KTM 525 tänder inte ?

Hade lika på min 525 -03 , gick lite grann på gas, fin gnista soppa osv. höll på bra länge och felsökte. Sen av nån anledning bytte jag stift, efter det startar den nästan alltid på första kicken :tummenupp

Gatekeeper skrev:
2606965 Hade lika på min 525 -03 , gick lite grann på gas, fin gnista soppa osv. höll på bra länge och felsökte. Sen av nån anledning bytte jag stift, efter det startar den nästan alltid på första kicken :tummenupp

bytte stift nyss,, inget hände !
tog av förgasaren o såg att det kom bensin när jag vred på gasen !
så bensin kommer det ju men finns det någon möjlighet att det fortfarande inte går in i cylindern ? för stiftet ser inte blött ut ändå ?????=?

Mackan skrev:
2608514 bytte stift nyss,, inget hände !
tog av förgasaren o såg att det kom bensin när jag vred på gasen !
så bensin kommer det ju men finns det någon möjlighet att det fortfarande inte går in i cylindern ? för stiftet ser inte blött ut ändå ?????=?

Korrekt flottörnivå?
Välfungerande och tätande flottörventil?
Alla kanaler samt spridarröret kliniskt rent?
Sitter trottelnålen kvar eller har den lossat o sitter som en propp i spridarröret?
Fullt flöde genom bränslekran/filter/flottörventil?
Förorenat/kontaminerat bränsle ("skit i förgasaren", kondensvatten)?

Hur uppförde sig maskinen strax innan den började vrångas? Hände något särskilt? Försök vara lite analytisk, det brukar löna sig!

Last edited:
Har du mätt upp statorn?
Prova att starta hojen genom att spruta in startgas i insuget på förgasaren/in i luftfiltret. Om hojen startar så lär ju problemet vara någon form av bränslefel och tändningsfel kan uteslutas. Det kan inte vara så att du fått in en massa vatten i tanken/förgasaren?? Har du komp i motorn?

Min husqvarna var precis så. Iofs en 125 cc 2-takt men sak samma. På min hade kilen som håller svänghjulet gått sönder så att svänghjulet hade vridit på sig och därför blev gnistan fel.

Loy skrev:
2608643 Min husqvarna var precis så. Iofs en 125 cc 2-takt men sak samma. På min hade kilen som håller svänghjulet gått sönder så att svänghjulet hade vridit på sig och därför blev gnistan fel.

Iom att stiftet är torrt så får den ju ingen soppa....
1. prova startgas

2. plocka isär förgasaren och ge den en omgång med tryckluft i alla kanaler

Har den bra komp?

har provat startgas men det händer inget ! det va det första jag prova ,,men jag såg igår att det sprutade bensin från förgasaren men den startar ändå inte o då känns det lte som att tändningen ställt om sig ?

Mackan skrev:
2610514 har provat startgas men det händer inget ! det va det första jag prova ,,men jag såg igår att det sprutade bensin från förgasaren men den startar ändå inte o då känns det lte som att tändningen ställt om sig ?

Om stiftet är knalltort efter ett antal kickningar är det soppasystemet som strular

Ljunghusen skrev:
2610521 Om stiftet är knalltort efter ett antal kickningar är det soppasystemet som strular

Jo, men då borde den ju ha startat med startgas.
Vill inte måla fan på väggen, men kanske är det så att dåligt komp (ex kass kolv) gör att ingen bensin sugs ner därav det torra stiftet. Om kompet är dåligt kommer inte hojen starta trots startgas.

Mitt tips är att kolla skicket på kolv/cylinder/ventiler eller åtminstone göra ett komptest.

Last edited:
hallå grabbar nu har jag börjat ta av toppen och har ett prob ! kam kedjan ! ska jag ta isär den genom att bryta en länk eller har ni nåt annat tips ? ladda ner en verkstadshandboken igår så jag kan ju se hur man ska gå till väga, men det är ju det med kedjan då ??

har fått ett tips på att det förmodligen är insugsventilen !

Mackan skrev:
2612656 hallå grabbar nu har jag börjat ta av toppen och har ett prob ! kam kedjan ! ska jag ta isär den genom att bryta en länk eller har ni nåt annat tips ? ladda ner en verkstadshandboken igår så jag kan ju se hur man ska gå till väga, men det är ju det med kedjan då ??

har fått ett tips på att det förmodligen är insugsventilen !

Om du tänker använda kedjan igen så brukar det gå att lossa drevet ifrån kammen.

Långa farbron skrev:
2612712 Om du tänker använda kedjan igen så brukar det gå att lossa drevet ifrån kammen.

Nej på 525 får man dela kedjan och nita ihop den igen

Köp en vanlig kedjebrytare till cykel

Ljunghusen skrev:
2612741 Nej på 525 får man dela kedjan och nita ihop den igen

Köp en vanlig kedjebrytare till cykel

ok men själva nitningen måste man ha ett "verktyg" till eller kan man använda sig av vanliga verktyg man har i garaget ?

Mackan skrev:
2612787 ok men själva nitningen måste man ha ett "verktyg" till eller kan man använda sig av vanliga verktyg man har i garaget ?

Det va det jag rekomenderade cykelkedjebrytare till. Du kan säkert ta en dremmel/fil och slipa ner nitens skalle, och sen slå ur den med ett litet dorn

Eller helt enkelt bygga nåt enkelt verktyg till att pressa ut den med

ok i will come up with something ! tack för tipsen sålänge.

Hey !, spräckt kolv ! men cyl verkar vara ok inga repor, bara att beställa nytt o vara glad att det inte va värre :D

Mackan skrev:
2614798 Hey !, spräckt kolv ! men cyl verkar vara ok inga repor, bara att beställa nytt o vara glad att det inte va värre :D

Tjo hoo, då gissade jag rätt. Tur i oturen. Hur långt/många timmar har kolven gått? Byt nu motorolja också och se till att inte hitta för mycket kolvrester i oljan. Om det har kommit ner för mycket spån i lagrena så tar de lätt skada. Jag skulle nog skölja ur genom att göra jätte täta oljebyten för att vara på säkra sidan. Använd någon billig skitolja så blir det inte så dyrt.

HALLÅ GRABBAR nu behöver jag lite hjälp igen!
ska nu dra ihop kamkedjan o montera resten av motorn men hur hittar jag övre dödläget o går tillväga för att få kamkedjan i rätt position ?

är det någon som har en stötdämpar fjäder liggandes till salu ?
till ktm 525, då menar jag en som är hårdare än orginalfjädern.

Mackan skrev:
2659192 HALLÅ GRABBAR nu behöver jag lite hjälp igen!
ska nu dra ihop kamkedjan o montera resten av motorn men hur hittar jag övre dödläget o går tillväga för att få kamkedjan i rätt position ?

är det någon som har en stötdämpar fjäder liggandes till salu ?
till ktm 525, då menar jag en som är hårdare än orginalfjädern.

kolven i topp - lås med den hyffsat stora insexskruven i framkant på motorn

kamaxeln har 2 streck som ska ligga jämnt med topp/ventilkåpskarven

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!