KTM 525 EXC frågor?

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Tjena, har gått i motardtankar nu ett tag och har kikat ganska mycket på en 525 med motardkit. Det jag nu undrar är om det är något man bör veta om innan eventuellt köp?

antagligen kommer jag välja bort endurofälgarna+däcken och bara köpa den med motardkit. Vad är rimligt att betala för ett motardkit egentligen?
Har fått ett pris på 88k, 90k om jag ville ha svarta fälgar. Är detta för dyrt? Har jävligt dålig koll på vad grejerna kostar.
Läste lite här i någon tråd ang. att stötdämparna var väldigt mjuka på dom original, är det något som man behöver lämna in den för eller går det bra att ställa själv?

En annan fråga är hur den funkar att köra lite större vägar med? Nån gång kanske man behöver åka där det inte bara är kurvor, typ 70-90 väg blandat med någon km motorväg.

Sen kommer detta med ventiljusteringen, har inte en aning om hur man gör men känner folk som nog kan lösa det åt mig och förhoppningsvis lära mig själv. Är det pisskrångligt eller? Är ingen mekarkung direkt.

Hade varit götta att få lite svar på dessa frågor då jag isåfall förmodligen beställer en ny i helgen.

Edit: Funderar även på något effektsystem också, kollat lite på Acrapovic? Bra eller ska man kolla på något annat?
 
Last edited:
På EXCerna så har du en allmänt mjukare fjädring med lite längre slaglängd än vad motarderna har, detta går att fixa men jag har ingen koll på vad dom gör, antagligen ändrar dom schimsstacken, detta lämnar man in såvida man inte är badass på fjädring.

Ang. ventiljusteringen så är den inga problem, tar lång tid första gången men sen när man hajar vad som ska göras blir det en rutinsak, ganska lätt men ändå omständigt, då man måste väck med tank,kylare mm.

Saxar min egen post från soe.se

Av med tanken och kylarna så att man har lite plats, sen rengör du runt ventilerna och däromkring så du inte får skit i motorn. Väck med tändstiftet dekompvajern och kåporna för ventilerna. Sen i med högsta växeln och rulla sakta på bakhjulet, sen rullar jag tills att insugsventilen öppnar sig. Då brukar jag sätta en liten mejsel eller något liknande i stifthålet tills att jag ser att den är i sitt toppläge. Sen känner jag om ventilerna är lösa och är dom det så är man i rätt läge. Då ser jag också spåret i hålet(får lysa med en ficklampa för att se riktigt) och behöver bara finrulla lite för att spåret ska komma precis rätt i hålet. Nu är det bara att flyga på ventilerna!

Sen så brukade jag lossa på skruvarna på vipporna och sen imellan med ett 0,10mm bladmått och spände ner mot det och sen skruvade jag bak lite och kontrollmätte med ett 0,15mm så att det inte gick igenom. Jag brukade ha en tumregel och det var att 0,10 skulle gå lätt imellan och 0,15 skulle inte igenom så hamnade man nån stans mellan 0,12-0,14 och det funkar! Men tillslut köpte jag KTMs org. bladmått 60 spänn typ, där finns det 0,12 bladmått som gjorde det mycket lättare!
 
Okej, då får jag kolla med Superbike ang. fjädringen om jag inte trivs. Jag väger ändå inte speciellt mycket så förhoppningsvis så kommer det nog funka ändå utan massa extra krafs. Det visar väl sig sen gissar jag på.
Ventiljusteringen verkar väl lite halvjobbigt men jag tror nog inte det blir några större problem då. Bara man får gjort det ett par ggr så :tummenupp

Vet du ifall man i regel måste ombestycka hojen om man kränger på ett helsystem eller?
 
peteR1000 skrev:
2170453

Vet du ifall man i regel måste ombestycka hojen om man kränger på ett helsystem eller?

Ja, du måste göra det vid byte till helsystem.
(lite avis om du köper en ny 525a :tummenupp )
 
Hi-ho skrev:
2170514 Ja, du måste göra det vid byte till helsystem.
(lite avis om du köper en ny 525a :tummenupp )

Okej då vet jag, får väl nämna det när jag isåfall vill ha allt iordninggjort och klart vid leverans.

Avis? Du har la en fin-fin hoj själv? sitter fortfarande och väljer lite mellan 525 och 660 :gnissla
 
Om det mest blir gatåka så hade iallafall jag tveklöst köpt en 660,alt en 625 om man vill ha elstart.
 
Flåhäng skrev:
2170700 Köp 525! Jag hade 660 förrut.. Köp 525 så köper du rätt hoj direkt!

/R

Den verkar ju onekligen roligare iallafall, det enda jag funderar på är hur den är att köra landsväg? Vet inte hur ofta man får chansen att köra på bana direkt. Då kanske inte 525 är ett lika bra val, men eftersom du har haft bägge så har du väl lite svar?
 
peteR1000 skrev:
2170665 Varför?
Längre serviceintervaller,större och vridstarkare motor än 525.Att den är lite klumpigare spelar ingen roll alls om man ändå ska harva runt på vägen.Vill du ha lite rejsigare hoj så köp en Husa FS650 istället så får du färdig motardhoj med betydligt mer motor än i EXC.
 
Köp 525 direkt om du har möjlighet.
Man kan göra nästan hur mycket som helst med dom, själv har jag det mesta som jag vill ha det.

Gaffeln måste du fixa på nåt sätt, jag har min WP kittad med Öhlins fjädrar och schims. Bak har jag Öhlins orginal. Vevhusventen är inga problem, bara köra slang rakt ut i etern. Akra helsystem i titan är rekommenderat men då måste det bestyckas om.

Och se till att stuka till den ordentligt, har man en 525 så ska den synas :tungan
 
Köp en 525, går hur bra som helst att köra landsväg med, men de e klart att efter 20mil så känns det av lite. Om du inte är proffs så e det inga problem med fjädringen heller. Jag har kört i 2år med orginal fjädring, o då väger jag 95+. Så enlit handboken så skulle jag gå upp 2 tjocklekar på fjädrorna både fram o bak.
 
IO skrev:
2171016 Köp 525 direkt om du har möjlighet.
Man kan göra nästan hur mycket som helst med dom, själv har jag det mesta som jag vill ha det.

Gaffeln måste du fixa på nåt sätt, jag har min WP kittad med Öhlins fjädrar och schims. Bak har jag Öhlins orginal. Vevhusventen är inga problem, bara köra slang rakt ut i etern. Akra helsystem i titan är rekommenderat men då måste det bestyckas om.

Och se till att stuka till den ordentligt, har man en 525 så ska den synas :tungan

Okej, hur mycket kostade gaffeln att kitta då?

Holmberg skrev:
Köp en 525, går hur bra som helst att köra landsväg med, men de e klart att efter 20mil så känns det av lite. Om du inte är proffs så e det inga problem med fjädringen heller. Jag har kört i 2år med orginal fjädring, o då väger jag 95+. Så enlit handboken så skulle jag gå upp 2 tjocklekar på fjädrorna både fram o bak.

Hehe...lite dubbla budskap här :3freak

är inget proffs och väger bara lite över 70kg
 
Adde-Gbg skrev:
2171062 Har du kollat på aprilian? eller en CRF

Har inte kollat på Aprilian, läste i Bike att den visst skulle vara bra. Har dock inte sett den någonstans här i närheten :va
Hondan har jag kollat lite grann på men fastnat för 525:an ganska rejält.
 
peteR1000 skrev:
2171083 Har inte kollat på Aprilian, läste i Bike att den visst skulle vara bra. Har dock inte sett den någonstans här i närheten :va
Hondan har jag kollat lite grann på men fastnat för 525:an ganska rejält.
Okej, Hondan kan jag rekomendera av egen erfarenhet.
Aprilian är jäkligt nice, finns nere vid stigcenter ,Sweden Motorshop.
Dessutom behövs verkligen andra färger än orange på Götaplatsen i sommar! :4skrika
 
Adde-Gbg skrev:
2171095 Okej, Hondan kan jag rekomendera av egen erfarenhet.
Aprilian är jäkligt nice, finns nere vid stigcenter ,Sweden Motorshop.
Dessutom behövs verkligen andra färger än orange på Götaplatsen i sommar! :4skrika

Hmmm...ja Aprilian är inte helt fel...bara priset som är lite "fel" :gnissla

Jag får väl fixa svarta kåpor till hojen dårå :4skrika
 
peteR1000 skrev:
2171052 Okej, hur mycket kostade gaffeln att kitta då?
...

Priset kan variera beroende på vem som frågar =)
Men kolla med din lokala handlare eller Stötdämparexperten tex.

Dubbla budskap är väl ett motto här på SH, så det kan ju vara en bra idé att prova med orginal först.
Faktum är dock att det är inte samma dämpare på EXC som SMR och det är av en anledning. Här kan säkert nån tävlingsnisse eller über-meck fylla i med specs.
 
Köp Aprilian, såg idag att de hade en 550 på MC Kompaniet i Väring, den kanske kostar någon enstaka tusenlapp mer men jag anser att man får betydligt mer för pengarna, den är rentav prisvärd! Vilken annan motardhoj har 70 bakhjulshästar orginal med bara strypningarna borttagna? ;) Skulle jag köpa en ny hoj nu skulle jag inte tveka en sekund på att köpa en Aprilia igen. :tummenupp



(Edit: Jag hade förövrigt just en 525 EXC innan den här, så jag vet vad jag snackar om när jag rekommenderar Aprilian. ;))
 
Last edited:
RookieSM skrev:
2172074 Köp Aprilian, såg idag att de hade en 550 på MC Kompaniet i Väring, den kanske kostar någon enstaka tusenlapp mer men jag anser att man får betydligt mer för pengarna, den är rentav prisvärd! Vilken annan motardhoj har 70 bakhjulshästar orginal med bara strypningarna borttagna? ;) Skulle jag köpa en ny hoj nu skulle jag inte tveka en sekund på att köpa en Aprilia igen. :tummenupp



(Edit: Jag hade förövrigt just en 525 EXC innan den här, så jag vet vad jag snackar om när jag rekommenderar Aprilian. ;))

Tvivlar inte på att Aprilian e grym men några tusingar dyrare :va 96.900:-
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top