KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Man kan sticka in en bit lödtenn modell tjockare genom tändstiftshålet vid ventilen och sedan dra runt motorn sedan är det bara att mäta tråden
 
Man kan sticka in en bit lödtenn modell tjockare genom tändstiftshålet vid ventilen och sedan dra runt motorn sedan är det bara att mäta tråden

Jag skulle inte tordas göra den varianten för att kolla spelet mellan ventiler o kolv. Ventilskaften är klena på crossmotorer och lödtennet träffar garanterat längst ut på ventiltallriken vilket ger en farlig brytning i ventilskaftet. Och man måste ha ett tydligt pålitligt avtryck ända nerifrån djupaste delen i ventilfickan i kolven och rakt ut i hojens längdriktning. Ventilfickorna är inte 100% frästa i samma lutning som ventilerna lutar därav noga med att få ett avtryck över hela ventilfickan vilket är helt omöjligt med lödtenn genom tändstiftshål.

Modellera är enda som är pålitligt
 
Last edited:
Kommer nog köra på det säkra sättet med modelleran så man kan mäta noggrannare över hela urfräsningen i kolven. Är topplockspackningen återanvändbar så man kan dra toppen, göra testet, lossa toppen och mäta och sen använda samma topplockspackning igen?

Hastighetsmätarkabeln gick ju sönder i början av projektet, istället för att köpa en ny för 500 kr till den kassa originalmätaren så pungade jag ut 800 för en ny Trail Tech Vapor. Detta medför att jag nu dessutom har varvräknare, tempmätare med övervakning, timräknare, klocka mm. :tuttar

- - - Updated - - -

Kommer nog köra på det säkra sättet med modelleran så man kan mäta noggrannare över hela urfräsningen i kolven. Är topplockspackningen återanvändbar så man kan dra toppen, göra testet, lossa toppen och mäta och sen använda samma topplockspackning igen?

Hastighetsmätarkabeln gick ju sönder i början av projektet, istället för att köpa en ny för 500 kr till den kassa originalmätaren så pungade jag ut 800 för en ny Trail Tech Vapor. Detta medför att jag nu dessutom har varvräknare, tempmätare med övervakning, timräknare, klocka mm. :tuttar
 
modell lera är enda alternativet min 525 klappade i o det kostade närmare 20K med kolv o ventiler o allt annat runt om:gnissla
 
Det är bara fördel att använda en ny topp packning för då blir den efterdragen automatiskt vilket många normalt ger F i. Obs dra toppen med Rätt moment även vid lertestet för ktm packningen sjunker ihop rätt mycket.

Se till att leran inte är av typen som fjädrar ut efter dekomp. De brukar finnas litet paket med flera stänger o färger de brukar vara bra och billiga på leksaksavdelningen. Större klumpar lera brukar vara av typen fjädrande så undvik dem. Leran kommer fastna bra i keramiken ingen tvättning med andra ord ,lägg på 3-4mm tjock lager och stryk på motorolja på leran och ventilerna så inte ventilerna drar lös leran.
 
Det är bara fördel att använda en ny topp packning för då blir den efterdragen automatiskt vilket många normalt ger F i. Obs dra toppen med Rätt moment även vid lertestet för ktm packningen sjunker ihop rätt mycket.

Se till att leran inte är av typen som fjädrar ut efter dekomp. De brukar finnas litet paket med flera stänger o färger de brukar vara bra och billiga på leksaksavdelningen. Större klumpar lera brukar vara av typen fjädrande så undvik dem. Leran kommer fastna bra i keramiken ingen tvättning med andra ord ,lägg på 3-4mm tjock lager och stryk på motorolja på leran och ventilerna så inte ventilerna drar lös leran.

Ska glida in på Maxi o kolla om dom har någon lämplig lera, annars kan jag ju köpa lite pepparkaksdeg så har ja fika i garaget när ja e klar? :D
Vad menade du där "Leran kommer fastna bra i keramiken ingen tvättning med andra ord" Är keramiken känslig för tvättning? :gnissla
 
Ska glida in på Maxi o kolla om dom har någon lämplig lera, annars kan jag ju köpa lite pepparkaksdeg så har ja fika i garaget när ja e klar? :D
Vad menade du där "Leran kommer fastna bra i keramiken ingen tvättning med andra ord" Är keramiken känslig för tvättning? :gnissla

Keramiken är redan ren och har bra fäste för lera. All tvättning lär försämra fäste tänkte jag. Keramiken tål inte mekanisk nötning eller vassa föremål så bra så va varsam vid hantering. Vi får hoppas du inte behöver fräsa ner ventilfickorna mer men jag tror du kommer ha frigång.
 
Keramiken är redan ren och har bra fäste för lera. All tvättning lär försämra fäste tänkte jag. Keramiken tål inte mekanisk nötning eller vassa föremål så bra så va varsam vid hantering. Vi får hoppas du inte behöver fräsa ner ventilfickorna mer men jag tror du kommer ha frigång.
Ska testa att lägga en tunn film med gladpack på kolvtoppen och undersidan topplocket så inte så mkt skit fastnar
 
Jag kör ett sådant filter du visar, direkt från vevhuset.
Dock kan det läcka ut olja ur filtret, så försök fixa en catch-tank.


När det gäller vevhusventilation. Behöver man ha slangen som går från vevhusventileringen på blocket upp till insuget på förgasaren eller kan man lika gärna sätta en slang upp från vevhusventileringen till ett litet luftfilter och plugga hålet vid förgasaren?

Ex på luftfilter, http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillbehor/Tuning/Filter/Vevhusfilter-32327/
 
Jag kör ett sådant filter du visar, direkt från vevhuset.
Dock kan det läcka ut olja ur filtret, så försök fixa en catch-tank.

Har sett några polare som byggt det lite enkelt av en petflaska modell snyggare, försöker mig nog på det också. Pluggar man bara hålet i föggen?
 
Här är bilder på ditt topplock med Boost special lackerade utblåskanaler för att färgen ska bränna fast i kanalerna typ sota extra mycket. Sotet i utblåsen är en typ av snikvers av keramik för keramika utblåsen är omöjligt eller väldigt svårt. Sot isolerar bra och lägger sig på döda punkter i utblåset så ju mer de sotar desto bättre flöde blir det. Rengör därför aldrig ett utblås!
Toppen var i utmärkt skick med otrolig fräscha ventilstyrningar och ventiler (som nya). Den här toppen går garanterat 200 tim till :tummenupp
10833939_10203980057316554_1045356331_n.jpgbildd.jpg10816176_10203980057836567_305954398_n.jpg
 
Här är bilder på ditt topplock med Boost special lackerade utblåskanaler för att färgen ska bränna fast i kanalerna typ sota extra mycket. Sotet i utblåsen är en typ av snikvers av keramik för keramika utblåsen är omöjligt eller väldigt svårt. Sot isolerar bra och lägger sig på döda punkter i utblåset så ju mer de sotar desto bättre flöde blir det. Rengör därför aldrig ett utblås!
Toppen var i utmärkt skick med otrolig fräscha ventilstyrningar och ventiler (som nya). Den här toppen går garanterat 200 tim till :tummenupp
View attachment 413650View attachment 413651View attachment 413652

Wohoo det låter och ser ju helt strålande ut! :tummenupp :D Nu börjar det närma sig ihopplockning av motorn. Kommer hem om fyra dagar, avgassystemet och kamaxeln ligger redan och väntar och flertalet delar är på ingång. Om allt går smidigt ihop och uppstarten går bra kanske man tom vågar på lite inkörning denna ledigheten!

Har beställt ett dekalkit idag, http://www.moto-stylemx.com/eshop/s.../exc-series-1998-2003/ktm--exc-series-'98-'03

Har eventuellt en FCR41 samt en framgaffel, styrkrona och bakdämpare från en 450 SX på gång oxå! :banana

Beställde hem ett verktyg för att nita ihop kamkedjan, är det nåt speciellt trick man ska tänkte på för att nita ihop den lagom mycket, leden ska ju kunna röra på sig smidigt men samtidigt inte sitta för löst... Bör man låta ett "proffs" göra detta?

Funderar på kylarvätskan, ska man köra vanlig glykol från biltema eller ska man satsa på dyrare vätska som dom kör i crossar tex?
 
Kamkedjan brukar jag nita med liten barnhammare typ liten superlätt ynklig skomakarhammare ju mindre desto bättre. Jag tar en stor hammare på platten som mothåll bakom drevet och tack vare den lilla hammaren så smids bara niten längst ut. Jag smider tills glappet i länken är likvärdigt med övriga kedjans länkar.

Jag har aldrig ens provat nitverktyg men det är ev ännu enklare o bättre/säkrare.
En bra kylarvätska som inte skummar och är rel billig är den röda som Audi bilar ska ha enligt verkstaboken ,,den rek av många trimmare och enduroåkare. Den hittar du på mekonomen eller andra bildels ställen ev mackar? Biltema funkar säkert men jag skulle inte köra den pga risken för skumbildning och ev lägre kokpunkt.
 
Kamkedjan brukar jag nita med liten barnhammare typ liten superlätt ynklig skomakarhammare ju mindre desto bättre. Jag tar en stor hammare på platten som mothåll bakom drevet och tack vare den lilla hammaren så smids bara niten längst ut. Jag smider tills glappet i länken är likvärdigt med övriga kedjans länkar.

Jag har aldrig ens provat nitverktyg men det är ev ännu enklare o bättre/säkrare.
En bra kylarvätska som inte skummar och är rel billig är den röda som Audi bilar ska ha enligt verkstaboken ,,den rek av många trimmare och enduroåkare. Den hittar du på mekonomen eller andra bildels ställen ev mackar? Biltema funkar säkert men jag skulle inte köra den pga risken för skumbildning och ev lägre kokpunkt.

Då får det bli den på mekonomen istället, ska ju ändå dit o kolla efter Triboronprodukter ;)
 
Keihin Fcr 41 inköpt ihop med gaffel, dämpare, styrkrona och kylare från en 450sx -04. Ska hämta grejerna om två veckor. Ska jag bestycka annorlunda med en 41a?
 
Last edited:
Keihin Fcr 41 inköpt ihop med gaffel, dämpare, styrkrona och kylare från en 450sx -04. Ska hämta grejerna om två veckor. Ska jag bestycka annorlunda med en 41a?

Det lät bra men fcr 41 då får du minst 2 hk extra på topp. En 450sx har väldigt lika hk antal & bestyckning som 520/525 exc .
Byt inte nål i första taget prova först de som sitter i den.
Gå upp ca 7% större högfart .
Tsta de lågfart som sitter i för dessa motorer har öppet avgas standard så de kan va rätt lf.
Justera däremot ut luft/bland skruven 2,5v ut från fullt indragen.
Sätt trottelnålen clips i mitt på nålen.
Gör oringsmodden på denna också med dubbla oringar samt max påskruvad accpumpslängd. Dränker man den med accpumpen så kortar man spruttiden i första hand men det brukar sällan gå dränka dem hur man än bär sig åt.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top