Ktm 525 exc 2006, varför går den så ojämnt när den är varm?

rydlinger

Medlem
Gick med
18 Jun 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Turbo laddad kärring cykel, 413 bhp, 23 kilo = 17.9hk/kg
Gjorde en liten service på hojen i fredags kväll, då bytte vi oljan, olje filter, luft filter och gjorde en ventil inställning med.
Cykeln gick bra innan vi gjorde servicen, men nu efteråt så går den väldigt ojämnt när den blir varm. T.ex. När man gasar så dör den för en kort stund. hojen går aldeles utmärkt när den är kall men ja då efter 4-5 mins körning så börjar den strula. tvättade också hela cykeln när vi var klara. tog av tank och diverse kåpor, sedan täckte jag över luft burken så att inget vatten kunde ta sig in till luft filtret. testade att drennera förgasaren 2 gånger men det har inte hjälpt. När hojen väl var varm med så stod jag och gasade på friläget och varje gång man drog på lite så lät det "blöööh" från motorn och så fick man släppa gasen för att inte den skulle dö helt och hållet. efter ha gjort så ett par gånger så baktände det i ljud dämparen nått så in i hellvette! small som ett pistol skott!? Någon som känner igen problemet, eller helt enkelt vet vad felet är? tacksam för svar!

har Ca 1.1-1.2 L olja i den nu som det är sagt.
När vi stälde in ventilerna så använde vi oss inte utav bladmått utan vi körde istället på 1/6 varv från stopp på ventil skruven, vi fick höra att det skulle vara samma ventil spel som med bladmåttet om man hade skruven på 1/6 varv upp från botten. Rätta mig om jag har fel nu!
 
Det låter som för hårt ställda ventiler.. När den blir varm så minskar glappet mot ventiler. Gör om Men kör bladmått denna gång och gämför med 1/6 vridet..På husaberg kör jag 10min öppnad skruv från stum,,,01-02!! Och på nyare bladmått även ktm!!
 
kan ju också vara skit i förgasaren de kan också ha den effekten på motorn, kan ju ha skramlat ner på något dumt ställe då du serva den^^
 
Tippar mer på att ventilerna är förhårt ställda än att det skulle ha rammlat ner skit i fuggarna, justera dom rätt så ska du se att den funkar fint igen :tummenupp
 
Last edited:
jag litar inte på förgasare, de är lömska saker som när man minst anar sticker kniven i ryggen på dig hehe^^
 
ah ventilerna tycker jag det låter lite som eftersom att den funkat prima innan vi rörde ventilerna! tavk för svaren!
 
det stämde nog ganska bra det med för hårt ställda ventiler! vi fick inte ens in 0.10mm imellan och gjorde om allt med bladmått! tack för hjälpen gubbs!
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top