KTM 525 mod-tråden

Var ute och piskade slynan idag :banana

Det var ju torrt på vägarna!!
 
fan va lyx... har har vi snöstorm... fan va snygg hoj du har också...
 
Ut o sätt hojen i ett par gedigna surhål istället! Så bryr ni er inte om puts så mycket sen:banana

På dötid kan man:fyllisar istället...
 
Tänkte kolla om nån har koll på hur en hög komp kolv förändrar motorkaraktären?

Flyttar man registret eller är det samma? Var får man mer kraft?
 
Tänkte kolla om nån har koll på hur en hög komp kolv förändrar motorkaraktären?

Flyttar man registret eller är det samma? Var får man mer kraft?

Jag kör med högkomp men har samtidigt bytt massa annat så jag kan nog inte svara helt riktigt. men rent teoretiskt ska väll karaktären inte ändras så mycket utan du får mer POWER över hela registret.
 
Nån som har nån bra lösning på "tändningslås" så det inte går att starta hojjen, fins det nån kabel som har med tändningen att göra som funkar att kortsluta/bryta?


Tar upp ett GAMMALT inlägg men vafan,

Jag satte på ett tlås från en ATV. 2 lägen och 4 kablar.

läge av kontakt mellan 1 och 2
läge på kontakt mellan 3 och 4....

Passade på att bygga om till batteriström i samma veva så ja utnytjade detta.

1 till dödaren. på den sidan mellan dödaren och CDI boxen.
2 till jord
3 till säkring till + på batteriet
4 till alla jävla + kontakter.

Funkar svin bra,
vid läge av ligger dödaren på och vid läge på ligger allt ljus och startmotor osv på :)
 
någon som råkar ha en ram över? satte mig lite i skiten med min 560smr.. gick tydligen inte o e-regga heller, även om ktm hade sagt att de gick.......
 
Fick för mig att det skulle finnas en 525 mecktråd också.. men hittar den inte, så försöker här!

Håller på att riva motorn nu, och funderade lite en del grejjer.
Drevet som sitter på vevaxeleln ska bort, men hur?
Ser ut som att det sitter en sprint mot vevaxeln.
Avdragare eller hur gör man?
http://i44.tinypic.com/nxo1ar.jpg

Toppen är ganska sotig! Är det normalt eller bör jag göra någonting åt det?
Kan det bero på fel bestyckning eller kärringkörning tro?
http://i42.tinypic.com/2872jrk.jpg

Sen bara lite allmänna bilder hur kolv och cylinder ser ut efter 120h i min hoj..
lite repor på både kolv och cylinder, men inget man känner om man drar ett finger på cylinderfodret, och kolv ska det i en ny!
Har sett lite bilder från andra som har öppnat motorn runt 150 h , där har kolv osv sett ut som nytt? Handhavande fel här också eller? :näsblod
http://i40.tinypic.com/10e4fwz.jpg
http://i42.tinypic.com/2lkpq39.jpg
http://i44.tinypic.com/2u7bzo8.jpg
http://i42.tinypic.com/244b020.jpg
 
Last edited:
Tjenare!! jo jävlarnt så dött de är här..

vad gäller kolv och cylinder så är de normalt slitage, mät kolven om du inte vill lägga ner pengar på att byta. Cylindern har ju nikasil men sålänge de inte är hål i nikasil lagret äre ingen fara.

till vevaxeln ska du använda avdragare. kolla till "kilen" som håller i axeln också den brukar vara helt färdig vid dom har timmarna och kostar typ 50 kr, riktigt jobbigt när dom börjar låta som en diesel...

Toppen har jag iallfall ingen aning om, vet då att min inte ser ut så där. Blöddrar den vid låga varv vid full-gas-pådrag? Du kan ju rengöra den och köra och ta upp sen om du är osäker. OBS! är ingen mek guru...
 
ok stort tack!
Blir högkomp kolv, så den ska bytas!

tror han som ska pressa vev och ramlagrena är ganska duktig på såntdär! Så tar med toppen till han så får ha gå loss på den med :P
 
ok stort tack!
Blir högkomp kolv, så den ska bytas!

tror han som ska pressa vev och ramlagrena är ganska duktig på såntdär! Så tar med toppen till han så får ha gå loss på den med :P

det där drevet är lätt o få bort. bara skruva i lite längre skruvar i hålen så pressas den av =)
 
Tänkte kolla om nån har koll på hur en hög komp kolv förändrar motorkaraktären?

Flyttar man registret eller är det samma? Var får man mer kraft?

Med högkomp kolv så får du mer vrid och kraft tidigare i registret.
Vanligt är att man byter till högkomp och byter till trimkam så att man med kammen flyttar upp effekten i registret.
Tex så har KTM ett standard trimkit för 450 med Wiseco 13:1 kolv och trimkam som skall ge +5hk.

Finns dom storkubikare (650) som går åt andra hållet. Dvs sänker kompet för att få den till att bli mer varvvillig.
 
Hej!
Har ett par frågor jag också angående motorrenovering på 525'an
Min hojj har gått 120h så tänkte att det börjar bli dags att byta kolv + kamkedja och sträckaren snart.
När man byter detta behöver man klyva motorn då eller räcker det med att plocka bort sidokåporna och cylinder?
Har aldrig varit och rivit i MC motorer förut, endast renoverat bilmotorer så därför undrar jag lite hur det går till.
Och så klart är det något mer man behöver byta än detta? packningar o sånt, vad behövs?

Mvh Johan :)
 
Last edited:
Jag fick tipset att även byta ramlager, i förebyggande syfte..
Men kanske berodde på att jag ska smeta i högkop kolv?

Vilka lager bör man byta när man ändå är inne och rotar?
Har ramlager samt lagrena till balansvikten på inköpslistan.
Sen alla motorpackningar, kil till drevet på vevaxelns kopplingssida, och lite kopparbrickor.

Måste beställa delar idag.. Stress stress stress
 
Min kamkedja måste fan varit bytt innan...

Känns ju inte som att den är sliten :va Inga klickljud, inget rassel ingenting :confused:

Fan va tråkigt det är när man inte vet om grejjerna är bytta.
 
Back
Top