KTM 550 Tracker

Kan det inte vara så att mängden bränsle i förgasaren bestäms av flotörnivån?
Och att mängden luft som passerar i förgasaren tar med sej rätt mängd bränsle förutsett att den är rätt bestyckad?
 
Ja, om den är rätt bestyckad. Men det blir svårt att ha en fullastbestyckning för 160km/h vid tex 7000 varv på 5an, och en annan fullastbestyckning för 60 km/h vid 7000 varv på 2an, efter som tryckförhållandet på insugsluften ändras, och trycket på bränslesidan är konstant.

Titta på en principskiss för att köra (avgas)turbo med förgasare och trycka igenom förgasaren (inte ha förgasaren på turbons sugsida) så förstår du problematiken.
Och på en maskin med insprutning har man ju lämpligtvis en bränsletrycksregulator som styrs av lufttrycket - mer laddtryck ger högre bränsletryck för att kompensera.

Även om effekten blir klart lägre med en "luffarturbo", SRAD eller vad man nu vill kalla det, så lär det vara märkbart om man nu lyckas åstadkomma något ökat lufttryck. Ville bara peka på att det kan bli lite komplext men borde gå att lösa.
 
Där ser man, jag trodde att det var enklare än så.
Nu ska jag dock bara köra utan extra luft så jag slipper en massa strul :)
 
Nu har jag gjort premiärturen med det färdiga bygget, men det är fortfarande lite som ska fixas.
Det blev en sväng på både kurvig landsväg & grusväg, efter ett uppehåll med hoj på 2 år så var det skitkul :)
I ärlighetens namn ska jag säga att det inte är en "riktig" Tracker, utan ett bygge som passar min smak.
Upptäckte att hastighetsmätaren lever sitt eget liv och störs av motorn, tror den visa över 300 blås ibland och så fort gick det inte :confused:
Nu står lite bättre däck på inköpslistan. Väljer mellan Pirelli MT60 Corsa och Dunlop Sportmax Mutant, får se vad det blir.

Bild 782mini.jpgBild 789mini.jpgBild 787mini.jpgBild 790mini.jpg
 
Nu är det dags att sälja hojen.

KTM Supermono till salu för 29000 kr.

Den ombyggda motorcykeln är en KTM er 600 LC4 (553 ccm) årsmodell 1992.


Motor: KTM er 600 LC4 553 ccm ca 55 hk
Motor: Ny kolv & Nikasil i cylindern.
Förgasare: Keihin Flat CR41
Växellåda: 5-växlad.
Kedjedrift: Framdrev 16 kuggar. Bakdrev 43 kuggar.
Ljuddämpare: KTM 580 E2
Luftfilter: Biltema 82-455.
Slipade ventiler & nya ventiltätningar.
Ny koppling & kickstart.


Huvudramen: Original.
Bakramen: Ombyggd.
Baksvingen: Kortad 40 mm.
Axelavstånd: 1395 mm
Framgaffelvinkel: 22,7°
Framaxelförsprång: 80 mm
Framskärm: Aprilia RS 125 1997-2005
Tank: Honda XL 125 1979. 6 liter, med stompgrip.
Färg: KTM-orange 2206-G och blank svart.
Sadelkåpa: Egentillverkad i glasfiberarmerad plast.
Sadel: Egentillverkad på rostfri botten.
Båt: Dunk.
Skyddsbågar till motor & kylare.


Framgaffel: Aprilia RS 125 1997-2005
Framfälg: Aprilia RS 125 1997-2005
Framdäck: 120 / 70 R17
Stötdämpare bak: Öhlins 46 HRC
Bakfälg: Aprilia RS 125 1997-2005
Bakdäck: 160 / 60 R17
Frambroms: Aprilia RS 125 1997-2005
Bakbroms: KTM-original


3 sett med däck: Slicks, Regn & intermidiate.
Däckvärmare.
Däckkrängare.
Hjulbalanserare.
Depåstöd fram & bak.


Div, manualer till motor, el, gaffel & öhlinsdämpare.
Div. Lysen & blinkers till ev, besiktning.
Original ljuddämpare: KTM er 600 LC4 1992
Div, reservdelar.2015-03-04 11.10.27.jpg2015-03-04 11.11.58.jpg2015-03-04 11.12.41.jpg2015-03-04 11.13.57.jpg
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top