Ktm 525 vs Husaberg 650 vs Rxv 450

Skoj, säg till om du vill veta hur du konverterar för isbana och finndubb eller vill ha nummer till Micke som dubbar dem.
Hoppas du kommer på något supermotoläger i vår för nu har du ju en MC som är klar att träna/tävla med bara den najjas. Rättvik rekomenderas verkligen, speciellt om du endast vill köra asfalt.


Tips på finndubb till vintern mottages tacksamt. Kör man 18/21 eller behåller man 17" på?
 
Först å främst måste jag ju ha 17"s fälgar vart kan man hitta ett par begagnade såna? letat som fan på blocket men kommer inte upp något intressant, har ju den gamla fram dämparen om jag förstått det rätt med lite mindre avstånd mellan dämparna, från vilka andra cyklar skulle man kunna köpa fälgar?
 
Först å främst måste jag ju ha 17"s fälgar vart kan man hitta ett par begagnade såna? letat som fan på blocket men kommer inte upp något intressant, har ju den gamla fram dämparen om jag förstått det rätt med lite mindre avstånd mellan dämparna, från vilka andra cyklar skulle man kunna köpa fälgar?

var det ingen motard du köpte? ska du ha ett set extra:confused:

vad är det för årsmod på bågen
 
Tips på finndubb till vintern mottages tacksamt. Kör man 18/21 eller behåller man 17" på?

Finndubb = endast isåka, dvs inte ens från bilen ner till sjön. Finns i 19/21 och i undantagsfall 18/21.

Endurodubb = skoj på isen och i skogen. Vanligast 18/21 men finns 19/21.

Du kan hitta andra dimensioner dubbade men då är det kompromisser på olika sätt. Troligen kommer framdäcket bli så brett att dubben går i gafflarna t.ex.

Grundtipset är att inte hålla på med massa special om man inte vet vad man sysslar med. Låt det hellre kosta lite mer (om det är där skon klämmer) och få en bra lösning.

Först å främst måste jag ju ha 17"s fälgar vart kan man hitta ett par begagnade såna? letat som fan på blocket men kommer inte upp något intressant, har ju den gamla fram dämparen om jag förstått det rätt med lite mindre avstånd mellan dämparna, från vilka andra cyklar skulle man kunna köpa fälgar?

Framdämparen :va
"gamla fram dämparen" :va
"lite mindre avstånd mellan dämparna" :va

Jag fattar inget alls. Hjälp oss hjälpa dig.

Betyder framdämparen farmgaffel? Avståndet mellan gafflarna är isf samma på alla cyklar sedan 2000 (minst). Är det en enduro du köpt och vill ha 17"? Får vi veta årsmodell kan det hjälpa lite.
 
Last edited:
Jo det var en supermotard jag köpte :) men tänkte skaffa fram ett sett med enduro fälgar med :)

Självklart menade jag framgaffeln, fick ett svar av en annan kille i en tidigare tråd där han skrev :

"Efter att ha gått igenom samma process så fick jag rådet 04 eller nyare. Anledningar är som följer (påverkad årsmodell inom parantes).

Nackdelar:
- Vipporna slits snabbt och bör uppgraderas (02)
- Gamla gaffeln och smalare hjulaxlar (02)
- Startmotorn är en hjälpmotor och orkar inte starta motorn annat än när den är varm (03)
- SEM tändsystem, klent och fuktkänsligt (03)
- Dellortoförgasare (03) "

mvh
 
Fälgar

Om det är endurofälgar du menar så skall du ha 21" fram och 18" bak. Det fu menar med avstånd är nog egentligen diametern på hjulaxeln som är grövre från 02 eller 03. Endurofälgar och nav är ganska mycket standardprylar. Allt från KTM (o4 och framåt) passar rakt av. Fälgar från andra märken passar med egna distanser (för att cenrera hjulet rätt) och i värsta fall nya hjullager (för att få rätt i förhållande till axeldiametern.
 
Skoj, säg till om du vill veta hur du konverterar för isbana och finndubb eller vill ha nummer till Micke som dubbar dem.
Hoppas du kommer på något supermotoläger i vår för nu har du ju en MC som är klar att träna/tävla med bara den najjas. Rättvik rekomenderas verkligen, speciellt om du endast vill köra asfalt.

Är det något spec man ska tänka på menar du? Köpte mig en Husa nu i fredags och tankarna på att fixa endurohjul blir allt större.. Var ute i skogen idag med motardsulor.. :gnissla

Ingen som vill sälja ett par fälgar? :rolleyes: Hittade dessa.. 03 från en 125a, passar de tros?

Rättvik!.. dit var jag aldrig! Måste !!!!!.. Kan inte vänta till nästa gång!.. inga körningar där mer iår? :confused:
 
Är det något spec man ska tänka på menar du? Köpte mig en Husa nu i fredags och tankarna på att fixa endurohjul blir allt större.. Var ute i skogen idag med motardsulor.. :gnissla

Ingen som vill sälja ett par fälgar? :rolleyes: Hittade dessa.. 03 från en 125a, passar de tros?

Rättvik!.. dit var jag aldrig! Måste !!!!!.. Kan inte vänta till nästa gång!.. inga körningar där mer iår? :confused:

HURRA HURRA HURRA :tummenupp
Vad blev det ?
 
HURRA HURRA HURRA :tummenupp
Vad blev det ?

Blev en fs650 från 06 helt original :)

71763_442167324899_548394899_5372368_317196_n.jpg
 
sweet. ingen som nämnt att man ej bör åka för långa sträckor på bakhjulet? motorn får försämrad smörjning i den vinkeln. Kan va bra för dig att veta som precis köpt husa. efter en säsong kollade jag ner i burken på min och fann lite repor som jag putsade lite med ett 1200 papper. Orkade inte kolla hur kolven mådde men det gick fint att köra vidare som det var. Men tänk på att om du vill ligga å glida kilometervis på slangen så får du nog köpa något annat =). Det är bara ångestframkallande att åka bakhjul med något som när som hällst kan skära ihop. I övrigt en Sjuuuuukt nice motard du har. Förutom det där med bakhjulsåkandet så knäcker den 525an på de flesta sätt! bromsar, effekt, Stabilitet i högre fart, stötdämpning m.m. Som någon nämnde.. byt olja och filter ofta. men ventilerna kan man i princip skita i. Det är om dne skulle börja gå dåligt eller blir svårstartad som du kan kolla dem... Åk nu och köp ett akra slipon så låter den som den går åxå!
 
Har en fråga angående 525 exc så tar det i denna tråden, är det dyrt att byta till motardfjädring?
Har tänkt kolla på en 2006a som gått 50 timmar med motardkitt,crosskitt och isdäck han vill ha 35 för den är det ett bra pris?
 
Om det är endurofälgar du menar så skall du ha 21" fram och 18" bak. Det fu menar med avstånd är nog egentligen diametern på hjulaxeln som är grövre från 02 eller 03. Endurofälgar och nav är ganska mycket standardprylar. Allt från KTM (o4 och framåt) passar rakt av. Fälgar från andra märken passar med egna distanser (för att cenrera hjulet rätt) och i värsta fall nya hjullager (för att få rätt i förhållande till axeldiametern.

så vad har jag för axeldiameter och bredd på navet? mvh
 
Har en fråga angående 525 exc så tar det i denna tråden, är det dyrt att byta till motardfjädring?
Har tänkt kolla på en 2006a som gått 50 timmar med motardkitt,crosskitt och isdäck han vill ha 35 för den är det ett bra pris?


Tror SMR dämparna jag har på min kostade runt 20 k nya men kolla ebay, annars lät det bra, fick ge 53 för en 07a med SMR Kitt och orgibal endurokitt.. (40 h)
 
Har en fråga angående 525 exc så tar det i denna tråden, är det dyrt att byta till motardfjädring?
Har tänkt kolla på en 2006a som gått 50 timmar med motardkitt,crosskitt och isdäck han vill ha 35 för den är det ett bra pris?

En beg framgaffel går lös på 3kkr och bakdämparen något mindre. För den vanlige motionären som vill leka motard på gata och gocartbana duger dock endurofjädringen utmärkt man justerar på rattarna...
 
En beg framgaffel går lös på 3kkr och bakdämparen något mindre. För den vanlige motionären som vill leka motard på gata och gocartbana duger dock endurofjädringen utmärkt man justerar på rattarna...

Är ju det att jag väger så mycket bara, jag kommer bara ha den till att köra på banor med för träning ingen tävling. Mest ha ett testa på bana år.
 
Är ju det att jag väger så mycket bara, jag kommer bara ha den till att köra på banor med för träning ingen tävling. Mest ha ett testa på bana år.
Vad ska du med gatreggat till om du bara ska köra bana? Gatreggade kostar ju lite mer, mer godis for pengarna om du kör oreggad :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top