KTM 520 EXC/SM om att slutföra någon annans påbörjade projekt!

Ska köra lite blandat gruvsäg/gata i 40 timmar med paybackoljan nu då och se hur oljan ser ut efter det :)

Även om jag testat 40 tim intervall å rek jag inte mer än max 30 tim.
De blir inte dyra oljebytesintervaller även om du byter på 20tim som vore ännu säkrare. Som ex så har jag en KTM 990 som har 4l oljevolym,,jag byter på 400-500 mil i den vilket blir 4l-5l l olja som går åt på 500 mil om jag räknar att de tar lite olja också.
De innebär att du skulle kunna byta olja varje 100 mil och då ha samma kostnad som jag har på en 990 på 400mil. 20 tim intervall skulle bli ca 120 mil mellan byten det vore absolut bäst för motorn och de blir inte så dyrt.
 
Även om jag testat 40 tim intervall å rek jag inte mer än max 30 tim.
De blir inte dyra oljebytesintervaller även om du byter på 20tim som vore ännu säkrare. Som ex så har jag en KTM 990 som har 4l oljevolym,,jag byter på 400-500 mil i den vilket blir 4l-5l l olja som går åt på 500 mil om jag räknar att de tar lite olja också.
De innebär att du skulle kunna byta olja varje 100 mil och då ha samma kostnad som jag har på en 990 på 400mil. 20 tim intervall skulle bli ca 120 mil mellan byten det vore absolut bäst för motorn och de blir inte så dyrt.

20 timmar kör vi på då för att vara på den säkra sidan. :tummenupp
 
20 timmar kör vi på då för att vara på den säkra sidan. :tummenupp

Då känner jag mig helt lugn jag kan nästan lämna garanti på att den kommer gå minst 1000mil utan minsta lilla slitage (om du inte blåvarvar för de tar kål på vevaxeln. Kamkedjan är nog de första du kommer få byta men jag skulle inte bli förvånad om den klarar 1000mil innan den är för lång. Kolla hur mycket sträckning du har kvar vid 300/600/900/ osv jag skull inte ens bli förvånad om den klarar 1500+mil med denna olja.
 
Det låter bra! :-) beställt ett helicoilkit nu så jag kan åtgärda den läckande pluggen undertill på
på motorn vid nästa oljebyte
 
Här kommer ett litet tråd-lån som kanske kan vara OK då det rör en i grunden likadan hoj, en 520 EXC -01. Vad skulle en sådan hoj gilla att få ett par motardhjul och gå några timmar på stor bana, typ Karlskoga, i hyfsat ambitiöst tempo? Tål den det, eller ska man räkna med att kommer att ge upp? Det finns förstås bättre hojar för detta på Blocket, och till och med i mitt garage, men är lite sugen på att testa bara för att det går. :3freak
 
Här kommer ett litet tråd-lån som kanske kan vara OK då det rör en i grunden likadan hoj, en 520 EXC -01. Vad skulle en sådan hoj gilla att få ett par motardhjul och gå några timmar på stor bana, typ Karlskoga, i hyfsat ambitiöst tempo? Tål den det, eller ska man räkna med att kommer att ge upp? Det finns förstås bättre hojar för detta på Blocket, och till och med i mitt garage, men är lite sugen på att testa bara för att det går. :3freak

Tror säkert den skulle klara av det rent motormässigt, tror inte du kommer kunna hålla speciellt ambitiöst tempo med den fjädringen dock. EXC-fjädringen i sig är ruskigt mjuk och inte alls passande för bana, du har dessutom den tidiga versionen som är ännu sämre än dom från 2003 eller nyare tex.
 
Tror säkert den skulle klara av det rent motormässigt, tror inte du kommer kunna hålla speciellt ambitiöst tempo med den fjädringen dock. EXC-fjädringen i sig är ruskigt mjuk och inte alls passande för bana, du har dessutom den tidiga versionen som är ännu sämre än dom från 2003 eller nyare tex.

Just det, bra poäng såklart. :tummenupp Jag tycker den är rätt hyfsad på småvägar med endurohjulen, men det kanske blir väl svajigt när man försöker ta i på riktigt med slicks. Får fundera ett varv på detta.
 
Suck....

Liten update då,
För någon dag sedan var jag ute och fiskörde lite på Öland. Skulle bromsa in för ett hus när det högg utav bara satan i hela hojen, sen slutade det och jag rullade vidare. Motorn gick fortfarande så rullade in till kanten och såg att hela bromsoket fram hade lossnat. Fick låna en rem från en som bodde utmed vägen och tog mig hem.

received_10152771716496727.gif

Väl hemma förstod jag vad som hade hänt. Av nån mystisk anledning så har den nedre bulten vibrerat loss och när jag sedan bromsat har oket vridits upp och skjuvat av den andra bulten, var nog bara ren tur att framhjulet inte låste sig och jag for i backen.

Nåväl tänkte jag, fick ur den trasiga biten ur oket, gängorna såg ok så jag försökte skruva dit oket igen. De gick då verkligen inte, hålen stämde inte överräns. Efter att ha kliat mig i huvudet lite så tog jag loss gaffeln och la den på arbetsbänken. Detta uppenbarade sig då. :4skrika

received_10152773395791727.gif

Hela fästet har alltså blivit skevt. Få tag i ett helt gaffelben till en SMR är bara att glömma. Så jag började kolla i manualer om man kunde byta ut fästet, vilket man kunde. Nu skulle jag ju bara köpa mig ett sånt, Hmmmm 3200 kr på KTMshop... Inte så skoj... Efter mycket runtringande hittade jag ett nytt fäste som förhoppningsvis ska passa, det kommer imorgon. Kostade runda 750 kr... Jag upptäckte oxå att den flytande skivan har tappat två bobbiner så såna fick jag beställa från Tyskland. Kan även vara så att skivan blivit skev, det återstår att se.

I samband med att jag försökte räta fästet gjorde jag även sönder mitt fina skruvstäd... Var måttligt nöjd igår kväll :huvet:huvet:mad: :4skrika
 
Ajajaj, tur att du klarade dig!
Kunde ju lika gärna nypt och slängt dig över styret!
 
Ajajaj, tur att du klarade dig!
Kunde ju lika gärna nypt och slängt dig över styret!

Ja tur i oturen får man väl se det som, lustigt med bromsoket bara. Har kört i 20 timmar med de, sen bytt till endurogrejer men inte rört bultarna till bromsoket och sen bytte jag igen o då hände det här. Blir både låsbrickor och extra loctite på från och med nu.
 
Ja tur i oturen får man väl se det som, lustigt med bromsoket bara. Har kört i 20 timmar med de, sen bytt till endurogrejer men inte rört bultarna till bromsoket och sen bytte jag igen o då hände det här. Blir både låsbrickor och extra loctite på från och med nu.
Nu har jag ingen aning egentligen, men har fått för mig att loctite och aluminium är nono?
 
Gaffelrenovering

Hade isär gaffeln idag för att kolla att inget var skadat eller konstigt. Allt såg bra ut utom nedre fästet som jag redan har beställt ett nytt. Kommer imorgon hoppas jag ihop med specialloctite och lite annat från Lelles.

11164194_10152775736136727_1442573250_n.jpg

11215662_10152775727926727_1162818013_o.jpg
 
Fick mina nya delar igår och monterade ihop gaffelbenet med lite nya o-ringar. upptäckte när jag släppt på alla inställningar att de båda benen kändes olika, det högra kändes tyngre i förspänningen än det vänstra. Tog isär de båda för att jämföra och upptäckte att någon tidigare har satt extra distansbrickor för förspänningen men satt olika på de båda benen, så ska det väl inte vara?
Det högra hade en extra distans som var kanske 6 mm och det vänstra hade en extra distans på 2 mm, det skillde alltså 4 mm i förspänning mellan benen. Inställningarna måste ju bli heltokiga om man har det så tänkte jag så jag tog bort dessa så det nu är lika långa distanser på både benen. :tummenupp
Även monterat nya bultar med loctite och riktiga låsbrickor till oket så det inte ska lossna igen. Nu väntar jag bara på de nya nitarna för att se om skivan har klarat sig eller inte :Bugar
 
Nitarna passade inte, tycker dessutom att navet ser hyffsat slitet ut och eventuellt skevt... Får bli ett kit med nytt nav och nitar istället. Suck.... :huvet
 
Sprillans nytt nav fixat från Sunbike, fick dessutom 40% rabatt då det varit en hyllvärmare ett tag :tummenupp
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top