Ktm 525 exc -03 speedometer låst sig

svensmicke

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2017
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -03
Hej,

Köpte en hoj nyligen, en ktm 525 exc årsm. 2003.

När jag kom hem så tryckte jag på "minus" knappen av de tre knapparna för speedometern/trippmätaren så att den tändes upp som vanligt. Men dagen efter märkte jag att den fortfarande lös (den ska ju stänga av sig efter ett tag om hojen inte rullar). Detta testade jag när jag köpte hojen och då funkade den bra och visade hastigheten samt slocknade som den skulle efter ett tags inaktivitet.

Jag tryckte lite på de andra knapparna men inget hände (gick inte att växla mellan olika lägen, den verkade helt låst). Dessutom så fungerar inte hastighetsmätaren heller, den visar bara 0 hela tiden. Så jag tog bort minuspolen på batteriet en liten stund men märkte att speedometern har ett internt batteri också så det vara bara backlight som slocknade men den är fortfarande helt låst. Så när jag satt tillbaka batteripolen igen så lös den upp igen och slocknar aldrig... :/

Detta verkar ju riktigt skumt, är det någon som har något tips eller har varit med om liknande förut? :3freak
 
Last edited:
Ta ur batteriet i mätaren å stoppa in den igen så kanske de släpper.. Kan va fukt i kontakterna till mätaren som har oxiderat kontaktytorna... Även batteriet till mätaren kan vara läge å byta.
 
Hur känns knapparna? Om någon av dem fastnar i nedtryckt läge; 'blir mätaren knäpp.
 
Inget märkbart konstigt, man känner ju ett distinkt klick när man trycker på dem så jag vet inte där.
 
Last edited:
Så, igår var jag i garaget och kopplade ur en kontakt i taget (finns 3 st). Det visade sig att det var knapparna som gjorde att mätaren bugga ur, om jag tog ur det interna batteriet och startade om den fungerade den men så fort jag tryckte på någon knapp låste den sig, så jag kopplade ur knappsatsen så länge men nu om jag byter hjul kan jag ju inte ställa in hjuldimensionen längre så borde kanske köpa en ny sån där. För övrigt nöjer man ju sig med timräknare och hastighet. :)
 
Så, igår var jag i garaget och kopplade ur en kontakt i taget (finns 3 st). Det visade sig att det var knapparna som gjorde att mätaren bugga ur, om jag tog ur det interna batteriet och startade om den fungerade den men så fort jag tryckte på någon knapp låste den sig, så jag kopplade ur knappsatsen så länge men nu om jag byter hjul kan jag ju inte ställa in hjuldimensionen längre så borde kanske köpa en ny sån där. För övrigt nöjer man ju sig med timräknare och hastighet. :)

Jag har en sån liggande om du skulle vara intresserad...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top