KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Hmm okej, är det en D jag har då iom att min heter OBDTM?

Du måste skruva isär den fögge du ska köra och kolla storleken på munst och vilken nål du har för den kan komma från viken årg som helst. Det duger inte kolla reservdelslistan i detta fall. Om du har en OBDTM nål lär org bestyckningen vara närmare 190 helt org och då måste vi i med ca 200"

Riv o låt höra :tummenupp
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Får göra det, sitter ju fast på båten nu så kan inte skruva isär just nu tyvärr :) Därför som jag hänvisar till vad det står i manualen och reservdelslistan. Ska kolla när jag kommer hem om typ 2,5 vecka! :banana
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Funderar på det här Three bond som man ska ha mellan ventiltoppen och topplocket, den e ju svinigt dyr på KTMshop. Funkar det med lagom mängd Locitte 5926 aka Blåsilicon? Den är ju oljebeständig, flexibel och klarar temperaturer upp till 200 grader. Vad är så speciellt med Three bond som gör det bättre?
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
Funderar på det här Three bond som man ska ha mellan ventiltoppen och topplocket, den e ju svinigt dyr på KTMshop. Funkar det med lagom mängd Locitte 5926 aka Blåsilicon? Den är ju oljebeständig, flexibel och klarar temperaturer upp till 200 grader. Vad är så speciellt med Three bond som gör det bättre?

Jag kör med packningspasta från biltema, typ 50kr. Värme och oljebeständig. Motorn har inte rasat än.. =)
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Bästa metoden att bestycka in själv är att köpa en Bredbands lambdamätare och bestycka efter den. Då behöver du inte gissa dig till bestyckningen. En sådan kostar ca 1500kr från Ebay men då kan du ha den till alla hojar resten av livet.
Efter mycket gissande så tröttnade jag och gjorde precis det Boost skriver och köpte mig en bredbandslambda, måste påstå att det var väldigt intressant att kunna avläsa motorn under körning. Ett problem jag har är att hur jag än bestyckar så går den fett på topp(offtotic :D )
Tänkte köpa en sån med flexibel justeringsarm som på tomgångsskruven.
Jag letade länge men hittade aldrig någon sådan till min 41a så det fick bli en såna aluminiumskruv som Boris avråder ifrån, originalet är så jäkla svåråtkomligt när motor/avgas är varmt iaf på min hoj.

Hittar du en förlängd variant av bland/luftskruven så säg gärna till!
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Efter mycket gissande så tröttnade jag och gjorde precis det Boost skriver och köpte mig en bredbandslambda, måste påstå att det var väldigt intressant att kunna avläsa motorn under körning. Ett problem jag har är att hur jag än bestyckar så går den fett på topp(offtotic :D )

Jag letade länge men hittade aldrig någon sådan till min 41a så det fick bli en såna aluminiumskruv som Boris avråder ifrån, originalet är så jäkla svåråtkomligt när motor/avgas är varmt iaf på min hoj.

Hittar du en förlängd variant av bland/luftskruven så säg gärna till!

Nu bodde du ju inte så himlans långt bort från Kalmar så det kanske finns möjlighet att man kunde få låna din bredbandslambda när det är dags för justering? :) Kan bjuda på lite :fyllisar för lånet ;)

R&D Flex jet heter munstycket, finns en drös på Ebay :) http://www.ebay.com/itm/R-D-Racing-...Parts_Accessories&hash=item25991105de&vxp=mtr

Är det förresten skillnad på MX-förgasare och vanliga FCR när det gäller justerskruven?
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Nu bodde du ju inte så himlans långt bort från Kalmar så det kanske finns möjlighet att man kunde få låna din bredbandslambda när det är dags för justering? :) Kan bjuda på lite :fyllisar för lånet ;)

R&D Flex jet heter munstycket, finns en drös på Ebay :) http://www.ebay.com/itm/R-D-Racing-...Parts_Accessories&hash=item25991105de&vxp=mtr

Är det förresten skillnad på MX-förgasare och vanliga FCR när det gäller justerskruven?

Tror du kan komma hyfsat nära utan den men vi får se :)

Synd att den där skruven var så satans dyr annars hade jag beställt en omgående :huvet
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tror du kan komma hyfsat nära utan den men vi får se :)

Synd att den där skruven var så satans dyr annars hade jag beställt en omgående :huvet

Vi får hoppas det, jag har ju förstklassig hjälp här :)
Så himlans dyr tkr jag inte den var, en ställbar av bra kvalité går på omkring 300 o denna kostar 400 och då slipper man bränna sig :tummenupp
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Funderar på det här Three bond som man ska ha mellan ventiltoppen och topplocket, den e ju svinigt dyr på KTMshop. Funkar det med lagom mängd Locitte 5926 aka Blåsilicon? Den är ju oljebeständig, flexibel och klarar temperaturer upp till 200 grader. Vad är så speciellt med Three bond som gör det bättre?

Jag har använt den här på ett gäng motorer. http://www.grunda.se/products/wc64586/gasket-plastic-padding Funkar bra, även som ersättning för papperspackningar om man inte orkar köpa nya hela tiden.
 

Holmquin

Ny medlem
Gick med
23 Jan 2014
Ort
Kungsbacka
Hoj
2002, KTM 400 EXC (540cc)
inga läckage heller?

nja inte vad jag sett...torrt och fint runt om toppen. Är det något speciellt läckage, eller på ett speciellt ställe som kan vara mer utsatt?

Själv har jag mer ångest för att det skall läcka in kylvatten i toppen, det vore illa och man skulle nog inte märka det så fort?
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Här är några bilder ur mitt garage på de jobb jag redan gjort på X ant toppar . Koddans topp är färdigportad men ventilerna ska slipas in och den är inte keramikad än. För att kunna lägga på keramik måste man först blästra ytorna med en speciell oxid sand annars fäster inte keramiken. Keramiken lägger jag på med färgspruta i ett tunt svep och sedan bakas den i ugn i 175 c i 30 min. Även ventilerna keramikas.

Jag ska ta en bild på koddes topp efter keramikning jag har tappat minneskortet till kameran just nu (gat dämit) så jag måste fixa ett nytt kort.

Den här typen av plastportning ger bra gassvar och bra bottendrag men även sluteffekten bli högre fast mest fördel i botten o mellanreg. Plastningen tvingar in bränsleblandningen mer tvärs igenom ventilen som på senare tid visat sig vara effektivare. Kollar man i de senaste topparna så ser man denna teknik komma i standard toppar i allehanda motorgrenar. Den här tekniken har jag lärt mig av Topplocksverkstan som jag såklart rek starkt.
 

Bifogat

  • mc.jpg
    mc.jpg
    10.8 KB · Visningar: 549
  • 2.jpg
    2.jpg
    10.3 KB · Visningar: 552
  • bild.jpg
    bild.jpg
    13.4 KB · Visningar: 550
  • mc.jpg
    mc.jpg
    14.4 KB · Visningar: 556
Last edited:

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
nja inte vad jag sett...torrt och fint runt om toppen. Är det något speciellt läckage, eller på ett speciellt ställe som kan vara mer utsatt?

Själv har jag mer ångest för att det skall läcka in kylvatten i toppen, det vore illa och man skulle nog inte märka det så fort?

Det borde du se rätt omgående på att oljan blir mjölkig/gråaktig i färgen. Förutsatt att du kollar oljan då och då i synglaset såklart :)

Här är några bilder ur mitt garage på de jobb jag redan gjort på X ant toppar . Koddans topp är färdigportad men ventilerna ska slipas in och den är inte keramikad än. För att kunna lägga på keramik måste man först blästra ytorna med en speciell oxid sand annars fäster inte keramiken. Keramiken lägger jag på med färgspruta i ett tunt svep och sedan bakas den i ugn i 175 c i 30 min. Även ventilerna keramikas.

Jag ska ta en bild på koddes topp efter keramikning jag har tappat minneskortet till kameran just nu (gat dämit) så jag måste fixa ett nytt kort.

Den här typen av plastportning ger bra gassvar och bra bottendrag men även sluteffekten bli högre fast mest fördel i botten o mellanreg. Plastningen tvingar in bränsleblandningen mer tvärs igenom ventilen som på senare tid visat sig vara effektivare. Kollar man i de senaste topparna så ser man denna teknik komma i standard toppar i allehanda motorgrenar. Den här tekniken har jag lärt mig av Topplocksverkstan som jag såklart rek starkt.


Härligt att den är på gång! :fyllisar Kolvtoppen skulle även den keramikas om jag kommer ihåg rätt va? Ska bli förjävla kul att montera ihop den! Ska testköra en polares 525 sen för att känna skillnaden mellan dom! :rock
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Det borde du se rätt omgående på att oljan blir mjölkig/gråaktig i färgen. Förutsatt att du kollar oljan då och då i synglaset såklart :)




Härligt att den är på gång! :fyllisar Kolvtoppen skulle även den keramikas om jag kommer ihåg rätt va? Ska bli förjävla kul att montera ihop den! Ska testköra en polares 525 sen för att känna skillnaden mellan dom! :rock

Ja kolvens topp är viktigast att keramika kolven slipper då 30% av strålvärmen.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Har letat runt ett bra efter lämpligt justerbart munstycke i mässing så man inte förstör gängorna i förgasaren som Mr Boris tipsade om. Fick tips på KTMtalk att kolla med Slavens Racing om dom inte hade ett och mycket riktigt så hittade jag ett lämpligt där, http://slavensracing.com/shop/fuel-...da-suzuki-kawasaki-yamaha-husaberg-husqvarna/
nederdelen är iofs i aluminium men munstycket och gängorna mm är i mässing så det borde hålla bättre. Ser dessutom ut som bra kvalité :tummenupp
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Har letat runt ett bra efter lämpligt justerbart munstycke i mässing så man inte förstör gängorna i förgasaren som Mr Boris tipsade om. Fick tips på KTMtalk att kolla med Slavens Racing om dom inte hade ett och mycket riktigt så hittade jag ett lämpligt där, http://slavensracing.com/shop/fuel-...da-suzuki-kawasaki-yamaha-husaberg-husqvarna/
nederdelen är iofs i aluminium men munstycket och gängorna mm är i mässing så det borde hålla bättre. Ser dessutom ut som bra kvalité :tummenupp

Slavens is da shit. Han har allt man behöver till sin KTM och han har valt ut den bästa kvalisorten så man slipper köpa skit.
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Härligt! Ska kika runt lite mer på deras sida om det är nägot mer man kan tänkas behöva...
 

Kodde89

Mulle Meck
Gick med
10 May 2013
Ort
Kalmar
Hoj
520 EXC/SMR 990 SMT
Tkr ni man ska investera 800 kr i en högflödesimpeller till vattenpumpen eller är det onödigt? Har inte tänkt köra jättetung enduro men kan väl bli litegrann men vill ju inte att den ska gå varm... Eller vettigare o köpa kylare till 525 som är lite större än dom jag har, kostar lika mkt som impellern
 
Nyheter
Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Top