Ktm 525 misständer

simee_93

Medlem
Gick med
9 Nov 2009
Ort
oskarshamn
Hoj
KTM 525 05
hej! någon som kan ta en minut och försöka hjälpa mig så skulle jag vara grymt tacksam. det är så att min 525a har börjat misstända.

Det hela började en dag när jag var ute och körde en sväng på grus väg så helt plötsligt börja den gå piss dåligt och misstände rejält vig halv gas.
stängde av den och starta igen sen var allt normalt.

Dagen efter körde jag i skogen och då börja den misstända vid högre varvtal och gick varm väldigt fort.

Problemet kvarstår fastän jag både cdi, tändspole och tändhatt samt mätt upp korrekta värde på statorn och pickuppen. någon som har en aning om vad felet är så skulle jag vara grymt tacksam.
 
När bytte du stift senast?
 
Är inte grym på detta för fem öre, men min egna hoj hade samma problem innan. Det visade sig att tändstifen inte var tillräckligt långt inskruvade
 
När jag hade samma symptom på en EXC520 så var det gummit på accpumpen som spruckit och fullt i skit där...några år senare fick jag exakt samma symptom och fel på en Husa 650.
 
Byt stift, kapa 5mm på tändkabeln och byt tändhatt så har man kurerat 90% av de tändningsrelaterade felen. Skulle det inte hjälpa så kolla över förgasaren innan du felsöker något mer exotiskt i tändningsbranchen.
 
nu har jag plockat bort föggen och gått igenom den men hjälpte inte. men tack ändå kom gärna med flera förslag.

Byt stift, kapa 5mm på tändkabeln och byt tändhatt så har man kurerat 90% av de tändningsrelaterade felen. Skulle det inte hjälpa så kolla över förgasaren innan du felsöker något mer exotiskt i tändningsbranchen.

jag bytte hela tänd spolen med kabel och hatt märkte ingen skillnad förutom att den starta lättare.
 
Last edited:
Då föreslår jag att du kollar över alla jordpunkter och gärna konstruerar en extra. Skulle det ändå inte fungera så är bränd statorlindning vanligast. Jag har både ny stator och CDI om du behöver.
 
Då föreslår jag att du kollar över alla jordpunkter och gärna konstruerar en extra. Skulle det ändå inte fungera så är bränd statorlindning vanligast. Jag har både ny stator och CDI om du behöver.

kan testa det med jorda om men har mätt upp statorn till rätt värde så den bör fungera dock så börjar den ändra värden när den blir varm men det är framför allt pickuppen som gör det men är de normalt?
 
kan testa det med jorda om men har mätt upp statorn till rätt värde så den bör fungera dock så börjar den ändra värden när den blir varm men det är framför allt pickuppen som gör det men är de normalt?

Där skall bli lite andra värden när den är varm men det är statistiskt vanligast. Statorn blir varm och dör av vibrationerna, sker på alla märken som kör kokusan dvs typ alla crossmärken.
 
har testat den idag med mindre munstycke och ny cdi och fått den att misstända betydligt mindre men kvarstår på högre varv och hackar till när man varvar upp den. den går även väldigt varm, skållhet till slutet av ljuddämparen.

mätte även upp statorn till 32 ohm vid varmkörning och pickuppen till 112 ohm.
 
Det är inte säkert att det är felet, men tydligen är det lite problem med tändstiften från ktm nu i år.
Porslinet sprickor när det expanderar eller krymper. Små hårfina sprickor som knappt syns men hojen beter sig illa.

Skitiga fingrar o dra dom över porslinet så kan du se om du har en spricka i porslinet.
 
har testat den idag med mindre munstycke och ny cdi och fått den att misstända betydligt mindre men kvarstår på högre varv och hackar till när man varvar upp den. den går även väldigt varm, skållhet till slutet av ljuddämparen.

mätte även upp statorn till 32 ohm vid varmkörning och pickuppen till 112 ohm.

Kan vara statorn ändå. Jag har bytt ut flera statorer som visat rätt värden kall som varm men ändå varit felande,typ tjuvjordat.
Nu har jag inte koll på ktm statorn. De flesta statorer får inte jorda mellan lindningen man mäter och chassi.

Mät mellan någ av kablarna till jord och visar mätaren lilla minsta värde kan du ha felet där.

Men jag har även varit med om statorer som varit väck trotts ej tjuvjord eller fel mätvärde,, förb svårhittade fel.

Testa även värma och mäta den samtidigt. Då ska värdet öka i jämt samma takt som värmningen. Kör med värmepicka
 
Kan vara statorn ändå. Jag har bytt ut flera statorer som visat rätt värden kall som varm men ändå varit felande,typ tjuvjordat.
Nu har jag inte koll på ktm statorn. De flesta statorer får inte jorda mellan lindningen man mäter och chassi.

Mät mellan någ av kablarna till jord och visar mätaren lilla minsta värde kan du ha felet där.

Men jag har även varit med om statorer som varit väck trotts ej tjuvjord eller fel mätvärde,, förb svårhittade fel.

Testa även värma och mäta den samtidigt. Då ska värdet öka i jämt samma takt som värmningen. Kör med värmepicka


tack för tipset ska testa.

Det är inte säkert att det är felet, men tydligen är det lite problem med tändstiften från ktm nu i år.
Porslinet sprickor när det expanderar eller krymper. Små hårfina sprickor som knappt syns men hojen beter sig illa.

Skitiga fingrar o dra dom över porslinet så kan du se om du har en spricka i porslinet.

men har bytt stift 2 gånger ingen skillnad.
 
Last edited:
nu har jag testat jorda om och slipat bort skit från jordplattorna.

jag passade även på att titta i svänghjulet och pillade loss pickuppen och statorn och tittade på dom. inget såg fel ut så jag satte ihop allt igen och nu när jag startar så startar den men dör efter någon enstaka sekund igen :huvet

behöver seriöst hjälp nu verkstan har inte tid förens om 2 månader och jag har redan väntat 3 veckor.
 
Kan det inte vara något med bränslekretsen då? Skit i förgasaren, fel bestyckning, skit i luftfiltret m.m
 
tror inte det imed att det blev värre när jag pillat med elen.

Om du testat att byta stift,tändhatt, tändspole samt provat med en annan CDI så är det bara kablaget och statorn kvar. Jag hade börjat att byta CDI kablage då det är mycket billigare än en ny stator. Jag har kablage om du behöver samt givetvis en stator som sista utväg...
 
det medföljde nytt kablage till cdin men jag har skickat efter en stator nu så ska testa med den.

men går det att ställa om tändningen på något sätt?
 
det medföljde nytt kablage till cdin men jag har skickat efter en stator nu så ska testa med den.

men går det att ställa om tändningen på något sätt?

Nej den är fixerad. Pickupen och svänghjulet har låste positioner i förhållande till varandra. Hela tändplattan går att flytta några grader i sidled men där finns märkningar för hur den skall stå
 
Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Back
Top