KTM 525 2 gasvajrar

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
pajala
Hoj
ktm 525 2003
Tjena!
Min ktm går upp i höga varv när jag svänger, så öppnade gashandtaget, å där gick en vajjer runt översidan på rullen, men den andra går runt på undersidan, den på undersidan var tydligen av för ja kunde dra ut den ur höljet. Så jag undrar ju vad den ena gasvajjern gör?
 
Av alla motorcyklar jag skådat som har två gasvajrar så har den ena vajern varit en slags säkerhetsåtgärd, med den kan du genom att vrida gasrullen framåt stänga i förgasaren istället för att öppna.
Alltså ifall den skulle hänga sig eller dylikt.
 
Triumph TT600 har ingen returvajer, det resulterade i att en polare fick gashäng på en bandag och torpederade en kille framför sig. Så ja, dom finns där av en anledning, så nej, ta inte bort den ;)
 
Som sagt är den ena stängningswire. Det går att åka utan den men jag gör det bara i nödfall. Troligen har du för lite slack i dragwiren eller så är de båda miss-justerade...
 
Ja okej!
Så jag borde alltså köpa en ny sån vajer då.
Men fattar inte, om gas vajern fastnar så drar den andra vajern tillbaks rullen? Måste kolla på det igen imorn så kanske ja ser hur det funkar!
Tack!
 
Ja okej!
Så jag borde alltså köpa en ny sån vajer då.
Men fattar inte, om gas vajern fastnar så drar den andra vajern tillbaks rullen? Måste kolla på det igen imorn så kanske ja ser hur det funkar!
Tack!

Nej den drar inte tillbaks gasen,, jag vrider tillbaks gasen så stänger den trotteln.?
 
Ja okej!
Så jag borde alltså köpa en ny sån vajer då.
Men fattar inte, om gas vajern fastnar så drar den andra vajern tillbaks rullen? Måste kolla på det igen imorn så kanske ja ser hur det funkar!
Tack!

Börja med att justera och smörja, vanligen så är det någon mupp som justerat till sig noll i spel på öppningswire så det automatgasar när man svänger.
 
Börja med att justera och smörja, vanligen så är det någon mupp som justerat till sig noll i spel på öppningswire så det automatgasar när man svänger.

Altså ena vajjern är helt av, den som man kan tvinga tillbaks gasen med, så jag måste ju köpa en ny sån.
Men eftersom den är av så är det ju den vanliga gasvajjern som det är nå fix med, jag behöver bara skruva in vajjern/höljet så att den går ner i varv?
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top