Ktm 525 exc -03 speedometer låst sig

svensmicke

Ny medlem
Gick med
22 Feb 2017
Ort
Västerås
Hoj
KTM 525 EXC -03
Hej,

Köpte en hoj nyligen, en ktm 525 exc årsm. 2003.

När jag kom hem så tryckte jag på "minus" knappen av de tre knapparna för speedometern/trippmätaren så att den tändes upp som vanligt. Men dagen efter märkte jag att den fortfarande lös (den ska ju stänga av sig efter ett tag om hojen inte rullar). Detta testade jag när jag köpte hojen och då funkade den bra och visade hastigheten samt slocknade som den skulle efter ett tags inaktivitet.

Jag tryckte lite på de andra knapparna men inget hände (gick inte att växla mellan olika lägen, den verkade helt låst). Dessutom så fungerar inte hastighetsmätaren heller, den visar bara 0 hela tiden. Så jag tog bort minuspolen på batteriet en liten stund men märkte att speedometern har ett internt batteri också så det vara bara backlight som slocknade men den är fortfarande helt låst. Så när jag satt tillbaka batteripolen igen så lös den upp igen och slocknar aldrig... :/

Detta verkar ju riktigt skumt, är det någon som har något tips eller har varit med om liknande förut? :3freak
 
Last edited:
Ta ur batteriet i mätaren å stoppa in den igen så kanske de släpper.. Kan va fukt i kontakterna till mätaren som har oxiderat kontaktytorna... Även batteriet till mätaren kan vara läge å byta.
 
Hur känns knapparna? Om någon av dem fastnar i nedtryckt läge; 'blir mätaren knäpp.
 
Inget märkbart konstigt, man känner ju ett distinkt klick när man trycker på dem så jag vet inte där.
 
Last edited:
Så, igår var jag i garaget och kopplade ur en kontakt i taget (finns 3 st). Det visade sig att det var knapparna som gjorde att mätaren bugga ur, om jag tog ur det interna batteriet och startade om den fungerade den men så fort jag tryckte på någon knapp låste den sig, så jag kopplade ur knappsatsen så länge men nu om jag byter hjul kan jag ju inte ställa in hjuldimensionen längre så borde kanske köpa en ny sån där. För övrigt nöjer man ju sig med timräknare och hastighet. :)
 
Så, igår var jag i garaget och kopplade ur en kontakt i taget (finns 3 st). Det visade sig att det var knapparna som gjorde att mätaren bugga ur, om jag tog ur det interna batteriet och startade om den fungerade den men så fort jag tryckte på någon knapp låste den sig, så jag kopplade ur knappsatsen så länge men nu om jag byter hjul kan jag ju inte ställa in hjuldimensionen längre så borde kanske köpa en ny sån där. För övrigt nöjer man ju sig med timräknare och hastighet. :)

Jag har en sån liggande om du skulle vara intresserad...
 
Nyheter
Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Back
Top