KTM 525 mod-tråden

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
funderar på en -06 525 EXC (motard), vad är det för service intervall? måste man räkna timmar? om man nu bara ska använda den som motionär å köra gata med. hur många mil tror ni innan varje oljebyte/ventiljustering då?

Enligt serviceboken är det 20h på olja, filter och ventiljustering (kontroll). Jag skulle byta iaf oljan lite oftare än det. Det är inte överdrivet många mil man kommer men att byta olja är en baggis och tar inte speciellt långt tid.

Vill du inte skruva så är det fel hoj. Kan du tänka dig att meka lite kommer du bli nöjd helt klart.
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Funderar på att beställa ett akra-system och plast till hojen nu så den är fin till våren, men jag funderar lite på hur mycket det ger..
Har en 525 -06, och var inne på ett helsystem i titan..
Hur mycket ger ett helsystem kontra endast slipon effektsmässigt?
Är det värt den dubbla kostnaden?

Och hur är det med att köpa ett system i titan vs ett i stål, är det i titan bättre eller tjänar man "bara" vikten?

//via Tapatalk
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
"Ett helsystem ger ingen större effektökning som är nödvändig för gatbruk, det räcker med slip on för ljudets skull" fick jag höra när jag ställde frågan. Sen är det ju upp till plånboken ;) Ett Akra helsystem kostar väl nästan halva hojens värde?

Sent from my X10i using Tapatalk
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Vad du än köper så glöm inte slangklämman med en rejäl slangbit som skydd ;)

Sent from my X10i using Tapatalk
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Ja det lär ju inte bli gratis, men det var inte så fenomenalt dyrt ändå.
Funderar på att beställa från ett par olika leverantörer i USA och skicka till ett samordningsföretag som tillhandahåller amerikanska adresser, hela kalaset med helsystem i titan, vit plast och dekaler skulle gå på 12.000 tror jag, plus frakt..
Anledningen till att jag tittar på helsystem är för att nuvarande avgasrör är ganska fult med en del stora bucklor och en del ytrost, så därför var jag inne på att köpa nytt.
Frågan är ju då, ett originalrör eller lägga på en slant för Akra rostfritt eller titan?
Jag ser ju helst att röret är så billigt som möjligt, men jag är främst ute efter effekten, inte ljudet :)

Och det blir vare sig slang runt dämparen eller Akra-delaker, så rent som möjligt är snyggast ;)

//via Tapatalk
 

Meercy

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2009
Ort
Flen
Hoj
Letar
Du får gärna pma mig med mer detaljer om hur en sådan affär går till :)

@Boris vad kostar sig? Pma gärna om du inte vill skriva i tråden.

Sent from my X10i using Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Finns ju billjuddämpare för några hundralappar, eller ny på biltema för under tusingen... Kan var ett altenativ, om man inte är ute efter dekalen på ljuddämparen....
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Finns ju billjuddämpare för några hundralappar, eller ny på biltema för under tusingen... Kan var ett altenativ, om man inte är ute efter dekalen på ljuddämparen....

Hur kan det vara i närheten av relevant att föreslå billjuddämpare för att jag tycker en hoj är snyggast med så få dekaler som möjligt?
Jag tycker att BMW är snyggast utan modellbeteckning, det betyder ju inte att jag vill köra Lada...

//via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Hur kan det vara i närheten av relevant att föreslå billjuddämpare för att jag tycker en hoj är snyggast med så få dekaler som möjligt?
Jag tycker att BMW är snyggast utan modellbeteckning, det betyder ju inte att jag vill köra Lada...

//via Tapatalk

Va precis de jag skrev om att typ en billjuddämpare inte har några dekaler, du ville ju ha utan.... Å så billigt som möjligt...
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Va precis de jag skrev om att typ en billjuddämpare inte har några dekaler, du ville ju ha utan.... Å så billigt som möjligt...

Jag vill ha en ljuddämpare som är anpassad till min specifika motorcykel och som därigenom ökar effekten..
Och jag har aldrig skrivit att det skulle vara så billigt som möjligt.

//via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Jag vill ha en ljuddämpare som är anpassad till min specifika motorcykel och som därigenom ökar effekten..
Och jag har aldrig skrivit att det skulle vara så billigt som möjligt.

//via Tapatalk

Oki... De är lungt... Tipsa bara om förslag då....
 

Nidhogg

Ny medlem
Gick med
23 May 2003
Ort
Peking
Hoj
KTM 525 EXC -06
Oki... De är lungt... Tipsa bara om förslag då....

Alla tips är självklart välkomna.
Dock uppfattade jag inte ditt som allvarligt menat, men ifall det var så så ber jag om ursäkt för min hårda ton och dryga attityd, och tackar för tipset. :)
Tyvärr dock inte applicerbart i det här fallet.

//via Tapatalk
 

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Alla tips är självklart välkomna.
Dock uppfattade jag inte ditt som allvarligt menat, men ifall det var så så ber jag om ursäkt för min hårda ton och dryga attityd, och tackar för tipset. :)
Tyvärr dock inte applicerbart i det här fallet.

//via Tapatalk

Helt oki...
 

irvas

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2010
Ort
Obyen
Hoj
Triumph Daytona 675, 06
Tjenare!

Tänkte kolla lite med er om någon har en 525 exc till salu? Är riktigt intresserad då jag ska göra mig av med min sporthoj.

Om jag bara köper en 525 EXC och skall anpassa den för gata, vad kan det kosta mig? :smasha
 

moddan

ös
Gick med
31 Mar 2010
Ort
Norrköping
Hoj
KTM 525 EXC/SM -07
Tjenare!

Tänkte kolla lite med er om någon har en 525 exc till salu? Är riktigt intresserad då jag ska göra mig av med min sporthoj.

Om jag bara köper en 525 EXC och skall anpassa den för gata, vad kan det kosta mig? :smasha

Beror precis på årsmodell, skick, antal timmar, utrustning. Omöjligt att säga men i intervallet 30.000 och 60.000.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Gatkonvertering kostar 5-15kkr beroende på hur mycket kittat du vill ha.....

För gatåka är det rimligt med 17" hjul och ev 320mm skiva+ 4-kolvsok . Åker man sen snabbare så är det lägre och styvare fjädring samt ännu värre bromsar + annan gaffelkrona som gäller....
 

axelsson_vpg

Guest
530 / 450 från 08-09 har man hört ska vara mycket sämre än 06 och ner.... Någon som vet något om detta? Är riktigt sugen på att trotts detta skaffa en 09a 450 exc för motardåka.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
530 / 450 från 08-09 har man hört ska vara mycket sämre än 06 och ner.... Någon som vet något om detta? Är riktigt sugen på att trotts detta skaffa en 09a 450 exc för motardåka.

Bättre chassie och mer effekt i nya motorn men den är inte lika skottsäker.
 

axelsson_vpg

Guest
Joo de var mer den driftsäkra biten jag tänkte på. De var väl sämre ventiler och dyrare, dålig kamkedja och spännare. Känsligare mot värme?
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top