KTM 525 mod-tråden

Säljer min 660 SMC och en kille ville byta sin 525 EXC -04a, gått 309 timmar, renoverades vid 300 enligt utsago, kvitto skall finnas, något man bör dra öronen åt sig eller kolla extra noga på?
Isdäck skall finnas samt, samt en motard bakfälg :D Står på endurodäck, endurokörd.

Vad skulle ni värdera hojen till utifrån infon ni fick av mig?
 
Sitter på jobbet och behöver ett snabbt svar, så testar att posta här.
Har börjat läcka i bensinröret in i förgasaren, hose connector, 59031013044.
Det sitter tre o-ringar som jag bytt förut, som nog är slut igen, men jag kommer inte ihåg dimensionen.
Är det någon som vet vilken storlek de är? Står inget på sprängskissen.

Upptäckte det igår kväll när jag ställt ventilerna, och blev tillfrågad idag på jobbet om jag ska med och åka senare idag, så jag hinner inte först åka hem, mäta och sedan åka tillbaka in till stan och handla.
 
24mx har ett kitt med 1dunk olja och 3 korta/långa filter riktigt smidigt att beställa hem.
 
Nästa gång köp inte twenty utan KTM original alternativt ett högkvalitets aftermarket typ Mahle. Twenty har bristande kravspec och jag har sett ett flertal filter som har kollapsat pga dålig konstruktion av filtermaterialet
 
Nästa gång köp inte twenty utan KTM original alternativt ett högkvalitets aftermarket typ Mahle. Twenty har bristande kravspec och jag har sett ett flertal filter som har kollapsat pga dålig konstruktion av filtermaterialet

Allright! Dock köpte jag Hiflo-filtrerna, men kanske är samma med dom Boris?
 
Har köpt mig en 520 med 525-motor (vet ej årgång). Motorn är genomgången på firman och ska enligt utsago vara okej (köper hojen av en god vän) han vet dock inte hur långt den gått. Det sitter för närvarande ingen cylinder på men jag får med originalmotorn isärskruvad med ok cylinder. Jag funderar på vad man kan slänga på istället för originalcylle för att få lite mer knuff i motorn, läste något hastigt om 540-kit? Vad finns det annars för trevliga alternativ? Vad är annars viktigt att tänka på med 525-motorerna?

Har inte hunnit läsa igenom tråden än så ni får ursäkta om jag missat att det står längre bak.

Edit: Läst igenom tråden nu och har lite funderingar angående kamkedjan. Är den delbar eller måste man knäcka en länk? Hur ser man på kamkedjespännaren hur många "hack" den har kvar att spänna?
 
Last edited:
Man knäcker en länk. 97-99mm borr är lätt att fixa 100mm är bättre men kräver att man fräser i blocket. Jag har 2st nya 100mm om du vill ha.
 
Tack men bigbore får nog vänta, blir annan kamaxel, portad topp och högkompskolv nån gång i vinter till o börja med :) Letar efter ett begagnat Slipon om någon har liggandes. Acra, Leovincé eller liknande. Skicka Pm :)
 
Ingen som har ett Slip-on liggandes?

- - - Updated - - -

Ingen som har ett Slip-on liggandes?
 
Man knäcker en länk. 97-99mm borr är lätt att fixa 100mm är bättre men kräver att man fräser i blocket. Jag har 2st nya 100mm om du vill ha.

Vad är max borrning (med nikasil) i org cylinderfoder 520/525 cylinder?

Vilka cylinderalt finns det till 520/525 typ max cc som går bygga.? Hur bygger man en 575cc cylinder som man kan se ibland på tokvässade maskiner.
 
Har ett litet bekymmer med min 525 -05a.
Den läcker ifrån växelpeten och kladdar ner ramen, kedjan, fälgen och allt däromkring som den skvätter ner! Ser förjävligt ut!

Har gjort rent ordentligt och bytt packningarna(?) som sitter där men fortsätter läcka.
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1151&c=C05590337_089420#partslist
32, 25 samt 18

Har testat att slå in den lite försiktigt ifall den skulle ha åkt ut lite utan framgång.
 
Vad är max borrning (med nikasil) i org cylinderfoder 520/525 cylinder?

Vilka cylinderalt finns det till 520/525 typ max cc som går bygga.? Hur bygger man en 575cc cylinder som man kan se ibland på tokvässade maskiner.

97mm är största som med tillförlitlighet går att borra utan nytt foder. Finns folk som borrar till 99mm men då spricker det med katastrofala ras som följd. 100mm originalcylinder finns men är lika exotiskt som löständer till höns, kräver dessutom bearbetning av vevhuset eller att man letar upp minst lika exklusiva SXS block (och då inte vanliga SXS kittet). Jag har en oanvänd 100mm cylinder om du vill titta hur det är gjort.

Fattigmanslösningen är att pressa i ett stålfoder för 100mm borr. Fördelen är att då kan man göra väggarna tunna nog att passa i standardblocket, nackdelen är värmeöverföringen då den redan är ganska ansträngd i en RFS motor. Rekommenderas oljekylare i detta fall.

Skulle jag bygga en RFS värsting för rimliga pengar så skulle det bli enl följande formel:
* Leta upp en beg men reparerbar strokervev 78mm och stoppa i en originalstake (strokerstaken är kortare och har slutat tillverkas vilket gör den svår och snordyr att få tag på)
* Ta en 95mm cylinder och fräs ur den för stålfoder där man redan från början svarvar till den höjning som krävs för den längre staken
* Stoppa i en 807 kam
* Porta och helsystem
* FCR borrad till 43mm
* Bygg om till ramlager med kulor åtminstone på ena sidan
 
Har ett litet bekymmer med min 525 -05a.
Den läcker ifrån växelpeten och kladdar ner ramen, kedjan, fälgen och allt däromkring som den skvätter ner! Ser förjävligt ut!

Har gjort rent ordentligt och bytt packningarna(?) som sitter där men fortsätter läcka.
http://www.ktmshop.se/index.php?action=showParts&id=1151&c=C05590337_089420#partslist
32, 25 samt 18

Har testat att slå in den lite försiktigt ifall den skulle ha åkt ut lite utan framgång.

Du pratar om växelpetaren och lägger ut en bild på utgående axel. Vilken är det som läcker?
 
Tänkte sätta in en dold liten brytare som en typ av tändningsswitch för att man inte (som tjuv) bara ska kunna kicka igång o köra iväg, vart ska man sätta denna för att på enklast sätt bryta tändningen?
 
Last edited:
Tänkte sätta in en dold liten brytare som en typ av tändningsswitch för att man inte (som tjuv) bara ska kunna kicka igång o köra iväg, vart ska man sätta denna för att på enklast sätt bryta tändningen?

Du har en dödarknapp på styret. Koppla in en switch på samma sätt...
 
Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back
Top