller och 6 fjädrar till denna kopplingen (-94'ans 350-620 LC4 koppling). Mellanskivorna kostade 3000kr totalt så det väntar jag med...

Hur tycker du jag ska slipa till det då ? Jag vill ju inte ha för stort glapp

Slipa på du med en vanlig planfil tills i stort sett alla våger är borta, eller du blir less....Försök slipa så lika på alla som möjligt bara .. För mycket glapp kan du inte få till innan du blir less:D

Hur gick det!? Jag har en exakt likadan motor och den slirar också. Väldigt tydligt vid gaspådrag från 3ans växel och uppåt.

Skulle vara ytterst tacksam om du kunde höra av dig via den här tråden eller via PM om du löst det och isf hur. :)

Mvh Sebastian

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...