KTM 550 Tracker

Det här blir fräsigt värre, kämpa på!

*Wiseass mode on*

Fast det är ju ingen supermono på bild 2 i första inlägget ju, den maskinen har ju två burkar!

*Wiseass mode off*

Nyfiken i en strut på var det är för bygge på den bilden dock... förutom att den är SXV/RXV-baserad. :va
 
Precis, De som verkar ha fått till det bäst har förlängt en rr gaffel. alt. kortat av en Crossgaffel.
T.ex. så har Racetech gjort ett kit. Där man använder en kortad Crossgaffel & en annan styrkrona som ändrar försprånget i kronan väldigt markant. Och då använder standard stötdämpare och inte ändrar läget på den alls.

Jag har dock en gsxr600, typ 06-07 någonstans.. framgaffel jag håller på och passar in på en crf450 ram. (ny axel i styrkronan och ny övre del till styrkronan)

Någon som kan tala om för mig vad man får för ytterdiameter på ett typ 250R 160 bakdäck & 120 framdäck (17"). Jag kommer inte ihåg profilhöjderna. De är säkerligen olika beroende på tillverkare.. Men om någon har lite siffror att dela med sig av så skulle det hjälpa väldigt när jag passar in det här.

Haha, sant.. Men man lär ju fråga först i vilket fall.. :)


Typiskt 600mm höjd fram och 630-640mm höjd bak

Det här blir fräsigt värre, kämpa på!

*Wiseass mode on*

Fast det är ju ingen supermono på bild 2 i första inlägget ju, den maskinen har ju två burkar!

*Wiseass mode off*

Nyfiken i en strut på var det är för bygge på den bilden dock... förutom att den är SXV/RXV-baserad. :va

bajsmode on*

Många stånkor har dubbla avgasportar ut från motorn

bajsmode off*
 
Last edited:
Beroende på vilken set-up man väljer och hur mkt man vill bygga om själv så finns det ju ganska mycket delar på marknaden framtagna för Supermoto som även bör fungera bra till ett Supermono bygge.

Bla. Styrkronor med mindre offset, svingar, bromsar mm.

Bl.a. finns det ju en del förstärkningar i ramen på SMR (Supermoto) modellerna som du kan snegla på. Att styva upp ramen kan nog vara bra, men inte lite hur som helst kanske.

Att sänka cykeln bak utan att ändra svinginfästningen tror jag inte blir bra.

Höjja/flytta fotpinnarna har du redan tänkt på antar jag.

Kul bygge :)
 
Kul projekt.

Hej, kul projekt.
Du och jag har en del gemensamt:
-Har liknande funderingar på att bygga supermono. Har tidigare ägt en TZR 250 med en 500 Husaberg motor i, gillar stuket samt ljudet av supermono.
-Jag är även förtjust i Super Seven.
-Bor i Västerås.

Jag gör gärna ett studiebesök när det passar.
Sysslar med fiberkompositer och har en del modeller på kåpor och cutsar om du behöver till bygget.
 
Typiskt 600mm höjd fram och 630-640mm höjd bak

Tack för infon! Kan väl passa på att visa lite varför jag frågar. Har fler delar på gång, men det är inget jag vill visa än.. (ser ju sådär ut när de inte är färdigritade)..
 

Bifogat

  • CRF450GP.jpg
    CRF450GP.jpg
    174.4 KB · Visningar: 268
Vad kul Anders att du är igång, se nu till att den är klar i tid så vi får se en till hoj på start linjen nu i sommar..:tummenupp
 
Kul med feedback:)

aRWe & 2stroke, det är klart att vi ska få till nått studiebesök "in real life".
 
Typiskt 600mm höjd fram och 630-640mm höjd bak



bajsmode on*

Många stånkor har dubbla avgasportar ut från motorn

bajsmode off*

Jodå, det är dagen sanning. Men motorn i hojen på bild 2 i första inlägget (alltså inte ktm'en) är alltså en liten aprilia V-twin på 450/550 cc, det syns så väl på generatorkåpan, basta!

Var hittade du den bilden r Anders?
 
Såg senare vilken gammal Kotte du rotat fram. Så att hitta Supermoto-delar är nog bara att glömma som passar, tyvärr.
Har du kollat hur det ser ut med reservdelshållningen till en så gammal spis? Du tror inte den kommer bli vansinnigt trött?
 
Under hösten har jag samlat delar. Har köpt framgaffel och hjul från Aprilia RS125.
Jag har även byggt en ramjigg och fått 2 fixturer som är koniskt svarvade för att fixera styrhuvudet på ramjiggen.
Ett nytt stötdämparfäste är även tillverkat med utbytbara distanser för justerbar ridehight.

Du ligger inte på latsidan Anders! Detta blir lika bra som bilen du byggt, minst:tummenupp:tummenuppKeep up the good work:)
 
Så var det dags att uppdatera byggtråden.

Har monterat bakhjulet och passat in distanser så att hjulet ligger i linje. Jag har även justerat stötdämparfästet så vinklar & sånt blir bra.

Efter mycket funderande på bakramen så fick det bli den enklaste lösningen, nämligen att bygga om den befintliga. Det är det lättaste sätten att få den rak och i rätt höjd. Det är även enkelt att bygga om den (vinkelslip & svets) om jag vill flytta på rumpan. Då jag är nöjd så kan den användas som mall för en ny bakram i aluminium.

Monterade fäste för ljuddämparen och gasbehållaren till stötdämparen.
 

Bifogat

  • Bild 002mini.jpg
    Bild 002mini.jpg
    149.4 KB · Visningar: 374
Har börjat tillverka prototyper till fotpinnarna. Svetsar ihop dem på enklaste sätt för att senare kunna justera in rätt körställning.

Ett länkage till växelspaken är också på gång. Den ska bli raceväxlad, är det nån som vet vad besiktningen säger om det?

Har haft funderingar om kylarna skulle placeras om lite tajtare, men det behövs inte då de får plats innanför kåporna.
 
Då är prototyperna till fotpinnarna i stort sett klara.
 

Bifogat

  • Bild 006mini.jpg
    Bild 006mini.jpg
    162 KB · Visningar: 347
  • Bild 001mini.jpg
    Bild 001mini.jpg
    182.2 KB · Visningar: 377
Dags att uppdatera byggtråden.

Framgaffeln har fått ny färsk 20w olja (original 5w) som ska passa bra på bana enligt RS125 experter.

Idag fick jag hem tanklocket och kan fortsätta tillverkningen av tanken, som ska lämnas bort på svetsning.
Håller även på att leta efter en liten smidig soppakran och har fått ett tips att leta hos Ahlsell, får se vad det kan ge.
 
Då var tanken klar, hämtade den från svetsaren i fredags.
Har monterat tanklocket. Kollade därefter hur stor den blev, och jag kan köra endurance då den rymmer 11 liter :tungan.
Den lilla lådan under där soppakran sitter är en catchtank som ska hålla kvar soppa under både gas & broms.
Har även kollat så den är tät med tryckluft & såpvatten :tummenupp.
 

Bifogat

  • Bild 027mini.jpg
    Bild 027mini.jpg
    73.2 KB · Visningar: 201
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top