KTM 525 2 gasvajrar

dizzl55

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Hoj
ktm 525 2003
Tjena!
Min ktm går upp i höga varv när jag svänger, så öppnade gashandtaget, å där gick en vajjer runt översidan på rullen, men den andra går runt på undersidan, den på undersidan var tydligen av för ja kunde dra ut den ur höljet. Så jag undrar ju vad den ena gasvajjern gör?

Av alla motorcyklar jag skådat som har två gasvajrar så har den ena vajern varit en slags säkerhetsåtgärd, med den kan du genom att vrida gasrullen framåt stänga i förgasaren istället för att öppna.
Alltså ifall den skulle hänga sig eller dylikt.

Triumph TT600 har ingen returvajer, det resulterade i att en polare fick gashäng på en bandag och torpederade en kille framför sig. Så ja, dom finns där av en anledning, så nej, ta inte bort den ;)

Som sagt är den ena stängningswire. Det går att åka utan den men jag gör det bara i nödfall. Troligen har du för lite slack i dragwiren eller så är de båda miss-justerade...

Ja okej!
Så jag borde alltså köpa en ny sån vajer då.
Men fattar inte, om gas vajern fastnar så drar den andra vajern tillbaks rullen? Måste kolla på det igen imorn så kanske ja ser hur det funkar!
Tack!

Ja okej!
Men fattar inte, om gas vajern fastnar så drar den andra vajern tillbaks rullen? Måste kolla på det igen imorn så kanske ja ser hur det funkar!
Tack!

Nej den drar inte tillbaks gasen,, jag vrider tillbaks gasen så stänger den trotteln.?

Ja okej!
Tack!

Börja med att justera och smörja, vanligen så är det någon mupp som justerat till sig noll i spel på öppningswire så det automatgasar när man svänger.

Börja med att justera och smörja, vanligen så är det någon mupp som justerat till sig noll i spel på öppningswire så det automatgasar när man svänger.

Altså ena vajjern är helt av, den som man kan tvinga tillbaks gasen med, så jag måste ju köpa en ny sån.
Men eftersom den är av så är det ju den vanliga gasvajjern som det är nå fix med, jag behöver bara skruva in vajjern/höljet så att den går ner i varv?

Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...