Ktm 525 misständer

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
hej! någon som kan ta en minut och försöka hjälpa mig så skulle jag vara grymt tacksam. det är så att min 525a har börjat misstända.

Det hela började en dag när jag var ute och körde en sväng på grus väg så helt plötsligt börja den gå piss dåligt och misstände rejält vig halv gas.
stängde av den och starta igen sen var allt normalt.

Dagen efter körde jag i skogen och då börja den misstända vid högre varvtal och gick varm väldigt fort.

Problemet kvarstår fastän jag både cdi, tändspole och tändhatt samt mätt upp korrekta värde på statorn och pickuppen. någon som har en aning om vad felet är så skulle jag vara grymt tacksam.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
När bytte du stift senast?
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Är inte grym på detta för fem öre, men min egna hoj hade samma problem innan. Det visade sig att tändstifen inte var tillräckligt långt inskruvade
 

anDURRs

Joråsåatte'
Gick med
4 Mar 2005
Ort
Gävle
Hoj
Ja
När jag hade samma symptom på en EXC520 så var det gummit på accpumpen som spruckit och fullt i skit där...några år senare fick jag exakt samma symptom och fel på en Husa 650.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Byt stift, kapa 5mm på tändkabeln och byt tändhatt så har man kurerat 90% av de tändningsrelaterade felen. Skulle det inte hjälpa så kolla över förgasaren innan du felsöker något mer exotiskt i tändningsbranchen.
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
nu har jag plockat bort föggen och gått igenom den men hjälpte inte. men tack ändå kom gärna med flera förslag.

Byt stift, kapa 5mm på tändkabeln och byt tändhatt så har man kurerat 90% av de tändningsrelaterade felen. Skulle det inte hjälpa så kolla över förgasaren innan du felsöker något mer exotiskt i tändningsbranchen.

jag bytte hela tänd spolen med kabel och hatt märkte ingen skillnad förutom att den starta lättare.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Då föreslår jag att du kollar över alla jordpunkter och gärna konstruerar en extra. Skulle det ändå inte fungera så är bränd statorlindning vanligast. Jag har både ny stator och CDI om du behöver.
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
Då föreslår jag att du kollar över alla jordpunkter och gärna konstruerar en extra. Skulle det ändå inte fungera så är bränd statorlindning vanligast. Jag har både ny stator och CDI om du behöver.

kan testa det med jorda om men har mätt upp statorn till rätt värde så den bör fungera dock så börjar den ändra värden när den blir varm men det är framför allt pickuppen som gör det men är de normalt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
kan testa det med jorda om men har mätt upp statorn till rätt värde så den bör fungera dock så börjar den ändra värden när den blir varm men det är framför allt pickuppen som gör det men är de normalt?

Där skall bli lite andra värden när den är varm men det är statistiskt vanligast. Statorn blir varm och dör av vibrationerna, sker på alla märken som kör kokusan dvs typ alla crossmärken.
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
har testat den idag med mindre munstycke och ny cdi och fått den att misstända betydligt mindre men kvarstår på högre varv och hackar till när man varvar upp den. den går även väldigt varm, skållhet till slutet av ljuddämparen.

mätte även upp statorn till 32 ohm vid varmkörning och pickuppen till 112 ohm.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Det är inte säkert att det är felet, men tydligen är det lite problem med tändstiften från ktm nu i år.
Porslinet sprickor när det expanderar eller krymper. Små hårfina sprickor som knappt syns men hojen beter sig illa.

Skitiga fingrar o dra dom över porslinet så kan du se om du har en spricka i porslinet.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
har testat den idag med mindre munstycke och ny cdi och fått den att misstända betydligt mindre men kvarstår på högre varv och hackar till när man varvar upp den. den går även väldigt varm, skållhet till slutet av ljuddämparen.

mätte även upp statorn till 32 ohm vid varmkörning och pickuppen till 112 ohm.

Kan vara statorn ändå. Jag har bytt ut flera statorer som visat rätt värden kall som varm men ändå varit felande,typ tjuvjordat.
Nu har jag inte koll på ktm statorn. De flesta statorer får inte jorda mellan lindningen man mäter och chassi.

Mät mellan någ av kablarna till jord och visar mätaren lilla minsta värde kan du ha felet där.

Men jag har även varit med om statorer som varit väck trotts ej tjuvjord eller fel mätvärde,, förb svårhittade fel.

Testa även värma och mäta den samtidigt. Då ska värdet öka i jämt samma takt som värmningen. Kör med värmepicka
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
Kan vara statorn ändå. Jag har bytt ut flera statorer som visat rätt värden kall som varm men ändå varit felande,typ tjuvjordat.
Nu har jag inte koll på ktm statorn. De flesta statorer får inte jorda mellan lindningen man mäter och chassi.

Mät mellan någ av kablarna till jord och visar mätaren lilla minsta värde kan du ha felet där.

Men jag har även varit med om statorer som varit väck trotts ej tjuvjord eller fel mätvärde,, förb svårhittade fel.

Testa även värma och mäta den samtidigt. Då ska värdet öka i jämt samma takt som värmningen. Kör med värmepicka


tack för tipset ska testa.

Det är inte säkert att det är felet, men tydligen är det lite problem med tändstiften från ktm nu i år.
Porslinet sprickor när det expanderar eller krymper. Små hårfina sprickor som knappt syns men hojen beter sig illa.

Skitiga fingrar o dra dom över porslinet så kan du se om du har en spricka i porslinet.

men har bytt stift 2 gånger ingen skillnad.
 
Last edited:

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
nu har jag testat jorda om och slipat bort skit från jordplattorna.

jag passade även på att titta i svänghjulet och pillade loss pickuppen och statorn och tittade på dom. inget såg fel ut så jag satte ihop allt igen och nu när jag startar så startar den men dör efter någon enstaka sekund igen :huvet

behöver seriöst hjälp nu verkstan har inte tid förens om 2 månader och jag har redan väntat 3 veckor.
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Kan det inte vara något med bränslekretsen då? Skit i förgasaren, fel bestyckning, skit i luftfiltret m.m
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
tror inte det imed att det blev värre när jag pillat med elen.

Om du testat att byta stift,tändhatt, tändspole samt provat med en annan CDI så är det bara kablaget och statorn kvar. Jag hade börjat att byta CDI kablage då det är mycket billigare än en ny stator. Jag har kablage om du behöver samt givetvis en stator som sista utväg...
 

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
det medföljde nytt kablage till cdin men jag har skickat efter en stator nu så ska testa med den.

men går det att ställa om tändningen på något sätt?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
det medföljde nytt kablage till cdin men jag har skickat efter en stator nu så ska testa med den.

men går det att ställa om tändningen på något sätt?

Nej den är fixerad. Pickupen och svänghjulet har låste positioner i förhållande till varandra. Hela tändplattan går att flytta några grader i sidled men där finns märkningar för hur den skall stå
 
Nyheter
Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Top