KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Har strul med tomgången. Får den inte att gå jämnt på tomgång. Enligt min mätare så svajar den mellan 1400-1700 varv men osäker på om det är helt korrekt. Jag hör hur den svajar i varvtal på tomgång. Jag försöker ställa tomgången enligt instruktionen i Ktms manual men lyckas inte när den svajar så.
 
Någon som är sugen på dämpning från en -03 450sx? Har fått tag i SMR dämpning så köper den istället för att bygga om :)
 
Någon som har tips på vad jag ska göra år den ojömna tomgången?

För litet lågfart eller för lite utskruvad bränsleskruv alt tjuvluft. Du har redan skruvat ut blandskruven mer än 2 varv gissar jag och hjälpte inte det så är det större lågfartsmunstycke som gäller.
 
Har gått upp till 42 igen i lf, bränsleskruven är på ca 1,5-2 varv ute, testat spraya startgas men kan inte hitta något ställe den drar tjuvluft på
 
Har gått upp till 42 igen i lf, bränsleskruven är på ca 1,5-2 varv ute, testat spraya startgas men kan inte hitta något ställe den drar tjuvluft på

Prova först öppna bränsleskruven överdrivet mycket typ 4-5varv och ger det resultat att den går stabilt på tomg så sopa i 2 snäpp större lågfartare typ 46-48". Och när 46-" munstycket sitter i så skruvar du såklart in bränsleskruven tills den går stabilast på tomg samt svarar bäst på gas. Haka inte upp dig på KTMs anvisning på hur blandskruven ska ställas för de skiter man i fullständigt i och det gäller alla förgasare oavsett vad de sitter på för motorer. De viktigaste är att man hittar där den går bra inom 0-3 varv för mer utskruvat riskerar man tappa ställskruven helt enkelt.
 
Nästan alla rfs motorer går bäst med 45 i lf. Stora big bore kan vilja ha 48
 
Du,
hur blev det med fjädern jag skicka. Blev det snabbare sprutt i strålen?

Blev helt klart mer tryck i strålen, mätte upp nu att den sprutade ca 3,7 m med o-ringsmod och nya fjädern. Med bara o-ringarna tror jag det var rubt 2,5-3 m! :-D
 
Nu händer det lite grejer! :banana
SMR-dämpning införskaffad, om någon är sugen på SX-dämpning så skicka ett pm! :D Ska renovera gaffeln då den ena läckte men har ju redan nya packboxar och bussningar som jag köpt till SX-gaffeln som passar även på SMR-gaffeln.

Även fått hem ett nytt ACC-membran som jag ska sätta dit och 45 och 48 LF jag ska experimentera lite med för att få den mer lättstartad och jämnare tomgång.

Även fått mina nya distanser till framaxeln svarvade, ska smäcka på dom på söndag kväll och se om allt passar som det ska :tummenupp
 
Smr-gafflarna har nu fått nya packboxar, ska fylla i ny olja imorgon. Såg ut som att det ena benet hade haft vatten i sig, var där som packboxen läckte så kanske kommit in via den på något sätt. Oljan i de båda såg rätt sunkig ut och det var en del skit i bottenventilen.

Munstyckena jag fick nu var fel, får ringa braigasen imorgon och be han skicks nya.

Mina distsanser passade fint iaf!
 
Ser snyggt ut. hoppas det håller! Det flagnar lätt eftersom soppan tränger igenom plasten.
Min har snart hållt i ett år, men då fick jag hjälp att lackera av ett proffs som då lade något skyddande skikt under lacken.


Det jag hoppas plastprimern ska förhindra :) vi får se!
 
Nu va smrdämparen färdigrenoverad. Blir montering på fredag och provkörning! Mina munstycken borde ha kommit då med så får se om den får bättre tomgång och blir mer lättstartad.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top