KTM 525 Exc SX SMR

Helgon26 skrev:
Kan ju inte stämma... den har ju 43kw orginal vilket e typ 60hk väl?? minus 10-15% vilket borde ge typ 52-53 på bakhjulet orginal
CRFen har 43hk på bakhjulet, knappast att 525an sku ha 10 till... Nånstans 45-47 skulle jag kunna gissa på

Olof Eriksson skrev:
CRFen har 43hk på bakhjulet, knappast att 525an sku ha 10 till... Nånstans 45-47 skulle jag kunna gissa på

I samma test gav CRFen 55hkr på slangen, men det visste ni väl redan...

/Dave

David P. skrev:
I samma test gav CRFen 55hkr på slangen, men det visste ni väl redan...

/Dave
Jag plockar mina siffror från amerikanska forum där folk bänkar och trimmar och bänkar igen, kan ju hända att de ger mer i sverige, men 12 hästar fler verkar lite väl mycket... 43-45 brukar CRF ligga mellan, mest 43 dock, orginal.

ok, ja ska se om jag kan köra o bänka min så får vi svart på vitt, spelar det någon roll vad man har för drevning o däck på hojen???

Helgon26 skrev:
ok, ja ska se om jag kan köra o bänka min så får vi svart på vitt, spelar det någon roll vad man har för drevning o däck på hojen???
Inte för själva bänkningen, men man kan lätt nöta däck på rullen... Haru nå lagomt hårt däck på äre väl ok.

Vad jag har förstått det som så har EXC och SX/SMR helt olika krut ur motorerna. Det ska bland annat vara en annan kam och förgasare än i EXC. Sedan hur mycket det ska skilja sig har jag ingen aning om än hörsägen (EXC= ca43-44hk och SX/SMR= ca56-58hk)...

Vill som många andra se siffror från bänkning på dessa maskiner! ...Och även mycket gärna på en smr560 original och kittad om någon har möjlighet att visa vad de går för när de fått sina nya hojar. :)

Olof Eriksson skrev:
580 e vev å cylle, jag skulle tippa på 4000 för veven, 4000 för cyllen och 2000 för kammen. Tippar jag bra? ;D

Är det så "billigt"? 540 kittet till 525:n kostar 9500:- har jag för mig?

jonte76 skrev:
Är det så "billigt"? 540 kittet till 525:n kostar 9500:- har jag för mig?
Jag vet inte vad som ingår i det kitet då, jag gjorde chansningar ut ur de priser jag fått på husaberg-grejjer. Iofs glömde jag kolven men kostar den 4500?

Busaberg skrev:
Cyl och kolv 9385:- vev 6700:- i Karlströms prislista.
Fysatan va ovärt. Tacka vet jag 450klassen :D

*Edit, förövrigt är jag säker på hotcams kam kostar 2000-2200 riksdaler.
**Edit, och portning 1200-2000 riksdaler

576 -kit kostar 16497:- Hos karlströms

540 kit
Vevsats
packningar 2st (som behövdes enligt ktms hemsida)

Edit: Typiskt Busaberg hann före :6surkart

Bifogat

• 576 kit.JPG
    576 kit.JPG
    106.3 KB · Visningar: 93
Last edited:
Men man borde väl ändå ändra serviceintervallen ganska kraftigt på hojen efter alla dessa moddar. När renoverar ni era motorer med allt detta trim? Knappast efter 90 timmar väl :hihi

Olof Eriksson skrev:
Jag plockar mina siffror från amerikanska forum där folk bänkar och trimmar och bänkar igen, kan ju hända att de ger mer i sverige, men 12 hästar fler verkar lite väl mycket... 43-45 brukar CRF ligga mellan, mest 43 dock, orginal.
Som referens bänkande jag min husa till 59.6 på motospeeds portabla bänk (hade betalat TUSEN spänn för att han skulle fuskat upp mig till +60, hehe) som de hade med till sviestad i somras.
Samma bänk, samma dag mätte crille K upp sin RMZ450 till ~49.
Vad som är gjort i hans motor vet jag inget om men visst trimmande kan man väl räkna med för en hoj i "Suzuki Team-1". Jag hade vid tillfället helakra och totalt CP-bestyckad förgasare. Annars som när den föddes.

Du förresten :7peta Borde inte du GÅ UPP i vikt :va Blir inte mkt kvar snart.... ;)

Last edited:
Supermoto skrev:
Som referens bänkande jag min husa till 59.6 på motospeeds portabla bänk (hade betalat TUSEN spänn för att han skulle fuskat upp mig till +60, hehe) som de hade med till sviestad i somras.
Vad som är gjort i hans motor vet jag inget om men visst trimmande kan man väl räkna med för en hoj i "Suzuki Team-1". Jag hade vid tillfället helakra och totalt CP-bestyckad förgasare. Annars som när den föddes.

Du förresten :7peta Borde inte du GÅ UPP i vikt :va Blir inte mkt kvar snart.... ;)
Min husaberg -03 med ett "hemmamoddat" slip-on och portad top hade 61,1 bhp. en original bänkad i samma bänk (inte min men orrenvades) hade ca 55 bhp original så jag tror det kan stämma rätt bra.

Olof Eriksson skrev:
Fysatan va ovärt. Tacka vet jag 450klassen :D

*Edit, förövrigt är jag säker på hotcams kam kostar 2000-2200 riksdaler.
**Edit, och portning 1200-2000 riksdaler
Pris på cyl och vev stämmer i tidigare inlägg. KTMs power parts kam ligger på 1200:- tror jag...

Ett tipps är att cyl + vev i usa är väldigt billigt eller om man får spons av någon mc firma.

Supermoto skrev:

Det kan jag tro på :) Jag tror inte den moppen är speciellt mycket trimmad (som tex Bodinghs). 49hk borde vara lätt portning + kam + helsystem, ungefär!

Förresten går det en KTM i SM med 68 pollar på bakhjulet, vem som äger den får jag dock inte berätta, men det är ärliga 68...

Haha, nja, jag har fortfarande 6% bodyfat att ta från (ligger på 12% nu) så är inte riktigt där ännu! :P Fast det är mest parodi på de andra på forumet som bantar. Bänkar förövrigt min egen vikt +20 :hihi

Olof Eriksson skrev:
Det kan jag tro på :) Jag tror inte den moppen är speciellt mycket trimmad (som tex Bodinghs). 49hk borde vara lätt portning + kam + helsystem, ungefär!

Förresten går det en KTM i SM med 68 pollar på bakhjulet, vem som äger den får jag dock inte berätta, men det är ärliga 68...

Haha, nja, jag har fortfarande 6% bodyfat att ta från (ligger på 12% nu) så är inte riktigt där ännu! :P Fast det är mest parodi på de andra på forumet som bantar. Bänkar förövrigt min egen vikt +20 :hihi
Tänk bara på att inte deffa ner dig förmycket... man blir helt snurrig när man ligger på 7% och mindre. Inte bra för uthålligheten heller.... blir ju helt slut efter ett par trappor med kramper som föld. Bättre och ligga på 10-12%

liljekvist skrev:
Tänk bara på att inte deffa ner dig förmycket... man blir helt snurrig när man ligger på 7% och mindre. Inte bra för uthålligheten heller.... blir ju helt slut efter ett par trappor med kramper som föld. Bättre och ligga på 10-12%
Ah, det visste jag faktiskt inte. Jag kör inte så seriöst, det kilo jag gått ner är på konditionsträningen å säkert helt normalt ;D

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back